InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 136: Passieve arbeid – Exodus 35:2

Torastudie 136: Passieve arbeid – Exodus 35:2

Torastudie 136: Passieve arbeid – Exodus 35:2 Waarom moet de mens werken voor zijn brood? Als God de bron is van alle zegeningen waarom moeten we dan zelf aan de kost dienen te komen? We lijken verscheurd tussen absolute passiviteit en de ontkenning van Gods betrokkenheid in de wereld. Hoe kunnen we de gedachte vermijden dat onze arbeid alleen materiële resultaten voortbrengt en geen geestelijke? Leringen van de Lubavitscher Rebbe plus de visie van Etsel.

Exodus 35:2

Zes dagen kan daaraan gewerkt worden, maar de zevende dag, de sjabbat, moet een dag van volstrekte rust zijn, gewijd aan de Eeuwige.

passief

Er staat niet: “Zes dagen zult u werken”, maar “Zes dagen kan daaraan gewerkt worden.” Dit betekent dat de Jood zes dagen bezig moet zijn met werken, maar er niet door in beslag genomen moet zijn.

Psalm 128:2

Je zult eten wat je werk opbrengt, geluk en voorspoed vallen je toe.

Het chassidisme legt dit als volgt uit: Met handen en voeten is men bezig in de materiële wereld, iemands gedachten en gevoelens zijn actief in de spirituele wereld (Goddelijke zaken). Het werk wordt gedaan; alleen de praktische lichaamsdelen houden zich bezig met het werk, het hart en de geest zijn ergens anders.

Geen kost verdienen

Het werk is bedoeld als 'vat' om Gods zegen te ontvangen. De Jood werkt niet voor de kost. God zegent u in alles wat u doet.. Het hart en de geest moeten op God gericht blijven.

passiviteit

Het gaat om passieve arbeid voor het maken van een 'vat' zodat de mens vertrouwt op God dat Deze hem in alles voorziet, anders is er sprake van rebellie tegen God.

De Sjabbat van de sjabbatot

De Sjabbat volgt op de zes dagen die zelf sjabbatot zijn (dagen van passieve arbeid) waarbij de aandacht gericht is op een hogere plaats.

Al het werk moet gedaan worden

De Sjabbat moet gezien worden als een dag waarbij in de voorafgaande zes dagen al het werk is afgerond. Een Jood moet zich op Sjabbat niet meer druk maken over de afgelopen week. De geest moet volledig in rust zijn. Aan de andere kant, als een Jood zijn werk in de zes dagen op de juiste manier afrond dan zal het licht van de Sjabbat over hem schijnen en zal het een Sjabbat Sjabbaton zijn en zal er dubbele heiligheid zijn.

De dag na Jom Kippoer

De dag na Jom Kippoer, dus nadat God Israëls zonde met het Gouden Kalf vergeven had, gaf Mozes opdracht om een Gouden Heiligdom (Misjkan) voor God te bouwen.

Het vers van Exodus 35:2 verwijst naar vergeving van de zonde van het Gouden Kalf. In zekere zin is het in beslag genomen zijn door arbeid ook een vorm van afgoderij. Men hecht zich aan iets dat niet meer is dan een vat van Goddelijke zegening. Pas wanneer een persoon zijn werkdag ziet als een vat dan zal zijn werk de passieve vorm aannemen en zal de focus van zijn gedachten alleen op God gericht zijn.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Tegenwoordig worden we zo door ons werk en allerlei andere beslommeringen in beslag genomen, dat we niet meer goed de Sjabbat kunnen wieren als rustdag. We worden nog te veel door onze gedachten in beslag genomen van wat er gebeurde de afgelopen week of wat zal plaatsvinden de komende week. Op die manier is het lastig de Sjabbat te onderhouden. Toch moeten we zo bezig zijn met ons werk dat onze hart en geest gericht zijn op God. Het uiteindelijke doel van de Schepping is om de wereld tot een woonplaats voor God te maken. Wanneer we zes dagen per week onze arbeid daarop afstemmen, is het gemakkelijker om niet in beslag te worden genomen door ons werk en kunnen we er op Sjabbat afstand van doen. Het werk is dan 'afgerond' en dan kunnen we ons geheel op God richten. We moeten ook beseffen dat we niet voor onszelf werken maar voor God. God is het Die uiteindelijk de zegeningen geeft.

Samenvatting - vragen

  1. Wat wordt bedoeld met passief werk?
  2. Hoe moeten we onderscheid maken tussen de materiële en spirituele wereld als we werken?
  3. Waarom wordt het werk als een 'vat' gezien?
  4. Hoe staat de Sjabbat in verhouding tot de zes werkdagen?
  5. Waarom wordt het in beslag genomen worden door werk gezien als een vorm van afgoderij?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Speciale Sjabbatot (Sjabbats)De periode tussen het einde van de joodse maand sjewat en het begin van de maand niesan bevat vier speciale sjabbatot. H…
Joodse kalender 5778 (2017-2018) - vanaf Tisjri tot ElloelJoodse kalender 5778 (2017-2018) - vanaf Tisjri tot ElloelDe Joodse kalender van het Joodse jaar 5778 (2017-2018) met een overzicht van de Joodse maanden overzichtelijk gekoppeld…
Torastudie 95: verband manna en sjabbat - Exodus (16:32)Torastudie 95: verband manna en sjabbat - Exodus (16:32)De Sjabbat is totaal anders dan de doordeweekse dagen. Het is een feestelijke dag met een rijkelijk bedekte tafel. Hoe m…
De kaarsen bij de sjabbatsmaaltijdvieringDe kaarsen bij de sjabbatsmaaltijdvieringKaarsen spelen een belangrijke rol bij de viering van de sjabbatsmaaltijd. Het is de plicht van de vrouw om de kaarsen t…
De Mikwe 2: centrale betekenis van de mikwe in Joods levenDe meeste Joden, religieus of niet-religieus, zijn bekend met de Sjabbat, kosjer eten, de Joodse feesten, etc. Minder Jo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 136: Passieve arbeid – Exodus 35:2"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!