Noachieden: de Zeven Wetten van Noach

Noachieden: de Zeven Wetten van Noach Op de berg Sinaï ontving het Joodse volk van God de Tora met 613 verplichtingen (mitsvot). De rest van de mensheid kreeg via het Joodse volk de Zeven Wetten van Noach (het Noachidisch Verbond dat God sloot met de mensheid na de Zondvloed). Deze zeven wetten die al eerder aan Noach zijn gegeven bestaan uit de zes wetten die Adam destijds van God kreeg plus een extra wet (eerbied voor al het geschapene). De Mozaïsche en Noachidische geboden gaan hand in hand waarbij Joden en niet-Joden ieder hun eigen taak hebben in de Schepping. Hoewel Joden zijn uitverkoren zijn ze niet beter dan andere mensen en krijgen ze geen extra voordelen van God. De uitverkoren rol van de Joden betekent een zwaardere taak en meer verantwoordelijkheid. Zo hebben de Joden de taak om te getuigen van de enige Ene God. Dit doen ze onder andere door niet-Joden te onderwijzen over de Noachidische geboden.

Mensheid accepteerde Tora niet, maar heeft wel de plicht de Noachidische geboden na te leven

Volgens een midrasj ('uitlegging') uit de rabbijnse literatuur (Avoda Zara 2b) benaderde God eerst andere volken om de Tora te accepteren. Maar alle volken wezen de Tora af omdat de verheven ethiek en morele verantwoordelijkheid hun teveel waren. Pas als laatste bood God het Joodse volk de Tora aan die haar accepteerde.

Hoewel de rest van de mensheid de Tora dus niet accepteerde, kreeg het wel de plicht om een aantal wetten na te leven. Deze wetten worden de Zeven Wetten van Noach genoemd. Volgens Rebbe Menachem Mendel Schneerson hebben volken deze wetten nodig om met succes het evenwicht tussen persoonlijke en gemeenschappelijke behoeften te bewaren.

De Zeven Wetten van Noach (het Noachidisch Verbond)

  1. Geloof in God
  2. Eerbied voor en lofprijzing van God
  3. Eerbied voor het menselijk leven
  4. Eerbied voor het gezin
  5. Eerbied voor de rechten en het bezit van anderen
  6. Schepping van een rechtsprekend systeem
  7. Eerbied voor al het geschapene

Dit zijn de zeven hoofdwetten. In totaal zijn er 94 voorschriften. De mensen die het Noachidische Verbond naleven worden B'nei Noach c.q. Noachieden (kinderen van Noach) genoemd.

Vrede in de wereld

Als de Noachidische wetten worden nageleefd kan er vrede in de wereld komen. De Mozaïsche en Noachidische geboden gaan immers hand in hand. Joden en niet-Joden leven dan op dezelfde golflengte en begrijpen elkaar beter. Er zal dan geen antisemitisme meer in de wereld zijn en ook alle onderlinge haat tussen mensen zal zijn verdwenen. Bovendien komen niet-Joden bij naleven van de wetten in de Komende Wereld.

Geen noodzaak om Joods te worden

Sommige niet-Joden willen Joods worden omdat ze zich Joods voelen. Velen worden echter afgewezen door de Rabbijnen. Maar dat is op zich geen ramp. Er bestaat geen plicht om Joods te worden om in de Komende Wereld terecht te komen. Naleving van de Zeven wetten van Noach is al voldoende. Er zijn niet-Joden die prachtige dingen in deze wereld doen en waar God heel blij mee is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mayahawk, Pixabay
  • Zinvol leven - Schneerson
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/83796-geschiedenis-tora-6-bnei-noach-tora-voor-niet-joden.html
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 10-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie