InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20

Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20

Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20 In Parsja Tetzevah wordt de naam van Mozes niet genoemd, net als overigens in het hele boek Deuteronomium niet. Toch is Mozes wel aanwezig in Parsja Tetzaveh. Het ego van Mozes wordt in deze Parsja uitgedrukt door zijn naamloze aanwezigheid.

Exodus 27:20

En gij zult de kinderen Israëls gebieden, dat zij voor u nemen zullen zuivere, gestotene olijfolie voor de luchter om voortdurend licht te ontsteken.

Tekst in het Hebreeuws

כ. וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד

Exodus 27:20

En gij zult gebieden...

Mozes' naam afwezig

In de Parsja Tetzaveh komt de naam Mozes niet voor (evenals in het boek Deuteronomium niet, dat in de eerste persoon gesproken door Mozes is geschreven). De reden is (toen het volk Israël zondigde met het Gouden Kalf), dat Mozes tegen God zei: “Als u hen niet vergeeft, verwijder mijn naam uit het boek dat U geschreven hebt.” (Exodus 32:31). Dit gebeurde in Parsja Tetsaveh omdat de censuur van een rechtvaardige persoon altijd enig effect heeft.

Mozes zelf wel aanwezig

De gehele Parsja Tetzaveh bevat wel de woorden van God gericht tegen Mozes. Het begint met 'we atta' (en jij), met 'jij' wordt Mozes bedoeld. Mozes is meer aanwezig dan dat zijn naam kan uitdrukken. Zijn ego wordt vereeuwigd door de Tora. Het is dit niveau van het ego van Mozes dat wordt uitgedrukt door zijn naamloze aanwezigheid in Parsja Tetzaveh.

Exodus 27:20

En gij zult de kinderen Israëls gebieden

verbonden

Tetzaveh betekent naast 'gebieden' ook 'verbinden' en 'binden'. Dus de vers kan ook gelezen worden als: “En gij zult verbonden zijn met de kinderen Israëls.” Elke Joodse ziel heeft in zijn kern een vonk van Mozes' ziel.

Exodus 27:20-21

En zij zullen pure olijfolie brengen....om een voortdurend licht te ontsteken...van vanavond tot morgen.

paradox

Een voortdurend licht staat voor eeuwigheid en onveranderlijkheid; van avond tot morgen benadrukt fluctuerende voorwaarden. Dit lijkt een paradox. Maar dit is ons doel in het leven: om eeuwigheid en perfectie van het goddelijke in te voegen in een tijdelijke wereld, door het van iedere toestand en conditie te verlichten -van avond tot morgen- met goddelijk licht.

Exodus 27:20

Gestotene olijfolie voor de luchter

druk van tegenspoed

Net zoals olijfolie licht brengt als het geperst is, zo worden de beste prestaties van de mens gerealiseerd onder de druk van tegenspoed.

Exodus 27:20

Geperst voor het licht.

scherpe woorden

Scherpe woorden mogen alleen als doel hebben iemand te verlichten, te verheffen. Nooit mag het gebruikt worden om iemand te breken en te vernederen.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom wordt de naam van Mozes niet genoemd in Parsja Tetzaveh?
  2. Tot wie zijn de woorden van God gericht in Parsja Tetzaveh?
  3. Met wie wordt bedoeld: we atta (en jij)?
  4. Waarom is Mozes zonder zijn naam meer aanwezig?
  5. Op welke drie manieren wordt 'Tetzaveh' vertaald?
  6. Waarvan bezit elke Joodse ziel een vonk?
  7. Wat is het doel in ons leven?
  8. Wanneer levert een mens zijn beste prestaties?
  9. Wat is het doel van het gebruik van scherpe woorden?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 132: Tora van Mozes - Exodus 32:19Torastudie 132: Tora van Mozes - Exodus 32:19Niemand anders wordt zo sterk met de Tora geïdentificeerd als Mozes. In Maleachi (Malachi) 3:22 staat: "Het onderricht v…
Tora lezing - Parasha: ExodusExodus is het tweede Bijbelboek. De volgende parashot worden gelezen: Parsha Shemot (namen), Parsha Va'eira (en ik versc…
Torastudie 137: Donaties voor Misjkan – Exodus 35:21-38:8Torastudie 137: Donaties voor Misjkan – Exodus 35:21-38:8Het volk bracht donaties voor de bouw van de Misjkan (het Heiligdom). Eigenlijk was het karakter van het volk onbegrijpe…
Torastudie 133: Het Gouden Kalf (deel 5) –Exodus 32:31-33:20Torastudie 133: Het Gouden Kalf (deel 5) –Exodus 32:31-33:20In deze studie over het Gouden Kalf vraagt Mozes uit het boek van God gewist te mogen worden. Zijn verzoek wordt beantwo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Baal HaTurim
  • Rabbi Menachem Mendel Schneerson, of righteous memory (1902-1994); seventh leader of Chabad-Lubavitch, lived in Nikolayev and Dnieperptrosk (Ukraine), Leningrad, Berlin, Warsaw, Paris and New York; built upon and expanded his predecessors’ work to revolutionize Jewish life across the globe; known simply as “the Rebbe”
  • Ohr HaChaim
  • Talmud: the basic compendium of Jewish law and thought; its tractates mainly comprise the discussions collectively known as the Gemara, which elucidate the germinal statements of law (mishnayot) collectively known as the Mishnah; when unspecified refers to the Talmud Bavli, the edition developed in Babylonia, and edited at the end of the fifth century C.E.; the Talmud Yerushalmi is the edition compiled in the Land of Israel at the end of the fourth century C.E.
  • Chassidic saying

Reageer op het artikel "Torastudie 118: Mozes' naam afwezig - Exodus 27:20"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 12-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!