InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Jodendom: Joodse maand Elloel/Eloel/Elul: zelfreflectie

Jodendom: Joodse maand Elloel/Eloel/Elul: zelfreflectie

De laatste maand van de Joodse (Hebreeuwse) kalender is de belangrijkste maand van het jaar. De maand heet Elloel (Eloel/Elul). Elloel dient als voorbereiding op de Hoge Feestdagen: Rosh Hashana (Joods Nieuwjaar) en Jom Kippoer (Grote Verzoendag). Deze voorbereiding is uiterst belangrijk. Er wordt aan intensieve zelfreflectie gedaan, het doel van het leven verduidelijkt en getracht dichter bij God te komen.

Elloel

De vier letters in het Hebreeuws van het woord Elloel zijn: alef, lamed, wav, lamed. Het zijn ook de eerste letters van de vier woorden uit het Hooglied 6:3: Anie l'dodi w'dodi lee – “Ik ben van mijn Geliefde en mijn Geliefde is van mij.” Deze woorden geven de relatie tussen God en het Joodse volk weer.

De maand Elloel die voorafgaat aan Rosh Hashana is een periode dat God Zichzelf uitstrekt naar het Joodse volk om een spirituele atmosfeer te creëren waarbij de Joden berouw kunnen tonen voor hun zonden.

Periode van 40 dagen

Na het drama met de zonde van het Gouden Kalf gaat Mozes op de eerste dag van maand Elloel opnieuw de Sinaï op. Veertig dagen later keert hij terug met een nieuwe set Stenen Tafelen. Deze dag heet Jom Kippoer.

De hele periode van berouw die de Joden vieren duurt eveneens 40 dagen: vanaf 1 Elloel tot en met Jom Kippoer (Grote Verzoendag).

Wat is zo belangrijk aan het getal 40? Het getal symboliseert schoonmaak en purificatie. Tijdens de Zondvloed regen duurde 40 dagen en de mikwe (ritueel bad) bevat 40 maten water.

Band met God herstellen

Elloel is een enorme grote mogelijkheid om de band met God te herstellen. Joden doen in die periode extra Torastudie en extra veel goede daden (zoals liefdadigheid). Velen maken ook dagelijks de balans (cheshbon) op om te kijken wat hun spirituele winst en verlies is. Ook wordt er veel gebeden en is het belangrijk de naaste Jood lief te hebben (Ahavat Jisraeel). Op die manier trachten Joden dichter tot God te komen. Rabbijn Schneur Zalman noemt de maand Elloel de maand dat de Koning in het veld is en niet in Zijn Paleis. Iedereen kan God ontmoeten en Hij toont zijn lachende gezicht aan allen.

Gebruiken en gewoonten

  • Elke dag van de maand Elloel wordt op de Shofar (ramshoorn) geblazen als een oproep tot berouw.
  • Wanneer we contact met elkaar hebben (per brief, e-mail, telefoon, persoonlijk, etc.) zegenen we elkaar met de groet “Ketivah vachatima tova” (Mag u ingeschreven en bezegeld worden voor een goed jaar).
  • Psalm 27 wordt toegevoegd aan de dagelijkse gebeden in de morgen en in de middag.
  • De Baal Shem Tov voegde de gewoonte toe om drie extra Psalmen te reciteren (vanaf 1 Elloel tot Jom Kippoer. Op die dag worden de 36 overgebleven Psalmen gereciteerd zodat het hele Psalmenboek afgerond is).
  • Joden controleren hun tefillien (gebedsriemen) en mezoezot (kokertje aan de deurposten) en kijken of deze nog geschikt zijn voor gebruik.
  • De laatste week van de maand worden de Seliechot gebeden gereciteerd. Dit zijn speciale gebeden waarbij God om genade wordt gevraagd. Na de zonde met het Gouden Kalf vraagt Mozes aan God Zijn systeem inzake de relatie tot de wereld uit te leggen. Dit zijn de “13 Attributen van Genade”. Deze vormen de essentie van de Seliechot gebeden. De “13 Attributen” spreken van Gods geduld. God is oneindig en geeft ons steeds weer de mogelijkheid om onze zonden te laten vergeven.
  • Het belangrijkste aspect van Elloel is om een levensplan te maken zodat we dit aan God kunnen voorleggen.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de kalenderDe kalender heeft alles te maken met astronomie. Een jaar is precies de tijd die de aarde nodig heeft om rond de zon te…
Krasloten: de December KalenderKrasloten: de December KalenderDe December Kalender van krasloten is een kraslot waar je 31 dagen lang plezier van hebt. Dit grote kraslot, dat je voor…
Joodse kalender 5780 (2019-2020) - SjabbattijdenJoodse kalender 5780 (2019-2020) - SjabbattijdenDe Joodse kalender van het Joodse jaar 5780 (2019-2020) met een overzicht van de Joodse maanden overzichtelijk gekoppeld…
Babylonische kalender en tijdrekeningBabylonische kalender en tijdrekeningDe Babylonische kalender en tijdrekening zouden de meest dominante worden in het Midden-Oosten van voor onze jaartelling…
Loeach 5780 - Joodse agenda 2019-2020 - uitgave NIKLoeach 5780 - Joodse agenda 2019-2020 - uitgave NIKElk jaar brengt het NIK (Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap) de loeach (Joodse agenda) uit. In september 2019 versc…

Reageer op het artikel "Jodendom: Joodse maand Elloel/Eloel/Elul: zelfreflectie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!