InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het Palestina - Israel conflict, de visie van de PLO

Het Palestina - Israel conflict, de visie van de PLO

Het Palestina - Israel conflict, de visie van de PLO Het eeuwige conflict in het Midden Oosten, de strijd tussen de joden en de arabieren, het is voor buitenstaanders soms moeilijk om te begrijpen. Wat is de oorzaak van dit conflict en belangrijker, wat is de oplossing? Dit artikel is geschreven vanuit de visie van de PLO, probeer de strijd te zien door de ogen van de mensen die er midden in zitten...

Het Palestina – Israel conflic

Dit is geschreven met een visie vanuit de PLO.
Het conflict begon toen de Joden in 1948 een eigen staat uitriepen. De palestijnen voelden zich bedreigd want hun grond werd ingepikt. De joden kunnen niet zo maar een eigen staat uitroepen. De palestijnen wonen er al veel langer, de joden hebben dus niet het recht om zelfbestuur uit te roepen over een land wat niet van hen is. De Joden zeggen dat ze er sinds de 15e eeuw wonen maar dit klopt niet. Ze woonden er in de 15e eeuw maar toen zijn ze weggegaan. Er is ook veel ruzie over heilige plaatsen zoals Jeruzalem.

Vele landen buiten het midden oosten hebben geprobeerd dit conflict op te lossen. Het lijkt haast onmogelijk. Engeland heeft zich er van 1917 tot 1947 mee bemoeid, het probeerde zowel de joden als de palestijnen bevriend te houden en schoot hier niks mee op. Na WO2 heeft Engeland het opgegeven. Dan komt de VN in 1947 met een plan van verdeling. Hoewel dit voor de palestijnen een kans was op een eigen staat, wijzen de Arabische leiders dit plan af. Als in 1948 de staat Israel wordt uitgeroepen wordt het conflict pas echt lastig. Arabische legers vallen meteen Palestina binnen. Het is een teleurstelling, de Joden winnen deze oorlog.

Na de oorlog in 1948 vinden er nog meerdere oorlogen plaats. Het mag niet baten, Israel blijft standhouden en heeft inmiddels goede wapens ontwikkeld om dat vol te kunnen blijven houden.

Het feit dat het de Arabieren niet lukt de Joden weg te drijven wekt veel haat op in de Arabische landen. Hun haat tegen Israel wordt door veel westerse landen gesteund en er word nog steeds opgeroepen tot strijd tegen Israel.

Israel bezet met veel geweld nog enkele Arabische gebieden na een oorlog in 1967. Onder andere de Gazastrook en de Westbank.

Vandaag de dag is er nog steeds geen oplossing gevonden en die is ook nog niet in zicht. Er zijn al vele onderhandelingen geweest, maar niks was dé oplossing. Er wordt nog steeds veel financiële en militaire steun in het conflict gestoken. De joden zijn gewelddadig en vele onschuldige mensen lijden hevig onder hun bezetting.

Oplevend anti-semitisme in de Arabische wereld

Het antisemitisme, de langdurige en intensieve jodenvervolgingen en jodenhaat, heerste eeuwenlang vooral in Europa. Vanaf de bezetting in 1967 komt in de Arabische wereld een enorme anti-joodse propaganda op gang. Die vertoont sterke overeenkomsten met de argumenten uit de Hitlertijd. De indoctrinatie van de Palestijnse en Arabische jeugd biedt niet veel uitzicht op een wat tolerantere houding.

De muur

De palestijnen vinden de muur een symbool van onderdrukking, zoals de berlijnse muur. Ook gaat de muur over palestijns gebied, zij willen hun grondgebieden terug en de muur weg.

De palestijnen stellen dat de muur in strijd is met de IVe conventie van gèneve (1949), de haagse conventie (1907) het internationaal humanitair recht en de met israel gesloten akkoorden. Ook de muur willen ze terug naar de grens van voor 1967. De muur sluit een heleboel vruchtbare gronden en water uit van palestijns gebruik, terwijl dit wel op hun grondgebied ligt. ook dorpen worden in tweeën gesplitst; de palestijnen zien de muur als symbool van complete onderdrukking. De muur moet in ieder geval van Palestijns grondgebied af, en het liefst helemaal weg.

