InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Koning David van Juda

Joodse Bijbel: Koning David van Juda

Joodse Bijbel: Koning David van Juda Koning David wordt gekroond tot koning van Juda. Abner accepteert dit niet en zorgt ervoor dat Ishbosheth koning van Israël wordt. Er breekt een burgeroorlog uit. Na veel gevechten verzoenen beide partijen zich met elkaar. Maar Abner wordt alsnog gedood door Joab en ook Ishbosheth moet eraan geloven.

David in Hebron gekroond

Na de dood van Koning Saul, besluit David het leiderschap van het volk op zich te nemen. Hij verlaat Ziklag en gaat naar Hebron in Juda. Daar kroont de bevolking hem tot koning. Hij blijkt de juiste persoon te zijn om het land te leiden: wijs, direct, God vrezend en eerlijk. Hij is krijger, dichter en soms priester.

David wordt door een stel helden omringd. Eén van de aanvoerders is Joab, zoon van Davids zuster Zeroeja. Ook zijn broers, Abishai en Asahel, zijn helden. Ze hebben honderden Filistijnen gedood.

David heeft dorst maar offert water aan G'd

Op een keer voert David met zijn mannen oorlog tegen de Filistijnen. Hij verschuilt zich bij Adoellam, terwijl de Filistijnen hun kamp bij Bethlehem hebben opgeslagen. Gekweld door dorst en de scherpe zonnestralen verlangt David naar water uit zijn eigen put bij Bethlehem. Drie van zijn mannen vechten zich een weg door de Filistijnen en komen terug met water. Hoewel David hun moed prijst, drinkt David het water niet op en offert het aan G'd.

David hoopt de beschermer van het volk te worden. Eerst doet hij de groeten aan de mannen van Jabesh in Gilead die de lichamen van Saul en zijn zonen hebben begraven. Hij belooft hen zijn steun.

Burgeroorlog

Abner, de commandant van Sauls leger, wil het koningshuis van Saul niet verlaten en verklaart Ishbosheth als koning over Israël. Abner gaat met Ishbosheth naar de oude stad Mahanaiem waar de prins tijdelijk gaat wonen. Abner keert terug naar de provincie Benjamin en blijft in Gibeon aan het hoofd van het leger. Spoedig zoekt Joab hem op. Er ontwikkelt zich een strijd waarbij veel van Abners mannen worden gedood. Abner probeert te vluchten maar wordt ingehaald door Asahel. Abner smeekt Asahel om een hand tot hand gevecht. Asahel weigert en blijft Abner achtervolgen. Uiteindelijk gaat Asahel op het aanbod in en wordt door Abner gedood. Joab en Abishai zetten de achtervolging in. Abner verzoekt Joab zich met hem te verzoenen. De verzoening duurt niet lang en geregeld breken er gevechten uit tussen de twee kampen. David was te zwak om de gevechten te stoppen.

Abner zweert loyaliteit aan David

Abner ziet in dat David de enige is die het land kan leiden. Hij spreekt met de wijzen van Israël en laat hen de zinloosheid van de strijd zien. Dan stuurt hij boodschappen naar David en biedt hem zijn bondgenootschap aan. Daarna gaat Abner met twintig man naar Hebron waar David een feest voor hem organiseert. Hij verlaat vervolgens Hebron en belooft David heel Israël als zijn bondgenoot.

De dood van Abner

Tijdens Abners bezoek aan Hebron is Joab op militaire expeditie. Wanneer hij terugkeert naar Hebron is hij verbolgen dat koning David Abner ongemoeid heeft gelaten en zelfs een feest voor hem georganiseerd heeft. Zonder medeweten van David stuurt hij boodschappers om Abner naar de stad te lokken. Bij de poorten van de stad doodt hij Abner om zo wraak te nemen op de door van zijn broer Asahel. Koning David is ontzet en zegt dat een belangrijk persoon Israël is ontvallen.

Niet veel later wordt Ishobosheth vermoord door twee Benjamieten. Ze brengen het hoofd van Ishbosheth als triomf stuk naar David, maar deze beschouwt het als een misdaad en laat hen ter dood brengen.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom kroont de bevolking van Hebron David als koning?
  2. Noem een aantal helden die David omringen.
  3. Wat doet David met het water dat voor hem is gehaald?
  4. Waarom ontstaat er een burgeroorlog?
  5. Waarom wil Joab Abner doden?
  6. Waarom verzoent Abner zich met David?
  7. Door wie wordt Abner uiteindelijk toch gedood?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Koning Davids laatste jarenJoodse Bijbel: Koning Davids laatste jarenDavids laatste jaren worden gekenmerkt door nationale problemen die veroorzaakt zijn door fouten uit het verleden. Adoni…
Joodse Bijbel: Absalom / David wederom koningJoodse Bijbel: Absalom / David wederom koningDavid raakt in onmin met zijn zoon Absalom die Amnon heeft gedood. Absalom wil David opvolgen maar deze wil dat Salomo z…
Alle schepsels zijn belangrijk. Een Joodse visieAlle schepsels zijn belangrijk. Een Joodse visieMeer dan 1,4 miljoen verschillende soorten organismen zijn tot nu toe geïdentificeerd. Veel wetenschappers schatten het…
Waarom werd Juda leider van het volk Israël en niet Ruben?In zijn zegeningen aan zijn kinderen voor zijn dood, wees Jakob aan ieder van hen hun rol in de formatie van de joodse n…
Joodse Bijbel: Laatste oorlogen koning DavidJoodse Bijbel: Laatste oorlogen koning DavidNog steeds voert Israël oorlogen tegen vele vijandige stammen. Davids leger heeft 12 divisies (elke stam één). Elke divi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Koning David van Juda"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!