InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: De dood van Koning Saul

Joodse Bijbel: De dood van Koning Saul

Joodse Bijbel: De dood van Koning Saul Koning Saul en zijn drie zonen, Jonathan, Abinadab en Malkishua vinden de dood tijdens hun strijd tegen de Filistijnen. Dit was voorspeld door de geest van Samuël die door een heks in Endor was opgeroepen. David rouwt om de dood van Saul en Jonathan.

De Filistijnen vallen opnieuw aan

Opnieuw vallen de Filistijnen het Land Israël aan. De Filistijn Achish geeft ondertussen David het volledige vertrouwen en benoemt hem tot hoofd van zijn bodyguards. Het Filistijns leger zet haar kamp op bij Shunem in het district Issachar, tussen de bergen Tabor en Gilboa.

Saul en de heks van Endor

De nieuwe Filistijnse invasie alarmeert Saul. Hij slaat zijn leger op bij Gilboa. Bezorgd als hij is vraagt hij G'd om hulp en raad, maar hij krijgt geen advies. Saul gaat daarom raad vragen bij heksen waarvan geloofd wordt dat ze met de doden kunnen communiceren. Vermomd gaat Saul naar een heks in Endor.

Aanvankelijk is de vrouw bang, want op hekserij staat in Israël de doodstraf. Saul stelt haar echter gerust en vraagt haar de geest van Samuël op te roepen. De vrouw gehoorzaamt. De geest van Samuël verschijnt en informeert Saul dat de Filistijnen zullen winnen en dat Saul en zijn zonen zullen sterven. Saul valt flauw op de grond. Hij weigert lange tijd om op te staan; maar met behulp van zijn metgezellen en de heks gaat hij zitten en eet een maaltijd.

David keert terug naar Ziklag

De Filistijnen vormen één groot leger. David en zijn zeshonderd volgelingen komen achter Achish aan. Wanneer de Filistijnen hen zien staan ze niet toe dat David, hun gevaarlijkste vijand, meedoet. Achish wordt gedwongen David weg te sturen.

David keert met zijn soldaten terug naar Ziklag. Maar daar is de situatie hopeloos. De Amalekieten hebben Ziklag afgebrand en de vrouwen, kinderen en het vee meegenomen. Davids twee vrouwen zijn onder de gevangenen. De berooide Israëlieten bedreigen David die zij beschuldigen van hun ongeluk. David sust de woede van zijn mannen en zegt de achtervolging in te zullen zetten. Zijn soldaten gaan naar het zuiden; slechts vierhonderd van hen houden het vol en de rest blijft achter. Ze steken de beek Bezor over. David redt even later het leven van een Egyptenaar gedurende de mars die was achtergelaten door het leger van de Amalekieten. De Egyptenaar leidt David en zijn soldaten naar het kamp van de vijand. Daar bevrijdt David de gevangen genomen vrouwen en kinderen van de Israëlieten. De meerderheid van de Amalekieten vlucht.

De dood van Saul en Jonathan

Terwijl David tegen de Amalekieten vecht vindt er verderop een strijd plaats tussen de Filistijnen en de Joden. De Joden verliezen zoals Samuël had voorspeld. De zonen van Saul worden afgeslacht. Vele anderen vluchtten. Saul is zwaar gewond door de Filistijnse boogschutters. Hij is bang om in handen van de vijand te vallen en vraagt zijn wapendrager hem te doden. Maar de man is bang en durft niet te gehoorzamen. Saul laat zich daarom op zijn zwaard vallen. Wanneer hij niet onmiddellijk sterft vraagt hij een Amalekiet hem te doden. Dat gebeurt. Ook de wapendrager van Saul pleegt nu zelfmoord.

De Filistijnen veroveren vele Hebreeuwse steden die door de inwoners uit angst zijn verlaten. Op de volgende dag zien ze Saul en zijn drie zonen op het slagveld liggen. Ze hakken het hoofd van Saul af en sturen zijn hoofd en wapens naar de tempel van Ashtarte. De lichamen van Saul en zijn zonen (Jonathan, Abinadab en Malkishua) maken ze vast aan de muur van Beth Shean. Maar de moedige mannen van Jabesh halen de lichamen eraf en begraven ze onder een tamarisk. De mensen rouwen zeven dagen.

David rouwt om Saul en Jonathan

Wanneer David het nieuws over de dood van Saul en Jonathan hoort rouwt hij samen met de inwoners van Ziklag. Ze scheuren hun kleren en eten die dag niets.

Samenvatting - vragen

  1. Tot wat wordt David benoemd door Achish?
  2. Waarom moet David Achish verlaten?
  3. Waarom vraagt Saul raad aan een heks?
  4. Wat vertelt de heks hem?
  5. Wat treft David in Ziklag aan?
  6. Waarom zet David de achtervolging van de Amalekieten in?
  7. Hoe komt Saul om het leven?
  8. Wat doet David als hij over de dood van Saul en Jonathan hoort?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelfmoord (zelfdoding) bezien vanuit Joods perspectiefIs het stoppen van zelfmoord (zelfdoding) louter een kwestie van publiek belang of is het ook een spirituele zaak waarbi…
Koning Saul: Joodse commentaren en toelichtingenKoning Saul: Joodse commentaren en toelichtingenHet leven van koning Saul is zwaar, eenzaam en angstig. Zijn levensverhaal met bekende elementen en motieven: profetie e…
Joodse Bijbel: Laatste oorlogen koning DavidJoodse Bijbel: Laatste oorlogen koning DavidNog steeds voert Israël oorlogen tegen vele vijandige stammen. Davids leger heeft 12 divisies (elke stam één). Elke divi…
Joodse Bijbel: Koning David van JudaJoodse Bijbel: Koning David van JudaKoning David wordt gekroond tot koning van Juda. Abner accepteert dit niet en zorgt ervoor dat Ishbosheth koning van Isr…
Joodse Bijbel: Koning Davids laatste jarenJoodse Bijbel: Koning Davids laatste jarenDavids laatste jaren worden gekenmerkt door nationale problemen die veroorzaakt zijn door fouten uit het verleden. Adoni…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: De dood van Koning Saul"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!