De verdeling van jeruzalem

De palestijnen claimen recht te hebben op het oosten van de stad, de stad staat nu onder controle van Israel. In het oosten van de stad Jeruzalem zijn ook de wijken van de palestijnen, zij willen deze behouden samen met de Rotskoepelmoskee. Israel en Palestina beweren beiden Jeruzalem als hoofdstad te erkennen/willen. De Palestijnen willen een gedeelde hoofdstad; zowel van Israel als van Palestina.

De nederzettingenpolitiek

Israel heeft sinds 1967 nederzettingen gebouwd op de Westelijke Jordaanoever. De palestijnen beschouwen deze nederzettingen als illegaal. Zij willen dat israel de nederzettingen ontruimt omdat het palestijns grondgebied is. De Palestijnen willen terug naar de grens van vóór 1967 en de zes-daagse oorlog. De Israelische regering geeft ook subsidies aan kolonisten die nederzettingen willen stichten. Israel pikt door deze nederzettingen steeds meer kleine stukjes grond van Palestina (en de mogelijke onafhankelijke staat Palestina) in. Hierdoor brengen ze de Palestijnen in een steeds ongunstigere positie om te onderhandelen. De Nederzettingenpolitiek is in strijd met de VN-resolutie 242 en internationaal omstreden, de palestijnen eisen ontmanteling van de Nederzettingen. Israel bouwt nog steeds nederzettingen op bezet gebied.

De Onafhankelijkheid

De doelstellingen van de PLO zijn het creeëren van een onafhankelijke Palestijnse staat op gebied van de Westoever en de Gazastrook. De PLO is bereid om genoegen te nemen met slechts deze delen op voorwaarde dat zij erkend worden als palestijnse staat. Palestina wil erkend worden door /israel en de VN als onafhankelijke staat: zij willen een eigen hoofdstad, eigen regering, vrij kunnen handelen en niet in alles gecontroleerd worden door Israel. Palestina is nu namelijk bezet gebied: ze mogen niet in het buitenland optreden als eigen staat; alles wordt gecontroleerd door Israel. Zij wensen ook internationaal erkend te worden als zijnde een zelfstandige staat.

Palestijnse vluchtelingen

Het is onmenselijk hoe de Palestijnen uit hun land zijn verjaagd. De Joden riepen -zonder overleg- hun eigen staat uit en toen moesten de Palestijnen -die daar al vele jaren woonden- ineens verdwijnen. Door de agressie van de Joden zijn wij in 1948 door de Israëlische militairen hardhandig verjaagd. De palestijnen eisen daarom dat de Palestijnse vluchtelingen weer een eigen stuk grond krijgen en terug kunnen gaan naar waar ze vandaan kwamen. Het is onzin dat de Joden een eigen staat hebben uitgeroepen op Palestijns grondgebied. Eventuele aanslagen zouden niet kunnen worden voorkomen als de Joden niet snel wegtrekken. De Palestijnen erkennen Israël niet en vinden dat de Palestijnse vluchtelingen de enige rechtmatige eigenaren zijn van dit stuk land.

Economische positie Palestijnse gebieden

Al die tijd zijn Palestijnse vluchtelingen in hun gebieden door Israëliers onderdrukt. De bezette gebieden lijken in kolonies te zijn veranderd. Doordat Israël de Gazastrook en de Westelijke Jordaanover onder militair bestuur hebben geplaatst kan Israël de Palestijnse gebieden omvormen naar hun eigen economische behoeften.

