InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala 3: Mozes kabbalist - ziel van de Tora

Kabbala 3: Mozes kabbalist - ziel van de Tora

Voor veel mensen is Mozes alleen maar bekend als ontvanger van de wetten, het lichaam van de Tora. Maar God schonk niet alleen wetten, hij schonk ook de mystiek, de ziel van de Tora. Hemel en aarde werden met elkaar verbonden. De Shechina kwam weer onder de mensen wonen in de Tabernakel.

Tora

Tora betekent 'instructie' of 'onderwijs'. In de Tora onderwijst God de mensheid (de Joden in het bijzonder). In de Tora staan de mitswot (verplichtingen) voor de Joden en de zeven Noachidische geboden voor de niet-Joden. Een mitswa is een gebod; op dieper niveau een verbinding. Door de mitswot reflecteren de Joden de Shechina, de Goddelijke aanwezigheid.

Uitverkoren volk

God koos de Joden uit om een koninkrijk van priesters en een heilige natie te zijn (Exodus 19:6). Priester verwijst naar een priesterlijke functie: de mensen dichter naar God brengen en God dichter naar de mensen. De Joden vormen een licht voor de naties. Ze vromen een heilige natie wat betekent 'gescheiden'. De Joden onderscheiden zich van de rest van de mensheid door de mitswot. Door het uitvoeren van de mitswot verbinden de Joden zich met God en vervullen ze het doel van de schepping.

Lichaam (wetten) en ziel (mystiek) van de Tora

Mozes ontving het lichaam en de ziel van de Tora: het lichaam = de wetten; de ziel = de mystieke dimensie. Mozes was de meest nederige mens op aarde (er is geen grotere persoonlijkheid op aarde dan Mozes geweest). Zijn ego was geheel onderworpen aan de Goddelijke wil. Mozes was ook de grootste van alle profeten. Hij ontving als enige profeet de boodschappen terwijl hij wakker was. Hij ontving ook de Kabbala.

De Tora instrueert de hele Joodse gemeenschap hoe binnen de wereld te leven en om er toch boven te staan. De taak die de Jood kreeg is om het lichaam te omarmen en alle functies te verheffen voor het Goddelijke doel. De Tora is de gids voor wereldse zaken. Tegelijkertijd verheft de Tora de mensheid en richt het op een diepere realiteit waarbij de materiële duisternis verlicht wordt met Goddelijk licht.

Wat gebeurde er op de Sinaï?

Het was voor het eerst dat het volk communiceerde met God. Daarvoor was het alleen getuige geweest van wonderen. Daarnaast werden de Joden tot een volk gesmeed. Het werd het volk van het verbond.

Openbaring op de Sinaï kabbalistisch gezien

De openbaring op de Sinaï was kabbalistisch gezien het breekpunt van een grens. Vanaf die tijd konden de boven rijken naar beneden afdalen en de beneden rijken naar boven stijgen. Vóór de Sinaï was er een scheiding tussen lichaam en ziel, tussen fysiek en spiritueel, tussen aarde en hemel. Materiële en spirituele zaken konden niet gemengd worden. De aartsvaders beleefden de Tora spiritueel. Met de openbaring op de Sinaï veranderde alles en integreerde de mystieke dimensie in een aardse praktijk. De Shechina ging weer onder de mensen wonen in de Tabernakel. In de Heilige Ark lagen de Stenen Tafelen met de Tien Geboden.

Men kan zich afvragen waarom God een woning nodig had, terwijl Hij overal aanwezig is. God zei tegen Mozes: “Maak een heiligdom voor Me zodat ik in hen kan wonen. Het woord 'hen' zinspeelt op het doel van de structuur welke is om de mensen opnieuw gevoelig te maken voor Gods aanwezigheid. De constructie van de Tabernakel en de Ark vertegenwoordigt het macro-kosmische onderwijs boven een micro-kosmisch niveau. Op de Ark stonden twee figuren: een mannelijke en vrouwelijke. Wanneer er afstand was tussen God en de mens wenden de figuren zich van elkaar af. Maar wanneer God tevreden was met het volk stonden de figuren naar elkaar toe en rustte daar de Shechina. Dit vertegenwoordigt de familie eenheid die de basis is voor de gemeenschap en het leven zelf, en een huwelijk met Tora waarden en vrede zal de aanwezigheid van de Shechina op zijn waarde beoordelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kabbala 3: Mozes kabbalist - ziel van de Tora"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!