InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala 7: Chabad chassidisme en Kabbala (Tanja)

Kabbala 7: Chabad chassidisme en Kabbala (Tanja)

Kabbala 7: Chabad chassidisme en Kabbala (Tanja) Na de Baal Shem Tov en zijn opvolger Rabbijn Dovber, ontwikkelden volgelingen van Rabbijn Dovber verschillende richtingen binnen het chassidisme. Eén van die richtingen was het Chabad-chassidisme dat door Rabbijn Schneur Zalman werd gesticht. Hij schreef de Tanja “geschreven wet” van het chassidisme. Hierin worden alle spirituele kwesties en dilemma's beschreven. Het is een geniaal boek en wordt door de Chabad chassidiem elke dag bestudeerd. tekening: Rabbijn Schnuer Zalman -De Alter Rebbe- (1745-1812)

Tanja – Tanya

De Tanja bestaat uit vijf onderdelen:
  1. Likutei Amariem (Collectie van gezegden): het handelt over de menselijke conditie en de strijd om iemands karakter te veranderen en daarmee het doel van de Schepping te vervullen.
  2. Shaar HaJichoed Ve'haemoena (Poort van eenheid en geloof): handelt over de Schepping vanuit het niets.
  3. Igeret Hatesjoeva (Brieven van berouw): met de dynamiek van berouw.
  4. Igeret Hakodesj (Heilige Brieven): brieven van de Rabbijn aan zijn volgelingen.
  5. Kuntres Acharon (Laatste pamflet): uitgebreide uitleg van Kabbalistische teksten.

Chabad: Chochma, Bina, Da'at

Rebbe Schneur Zalman (de Alter Rebbe) ontwikkelde een nieuwe richting: Chabad. Chabad is het acroniem voor:
  • Chochma = wijsheid
  • Bina = intelligentie
  • Da'at = kennis

Het gaat om een rationele benadering dat mystieke concepten verstandelijk interpreteert door het gebruik van parallellen en parabels uit de menselijke psyche en ervaring. De Alter Rebbe redeneert zakelijk en maakt moeilijke zaken duidelijk voor de gewone man.

Gebedsdienst

De gebedsdienst wordt benadrukt als een meditatieproces. Er moet eerst geleerd en gemediteerd worden alvorens te bidden. De meditatie behandelt concepten zoals Sovev Kol Almien, Memale Kol Almien, doel van de schepping, afdalen van de ziel, etc.

Wat doet Chabad?

Chabad houdt zich bezig met algehele toewijding aan de Joodse Wet, het begrijpen van esoterische concepten, God met vreugde dienen en liefde voor de mede-Jood.

De Alter Rebbe gearresteerd

Op enig moment werd de Alter Rebbe door de Russen gearresteerd omdat hij geld had gezonden naar de chassidische gemeenschap in Israël. Omdat Palestina toen onder Turkse heerschappij stond, redeneerden de Russen dat geld naar de Turken, die de vijanden van de Russen waren, ging.

Maar de Alter Rebbe had in de gevangenis contact met de overleden Baal Shem Tov en de Maggied die hem vertelden dat hij gearresteerd was omdat hij in de Hemel beschuldigd werd te veel van de Tora te openbaren. Maar op zijn vraag of hij er mee moest stoppen antwoordden beiden dat hij er mee moest doorgaan. De Alter Rebbe ging de Kabbala nog meer toegankelijk maken voor de menselijke geest. Hij schreef de Tora Or en de Likutei Tora waarin de wekelijkse Tora parsja op Kabbalistische wijze wordt uitgelegd.

Lubavitscher chassidiem

De zoon van de Alter Rebbe, Rabbijn Dovber legde de leringen van zijn vader nog verder uit. Hij ging in Lubavitch wonen. De Chabad chassidiem werden al spoedig Lubavitcher chassidiem genoemd. De derde Rebbe was Rabbijn Menachem Mendel van Lubavitch. Daarna volgde Rabbijn Shmuel van Lubavitch. Deze ontwikkelde het systeem Hemsheichiem. Zijn zoon Rabbijn Shlomo Dovber Schneerson was de vijfde Chabad rebbe. Hij ontwikkelde het systeem verder. Diens zoon Jozef Jitschak Schneerson trad in de voetsporen van zijn vader en vertaalde chassidisme in andere talen. Zijn zoon Rabbijn Menachem Mendel Schneerson maakte de chassidische leer geschikt voor de moderne tijd. Hij introduceerde de Mitswa campagnes om de mede-Joden te bereiken. Iedere Jood moest zich voorbereiden op de komst van de Masjiach.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala - de Tanya: Rabbijn Schneur ZalmanKabbala - de Tanya: Rabbijn Schneur ZalmanHet boek 'De Tanya' is geschreven door Rabbijn Schneur Zalman van Liadi. Hij werd geboren op de 18de Elloel 5505 (1745)…
Kabbala - de Tanya: De Tanya en ChassidismeKabbala - de Tanya: De Tanya en ChassidismeDe Tanya is een klein spiritueel boek gebaseerd op de Kabbala en richt zich op het oplossen van problemen waar de mensel…
Geschiedenis Jodendom: De tsaddiekGeschiedenis Jodendom: De tsaddiekHet chassidisme is groot geworden dankzij de tsaddiekiem (heiligen en mystici). Naast de Baal Shem Tov was zijn leerling…
Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieGoddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieHet is gemakkelijk te zeggen dat de wereld op brandstof draait. De productie van energie vereist brandstof en zonder dit…
Chabad-Lubavitcher Chassidisch JodendomChabad-Lubavitcher Chassidisch JodendomDe Chabad-Lubavitch is een filosofie, een beweging en een organisatie. Het wordt beschouwd als de meest dynamische krach…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kabbala 7: Chabad chassidisme en Kabbala (Tanja)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!