In 1967 begon een ramptijd voor de Palestijnse economie. De landbouw werd beheersd door de Israëlische mensen en deze begonnen onrechtvaardige regels te bedenken. Zo mochten Palestijnen een deel van hun grond niet meer gebruiken omdat deze voor millitaire doeleinden gebruikt zou moeten worden en daardoor werd het fokken van vee verliesgevend want schapen konden niet meer grazen op grote stukken land maar moesten in plaats daarvan gevoerd worden. Hierdoor nam de hoeveelheid vee af en dezelfde afname gold ook voor groente, fruit. tarwe en water. Water werd namelijk ook gecontroleerd door de Israëliers: de meeste Palestijnse bronnen werden in beslag genoomen en de Palestijnen mochten bronnen hebben van hoogstens 100 meter diep (terwjil Israëli's tot 500 meter diep mochten uitgraven). Dit leidde tot uitdroging van putten in de buurt van nederzettingen van Palestijnen. Dit zijn allemaal onrechtvaardige maatregelen en de Palestijnen worden dus ongelijk behandeld. Wij zijn heir heel boos over en vinden dat de Palestijnen zelf mogen weten hoe ze hun economie voeren. De Palestijnen zouden zelfbestuur moeten krijgen over hun economie en meer vrijheid.
© 2010 - 2019 Sfinx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mythen over Israël & Midden-Oosten conflictMythen over Israël & Midden-Oosten conflictWat bezielt vele mensen om zich zo af te zetten tegen Israël, de Joodse Staat? Voor de moslimwereld speelt vooral het id…
Recensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict –Martin GilbertrecensieRecensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict –Martin GilbertGeografie Israël – Boekrecensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict door Martin Gilbert. Het Arabisch-Israëlisch conflic…
Boekrecensie: Israël en Palestina - John KingrecensieBoekrecensie: Israël en Palestina - John KingIn de reeks Het Midden Oosten is o.a. het boek 'Israël en Palestina' van John King uitgebracht. Het biedt de lezer een h…
Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodIsraëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodOf de Joden het willen of niet, maar iedere Jood is betrokken bij het Land Israël. Elke Jood is met elkaar verbonden. Al…
Boekrecensie: Vriend of vijand – David GrossmanrecensieBoekrecensie: Vriend of vijand – David GrossmanIn 1993 kwam de bekende Israëlische romanschrijver David Grossman met een non-fictie boek over Israëlische Arabieren. He…
Bronnen en referenties
  • The gaza strip documentary

Reageer op het artikel "Het Palestina - Israel conflict, de visie van de PLO"

Reactie

Franet (infoteur), 11-01-2011 12:55 #1
Hoe triest het ook allemaal schijnt en is voor de Palestijnen, Gods Woord, de Bijbel is heel duidelijk over het feit van wie het land Israël is: van de Joden. In Genesis 12:7, 13:15 t/m18, 15:7 en 18 wordt aan Abraham en zijn nageslacht het land Israël beloofd voor ALTOOS. dit betekent dus dat het volk Israël (de Joden) het enige volk is in de wereld dat aanspraak kan maken op het grondgebied van het ten onrechte genoemde "Palestina." Het feit dat de Joden tussen het jaar 70 en 1948 geen eigen staat hadden heeft te maken met het feit dat zij hun Messias hadden verworpen en hebben laten kruisigen, waardoor ook wij heidenen deel hebben gekregen aan het heil. Maar dit doet niets af aan het feit dat de beloften van God gestand houden, en God heeft beloofd dat Hij de Joden weer terug zou doen laten keren naar het land, van waaruit zij 2000 jaar geleden zijn verdreven. In Jesaja, Jeremia, Ezechiël en Zacharia kunnen we dit allemaal uitgebreid lezen. Naar mijn mening is er voor de Palestijnen slechts één oplossing: dat zij de Here Jezus aannemen in hun hart, want Hij is ook voor hen gestorven, en hij belooft aan een ieder die Hem aanneemt, dat hij rust zal vinden voor zijn ziel. Als wij ons laten leiden door Gods Geest, dan hebben we niets te vrezen.

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 30-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!