InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala 4: De Mondelinge Traditie

Kabbala 4: De Mondelinge Traditie

Het Joodse volk ontving de Tora zowel schriftelijk als mondeling. De Schriftelijke Tora verwijst naar de vijf boeken van Mozes: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. In de Mondelinge Tora wordt de Schriftelijke Tora uitgelegd. De Mondelinge Tora bevat ook de Kabbala die al vanaf de tijd van Adam bestudeerd werd.

De Schriftelijke en Mondelinge Tora

De Schriftelijke Tora bestaat dus uit de vijf boeken van Mozes. Met de Mondelinge Tora wordt de Schriftelijke Tora uitgelegd. Bijvoorbeeld: in de Schriftelijke Tora wordt gesproken over de mezoeza (Deuteronomium 6:9). Hierin staat niet beschreven wat erop staat, waarop de tekst moet worden geschreven, waar en hoe het op de deur wordt bevestigd. Dit wordt allemaal wel uitgelegd in de Mondelinge Tora.

Vier niveaus van interpretatie

Mozes ontving vier niveaus van interpretatie op elk aspect van de Tora. Deze vier niveaus worden Pardes (Boomgaard) genoemd, de Pardes staat voor de vier woorden:
  1. Pshat: de eenvoudige betekenis
  2. Remez: toespeling
  3. Drush: de homiletische interpretatie
  4. Sod: mystieke dimensie

Dus de geschreven tekst kent vele lagen van uitleg. Mozes gaf zijn kennis door aan Jozua en die weer aan de wijzen en de profeten. Er was slechts een kleine groep die kennis had van de mystieke traditie (Sod).

Joodse geschiedenis en Kabbala

De Tora werd in het Joodse jaar 2448 (1312 vóór het begin van de gewone jaartelling) aan het Joodse volk geschonken. In 2488 kwamen de Joden het land Israël binnen. De Tabernakel (met de Heilige Ark) stond 14 jaar in Gilgal en vervolgens 369 jaar in Shilo. Daarna verhuisde de Ark naar Nov en Gibeon en kwam ten slotte in Jeruzalem terecht. Hier bouwde Koning Salomo de Eerste Tempel die 410 jaar in tact bleef tot het verwoest werd door Koning Nebukadnezar uit Babylonië. De Heilige Ark werd verstopt in de catacombe onder de Tempelberg waar het volgens de Joodse traditie nu nog steeds staat.

De profetie van Ezechiël over de verwoesting van de Eerste Tempel is van grote betekenis in de Kabbala. Het staat bekend als Maaseh Merkava (werk van de strijdwagen). Ezechiël beschrijft de hogere werelden en verschaft de sleutel tot de ingang van de Pardes en de profetische ervaring.

De Joodse bevolking werd weggevoerd naar Babylonië voor 70 jaar en keerde daarna terug. Onder leiderschap van Ezra en Nehemia werd de Tweede Tempel gebouwd. De Mannen van de Grote Vergadering (120 rabbijnen en profeten) stelden de Geschriften en de Hebreeuwse tekst voor de dagelijkse gebeden samen. Zij waren geheel op de hoogte van de Kabbalistische traditie en de gebeden waren Kabbalistisch gezien geheel correct. De hele liturgie bevat Kabbalistische kracht.

De Tweede Tempel bleef 420 jaar staan en werd in het jaar 69 vernietigd door de Romeinen. De Romeinen verwoestten het land Israël en probeerden de Tora leraren en hun studenten te doden. Tot die tijd was er een ongebroken traditie van het overleveren van de Schriftelijke en Mondelinge Tora. Maar vanwege de Romeinse vervolgingen kwam de Mondelinge Traditie in gevaar. Rabbi Jehoeda Hanassi nam de belangrijke beslissing om de Mondelinge Tora voor het eerst op schrift te stellen. Zo ontstond de Misjna.

De rabbijnen van de Misjna werden Tannaiem genoemd. De Misjna werd in de Joodse wereld algemeen geaccepteerd. Rond de Misjna ontstond een enorme discussie die ook op schrift werd gesteld: de Talmoed. Er kwamen twee Talmoeds: de Jeruzalemse Talmoed en de Babylonische Talmoed. De Babylonische Talmoed is zo omvangrijk dat het zeven jaar duurt deze te bestuderen als men dit elke dag intensief doet.

Er zijn een paar verwijzingen in de Misjna naar de mystieke traditie. Maar het meeste werk staat in andere boeken beschreven zoals de Sefer Jetzira van Abraham. Andere boeken zijn Sefer HaBahir, Pirkei Heichalot en de Zohar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is de Mondelinge Tora?Er zijn twee Tora's: de Geschreven en de Mondelinge. Volgens de Joodse traditie werden beiden aan Mozes gegeven op de Be…
Boekrecensie: De echte Tora - rabbijn mr. drs. R. EversrecensieBoekrecensie: De echte Tora - rabbijn mr. drs. R. Evers'De echte Tora, de geschiedenis van de Talmoed,' is een cultuurhistorisch boek over de Talmoed, de Mondelinge Leer. 'De…
Joodse wijsheden 14: De Mondelinge Tora als gids voor levenJoodse wijsheden 14: De Mondelinge Tora als gids voor levenDe meeste mensen zijn bekend met de Schriftelijke Tora (Bijbel). Maar de Joden kregen ook de Mondelinge Tora op de berg…

Reageer op het artikel "Kabbala 4: De Mondelinge Traditie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!