Kabbala: Kabbala - Masjiach - Messias - Messiaanse Tijd

Jesaja 11:9 beschrijft de Messiaanse Tijd als een periode waarin de aarde vervuld zal zijn met kennis van God. Volgens de Talmoed gebeurt dit in het jaar 6000 vanaf de Schepping (we leven anno 2010 in het jaar 5771). Dus we moeten nog ruim 200 jaar wachten, hoewel de Masjiach ook eerder kan komen. De Kabbala zegt dat elk millennium een Goddelijke dag is, dus met het zevende millennium bereiken we de Goddelijke Sjabbat.

De dagen van de Messias

De 6000 jaar menselijke geschiedenis vertegenwoordigt menselijke creativiteit. In het zevende millennium stappen we uit de Schepping en in de Schepper. Dit worden de dagen van de Messias genoemd.

Messias – gezalfde

Messias betekent gezalfde. De term werd gebruikt voor elke gezalfde koning in de Tora. In het tijdperk van de Messias verwijst de term naar een dynamische menselijke leider, een Joodse koning die de Derde Tempel zal herbouwen en de ballingen zal inzamelen. Hij zal de wereld in de Tora onderwijzen (de Noachidische geboden voor de niet-Joden) en overal zal vrede zijn. Hoewel de Messias pas in het jaar 6000 zal komen, kan de komst door de Joden bespoedigd worden. Joden bidden dan ook elke dag om zijn komst.

Het Tijdperk van de Messias

In dit Tijdperk zal geen mens meer tekort hebben en zal hij “God kennen”. De mens zal de mystieke traditie bewust zijn en zelfs de kleine kinderen zullen profetische gaven bezitten. De Tora zal op al haar niveaus geopenbaard worden en de mitswot nageleefd worden. De wereld zal één groot Hof van Eden zijn, materieel en geestelijk een eenheid.

Kabbala en Chassidisme

De openbaring van de Kabbala en het Chassidisme vormt een voorstadium van de Messiaanse Openbaring.

Toename van kennis

Hoe dichter het Messiaanse Tijdperk nadert hoe meer kennis er zal zijn op alle terreinen. De ramen van de Hemel zijn geopend. Vanaf eind 1800 begon de Industriële Revolutie. Dit was het begin van innovaties in transport, communicatie en technologie. Technologie, zoals het internet, kan gebruikt worden om de wereld in de Tora te onderwijzen. Wetenschap en religie zullen tot één samensmelten. De wetenschap openbaart de geheimen van de Schepping zoals al door de mystiek werd beschreven. Wetenschap zal op den duur aantonen dat er niets anders dan God bestaat.

Valkuilen

Toch zijn er valkuilen die tot verwarring en duisternis zullen leiden. Dit zijn de media en het materialisme. We moeten ons op de Tora blijven concentreren om het juiste perspectief op de realiteit te handhaven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 09-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie