InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Jodendom en voeding: vasten als middel tot inkeer

Jodendom en voeding: vasten als middel tot inkeer

Jodendom en voeding: vasten als middel tot inkeer Vasten is geen doel op zich in het Jodendom. Vasten is een middel om tot inkeer te komen. Wanneer de mens zondigt kan dit tot grote rampen leiden zoals oorlog, ziektes of droogte. Deze gevolgen worden opgeheven wanneer de mens tot inkeer komt. Volgens Jesaja moet niet voor de uiterlijke schijn gevast worden. Een vastendag moet ertoe leiden dat brood en kleding aan de armen wordt gegeven.

Vasten is tot op zekere hoogte gezond

Tijdens het vasten worden giftige stoffen die zich in de vetlaag hebben opgestapeld verwijderd en reinigt het lichaam zichzelf op die wijze. Wel wordt hierbij gedronken om de giftige stoffen weg te spoelen. Dus van echt vasten is geen sprake. Het vasten en straffen van het lichaam is geen pad voor de huidige Joodse generatie. Vandaag moeten Joden het lichaam optillen, in plaats van het af te breken. Niet alleen omdat de meesten te kwetsbaar zijn om het lichaam te verzwakken. Niet alleen omdat de zwakte van honger het vermogen om goed te doen in de wereld kan beïnvloeden. Maar hoofdzakelijk omdat nu de tijd is gekomen om het goddelijke te openbaren in de eigen pezen van vlees en bloed. En om dat te doen, moet de Jood met het lichaam werken, in overeenstemming met zijn behoeften. Maimonides stelt wel dat overdadig eten slecht is. Het is beter alleen te eten wanneer men trek heeft. In de zomer dient men 2/3 te eten van wat men 's winters eet.

Tora: één algemene vastendag Jom Kippoer

Alleen op Jom Kippoer wordt door iedere Jood gevast. Zo probeert men G'd om vergeving te vragen. Ook vasten de Joden als voorbereiding op een oorlog of tijdens agrarische rampen om deze zo te stoppen. Het overlijden van een koning, nationale leider of profeet was vaak ook een reden om te vasten.

Vasten om visioenen te krijgen

Vasten is een middel om visioenen te krijgen. Mozes at en dronk niet gedurende de 40 dagen dat hij op de berg Sinaï verbleef. Hetzelfde deed Elia op de berg Choreb. Saul vastte ter voorbereiding op het oproepen van de dode profeet Samuël door de heks in Endor.

Visie van rabbijnen

Toch verzet de Talmoed zich tegen vasten en noemt het zelfs 'zondig'. Het bestuderen van de Tora is belangrijker dan vasten. Een Talmoedgeleerde die vast kan de Tora niet goed bestuderen.

Maar er zijn ook Talmoed geleerden die het vasten zien als vervanging van de offers na de vernietiging van de Tempel.

gebed Babylonische Talmoed 17a
Heer van het Universum! U weet dat toen de Tempel nog bestond en iemand zondigde, hij een offer bracht. Ze offerden alleen maar vet en bloed en ze kregen vergiffenis. Vandaag heb ik gevast en zijn mijn lichaamsvet en bloed geslonken. Moge het uw wil zijn dat het slinken van mijn vet en bloed beschouwd zal worden alsof ik een offer op Uw altaar breng en wees mij genadig.

Verwoesting van de Tempel

Naast Jom Kippoer zijn er nog een aantal andere vastendagen die betrekking hebben op de verwoesting van de Eerste en Tweede Tempel:
  • Tisha Be'Av (9 Av)
  • Sjiwa Asar Be' Tammoez (17 Tammoez)
  • Asara Be' Tewet (10 Tewet)
  • Tsom Gedalia (3 Tisjri)

