InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Noachieden: twijfelen dat God bestaat of op Hem vertrouwen?
mijn kijk op

Noachieden: twijfelen dat God bestaat of op Hem vertrouwen?

Iemand die blind geboren is heeft nooit kleuren gezien. Toch bestaan kleuren. Het is heel lastig om aan een blinde duidelijk te maken hoe die kleuren eruit zien. Moet de blinde nu concluderen dat er geen kleuren bestaan? Moet een blinde de ziende vertrouwen omdat deze het zeker weet? Of moet hij blijven twijfelen? Zo is het ook met God. We kunnen Hem niet zien maar moeten erop vertrouwen dat Hij bestaat omdat Hij zich geopenbaard heeft op de Sinaï. Twijfelen mag, maar ontkennen niet. Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een discussie op het forum van InfoNu over het geloof. In deze discussie kwamen o.a. de twijfel in het bestaan van God en de vraag over goed en kwaad aan de orde. In dit artikel een poging om op beide kwesties een antwoord te geven vanuit Joods perspectief.

Aan God twijfelen mag; ontkennen niet

Twijfelen aan God is niet erg; God ontkennen mag echter niet. Twijfelen mag omdat God immers boven ons verstand uit gaat (zelfs de meest vromen hebben heel af en toe momenten van twijfel). Het gaat om het leiden van een rechtvaardig leven. Zo dien je God automatisch. Leidt je géén rechtvaardig leven en dien je afgoden (zoals een beeldje, maan, sterren, geld, zon, een mens (Jezus)) dan ontken je God. Voor Joden is het belangrijk de Tora na te leven om zo God te dienen; voor niet-Joden gelden de 7 Noachidische geboden om zo God te dienen. In beide gevallen leidt men, bij het nakomen van de geboden, een rechtvaardig leven. Alleen in God geloven maar Zijn geboden verder niet naleven leidt NIET tot een rechtvaardig leven. Immers dan zou je gewoon kunnen stelen, moorden, etc.

Waarom gelooft niet ieder mens?

Ieder mens gelooft (de ziel is met God verbonden) alleen is het niet bij iedereen ontwikkeld. Het kan jaren van oefening duren voordat iemand werkelijk kan geloven. Er moet harmonie komen tussen het verlangen om met God te verbinden en de bewuste gedachte.

Goed en kwaad: God is rechtvaardigheid

Omdat elk mens in principe zeker weet dat een rechtvaardig leven beter is dan een onrechtvaardig leven, weet hij ook zeker dat God bestaat (ondanks dat hij er zich geen voorstelling van kan maken). Want dit is wat God wil; zo staat het in de Tora. Daarom zal God ook elke rechtvaardige belonen.

Dat God óók het kwade heeft geschapen komt omdat Hij wil dat de mens uit vrije wil voor Hem (dus het goede) kiest en geen robot van Hem wordt. God wil uiteraard niet dat de mens voor het kwade kiest maar dit moet wel uit vrije wil geschieden.

God is liefde: ware liefde komt door vrije wil tot stand

Liefde is alleen maar ware liefde als dit door vrije wil tot stand komt. Het heeft geen zin om iemand te dwingen jou lief te hebben. God kan dus alleen maar liefde aan de mens geven als de mens vrijwillig voor Hem kiest. Een mens heeft niets aan liefde van een dictator want die geeft niets om mensen.

God straft uit liefde

Dat God het Joodse volk in de Joodse Bijbel zo vaak straft komt voort uit liefde omdat Hij het beste met zijn volk voor heeft. Vergelijk het met een moeder die haar kind straft wanneer deze ongehoorzaam is. Zou de moeder haar kind niet straffen dan houdt het niet echt van haar kind en blijft het kind ongehoorzaam en ervaart het niet de liefde van de moeder.

N.B. Een aantal christenen gelooft nog steeds dat door Gods straf de Joden niet meer het uitverkoren volk zijn. Maar dit is de verkeerde uitleg. God straft alleen uit liefde. De band tussen God en het Joodse volk is eeuwig.

Mens zelf schuldig aan meeste kwaad in de wereld; mens kan kwaad overwinnen door het met het goede te overspoelen

Het meeste kwaad heeft de mens aan zichzelf te wijten. Hitler had zijn plannen nimmer kunnen uitvoeren zonder de hulp van miljoenen mensen. Europa kende al 2000 jaar Jodenhaat. In die atmosfeer was het voor Hitler vrij makkelijk om zijn plannen uit te voeren. De enige manier om het te voorkomen was door het kwade met het goede te overspoelen zodat het kwaad niet kon gedijen (in een niet-antisemitisch Europa had Hitler geen schijn van kans). Het Jodendom gelooft niet in de erfzonde. Ieder mens wordt zuiver geboren met een goede ziel die in verbinding staat met God. Om die reden is de mens in staat om het kwaad te overwinnen: kijk maar naar mensen die eerst op het slecht pad terechtkwamen en later een vroom leven gingen leiden zonder zonden.

Mens moet erop vertrouwen dat God bestaat

Joden geloven dat God bestaat omdat Hij zich geopenbaard heeft aan 3 miljoen Joden op de berg Sinaï. De Tora is het bewijs. Joden herhalen elk jaar de Tora omdat de geschiedenis van de Joden zich steeds herhaalt; de vroegste karakters van Abraham, Izaäk, Jakob, etc. herhalen zich bij de volgende generaties. De geschiedenis is echter niet statisch. Men leert van de geschiedenis. Daardoor kan men beslissingen nemen voor de toekomst. Joden vertrouwen erop dat de geschiedenis naar een einddoel reikt: een perfecte wereld - het koninkrijk Gods.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Twijfel: is mijn partner de juiste?Twijfel: is mijn partner de juiste?Heel veel mensen piekeren heel wat af over hun relatie en partner: op de een of andere manier is de twijfel binnen hun r…
Test - Klaar voor de liefde?Test - Klaar voor de liefde?Liefde is wat iedereen uiteindelijk wil en waar niemand nee tegen zal zeggen. Al vaak gezegd en een waarheid als een koe…
Echte liefde isEchte liefde isWat is echte liefde? Tijdens de periode van verliefdheid is iedereen blind van de liefde. Hoe kunnen we erachter komen d…
Geschiedenis Jodendom: De wijzen van IsraëlGeschiedenis Jodendom: De wijzen van IsraëlDe wijzen van Israël behoorden tot een soort gilde dat de taak had om 'raad' te geven (Jeremia 18:18). De wijzen hadden…
Dertien geloofspunten Maimonides 2: God als EenheidHet tweede geloofspunt van Maimonides is het geloof in Eén God. God is niet de eenheid van een paar, nog de eenheid van…
Bronnen en referenties
  • Diverse artikelen van Etsel op de InfoNu site

Reageer op het artikel "Noachieden: twijfelen dat God bestaat of op Hem vertrouwen?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Jodendom
Mijn kijk op…
Schrijf mee!