Het vasten van de 17e van de Hebreeuwse maand Tammoez, bekend als Shivah Asar B'Tammuz, is het begin van een rouwperiode van drie weken voor de vernietiging van Jeruzalem en de twee Heilige Tempels. Het vasten herdenkt eigenlijk vijf tragische gebeurtenissen die op deze datum hebben plaatsgevonden:
  1. Mozes brak de tabletten toen hij zag dat het Joodse volk het Gouden Kalf aanbad.
  2. Tijdens de Babylonische belegering van Jeruzalem werden de Joden gedwongen te stoppen met het aanbieden van de dagelijkse offers vanwege het gebrek aan schapen.
  3. Apostomos verbrandde de heilige Torah
  4. Een afgod werd geplaatst in de Heilige Tempel.
  5. De muren van Jeruzalem werden door de Romeinen doorbroken in 69 na een lange belegering. (Drie weken later, nadat de Joden een dappere strijd hadden opgezet, verwoestten de Romeinen de tweede Heilige Tempel op de 9e Av.) De Talmoed van Jeruzalem beweert dat dit ook de datum is waarop de Babyloniërs de muren van Jeruzalem hebben gebroken op weg naar de vernietiging van de Eerste Tempel.

Praktisch gezien ziet het vasten er als volgt uit

  • Gezonde volwassenen -bar- of bat-mitswa, en ouder, onthouden zich van eten of drinken tussen zonsopgang en het vallen van de avond.
  • Zwangere en zogende vrouwen hoeven misschien niet te vasten. Iemand die ziek is, zou een rabbijn moeten raadplegen. Zelfs degenen die zijn vrijgesteld van vasten, zoals zieke mensen of kinderen, mogen niet genieten van lekkernijen of snoepjes.
  • Het is toegestaan om vroeg te ontwaken voordat het vasten begint en te eten, op voorwaarde dat iemand voorafgaand aan het slapengaan dit in gedachten had.
  • Als de 17de Tammoez op Sjabbat valt, wordt het vasten uitgesteld tot zondag.

Ook zijn er wetten voor vastendagen tijdens honger, oorlog of droogte.

Jom Kippoer Grote Verzoendag

Jom Kippoer is ingesteld na de zonde van het Gouden Kalf. Als teken van verzoening schenkt G'd een tweede stel Stenen Tafelen.

Op Jom Kippoer mag men niet:
  • eten
  • drinken
  • seksuele omgang
  • lichaamsverzorging
  • leren schoenen dragen

Na het vasten volgt een afsluitende maaltijd. Dit eten wordt onderdeel van het vasten bij de juiste intentie.

Bij Jom Kippoer gaat het om vergiffenis van twee soorten fouten:
  1. tegenover G'd
  2. tegenover de medemens
Pas als men vergiffenis vraagt aan de medemens kan G'd ook deze zonde vergeven.

Door te vasten lijken de mensen een beetje op engelen die boven de zonde staan. De spirituele kanten van de mens overheersen, aldus Maimonides.

Het leven gaat boven alles. Dus zieke en zwangere vrouwen hoeven niet te vasten. Kinderen vasten pas vanaf 12-13 jaar.

Het gaat niet zozeer om het vasten maar om inkeer en herstellen band met G'd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse treurdagen: 10de TevetJoodse treurdagen: 10de TevetOp de 10de Tevet wordt herinnerd dat het beleg van Jeruzalem begon dat uiteindelijk zou leiden tot de vernietiging van d…
Ramadan op het werkRamadan op het werkElk jaar zullen er moslims zijn die meedoen aan de Ramadan, een periode van vasten. Het kost voor hen veel inspanning om…
Redenen om te vastenRedenen om te vastenWe zitten nu in de 40-dagen tijd voor Pasen, waarin sommige mensen vasten. Waarom kiest iemand om een aantal dagen niet…
Vasten, waarom doen we dat?Vasten, waarom doen we dat?Een week lang niet eten, alleen groentebouillon, thee, water en vruchtensappen en toch energie en geluksgevoelens hebben…
Vasten buiten Ramadan in de IslamVasten buiten Ramadan in de IslamWie aan Islam en vasten denkt, denkt onmiddellijk aan Ramadan. Maar er zijn nog veel meer dagen waarop een moslim kan va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Jodendom en voeding: vasten als middel tot inkeer"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Jodendom - voeding
Schrijf mee!