InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: David op de vlucht voor Koning Saul

Joodse Bijbel: David op de vlucht voor Koning Saul

Joodse Bijbel: David op de vlucht voor Koning Saul David is op de vlucht voor Saul. Hij vlucht naar het zuiden, de bergen van Judea. Hij heeft wapens en voedsel nodig die hij krijgt in Nob, een heilige stad. Hier woont Achimelech. Deze geeft hem brood en het zwaard van Goliath. Maar David moet weer verder want Saul zit hem op zijn hielen. Hij vlucht van plek naar plek, want Saul gunt hem geen rust. David krijgt tot twee keer toe de mogelijkheid Saul te doden, maar doet dit niet.

David in de Filistijnse stad Gath

David heeft geen andere keuze dan naar Gath, de Filistijnse stad van Goliath, te vluchten. Hij hoopt niet herkend te worden met het zwaard van Goliath aan zijn zij. Maar de inwoners van de stad herkennen hem wel. Om zichzelf te redden doet David alsof hij gek is en verlaat de stad weer.

David in de grotten bij Adullam

David vlucht naar het oosten en schuilt in één van de grotten bij Adullam dat tussen Bethlehem en Hebron ligt. Zijn familie bezoekt hem daar. Maar er komen nog veel meer mensen naar hem toe die hopen dat David hen kan helpen. Met 400 man trekt hij naar Mitspa in het land van Moab en vraagt de koning zijn vader en moeder bescherming te bieden zolang zijn lot onzeker is. De koning stemt toe. Dan gaat David met zijn gevolg op advies van de profeet Gad, naar het bos Choreth in Judea.

De bedrieger Doeg

Koning Saul wacht ondertussen op nieuws over David. Op een dag informeert de Edomiet Doeg over David dat deze in Nob brood en het zwaard van Goliath heeft gekregen. Saul roept Abimelech en al zijn priesters bij hem. Abimelecht is niet bang en zegt: “Wie is onder uw dienaren zo trouw als David? Wie is de schoonzoon van de koning?” Maar Saul beveelt de dood van de priesters. Alleen Doeg is bereid het doodvonnis te voltrekken. Hij doodt Abimelech en de 85 priesters. Abiathar, de zoon van Abimelech, weet te ontsnappen. Hij gaat naar David toe.

David bevrijdt de stad Keila van de Filistijnen

David verjaagt de Filistijnen uit de stad Kaila in Judea. Saul hoort hiervan en wil David in Keila oppakken. Maar David vertrekt met 600 volgers naar de woestijn van Zif en Maon nabij Hebron waar hij goed kan schuilen.

David ontmoet Jonathan opnieuw

In de woestijn van Zif ontmoet Jonathan David voor de laatste keer en spreekt hem moet in. “Vrees niet,” zegt hij, “want de hand van Saul mijn vader zal je niet vinden en je zal koning over Israël worden.” Daarna nemen Jonathan en David voor altijd afscheid.

David in Zif

In de woestijn van Zif valt David bijna weer in handen van Saul. Mensen in de buurt verraden zijn aanwezigheid. Saul heeft hem bijna te pakken, maar gealarmeerd door een invasie van de Filistijnen doet Saul haastig terugkeren. David gaat naar Ein Gedi waar hij een schuilplaats hoopt te vinden bij de rotsen van de Dode Zee. Nadat Saul de Filistijnen heeft verjaagd gaat hij met 3000 man David achterna.

David spaart het leven van Saul

Op enig moment valt Saul in de handen van David wanneer hij even rust in een grot. De manschappen van David denken dat het moment daar is om definitief met Saul af te rekenen. Maar David maakt geen einde aan het leven van Saul uit respect dat Saul een door G'd gezalfde koning is. Saul is David dankbaar en ze sluiten opnieuw vriendschap.

De dood van Samuël

Omstreeks deze tijd sterft Samuël in Rama. Hoewel hij zijn laatste jaren in isolatie leeft blijft hij de leidende gids van zijn tijd. De mensen brengen Samuël de laatste eer.

David en Nabal

David verblijft in de woestijn van Maon. In Karmel woont een erg rijke man die Nabal heet. Zijn schapen en geiten worden door David en zijn manschappen beschermd. Nabal heeft een knappe vrouw, Abiagail. Zij is ook intelligent en gul. Omdat haar man weigert David en zijn mannen uit te betalen voor het beschermen van de schapen en geiten doet zij dit. Zo voorkomt ze bloedvergieten. Nabal is in een shock en overlijdt tien dagen later. David vraagt Abigail zijn vrouw te worden.

David spaart het leven van Saul opnieuw

Ondanks hun hernieuwde vriendschap begint Saul toch weer op David te jagen. Wanneer op zeker moment David in het kamp van Saul komt waar alle mannen liggen te slapen, weigert hij opnieuw hem te doden. Hij pakt de speer en een waterkruik en neemt deze mee. David roept vervolgens vanaf de heuvel naar Abner, de lijfwacht van Saul. Davids stem wordt in het kamp van Saul gehoord. “Als de Heer leeft, jij bent het waard gedood te worden, je hebt je meester niet beschermd, de gezalfde; en kijk nu eens waar de speer en de waterkruik zijn die bij zijn hoofd stonden.?” Saul herkent de stem van David. Maar zijn jaloezie verdwijnt voor een ogenblik. Hij krijgt de speer van David terug. Saul zegent David en ze zien elkaar nooit meer.

David in Ziklag

David gaat naar het land van de Filistijnen samen met zijn manschappen. Hij stelt zich voor aan de koning van Gath, Achish. Deze ontvangt hem vriendelijk, staat hem toe in Gath te wonen en geeft hem de stad Ziklag in bezit. Vanuit Ziklag voert David oorlog tegen de Amelekieten. David doet voorkomen of hij tegen zijn eigen landgenoten vecht en dat hij dus voor Achish vecht. Zo wordt de vriendschap tussen de Filistijnse leider en David sterker.

Samenvatting - vragen

Om voor uzelf te controleren of u de tekst goed begrepen heeft volgen hier een aantal vragen. De antwoorden vindt u terug in bovenstaande tekst.
  1. Waarom is David voor Saul op de vlucht?
  2. David vlucht o.a. naar Gath. Wie woonde daar vroeger?
  3. Hoe blijft Saul op de hoogte van Davids schuilplaats?
  4. Waarom worden Abimelech en 85 priesters vermoord?
  5. Tegen welke volkeren voert David ondertussen oorlog?
  6. Waar ontmoet Jonathan David voor het laatste?
  7. Waarom spaart David tot tweemaal toe het leven van Koning Saul?
  8. Met wie trouwt David?
  9. Van wie wordt David bondgenoot?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: De dood van Koning SaulJoodse Bijbel: De dood van Koning SaulKoning Saul en zijn drie zonen, Jonathan, Abinadab en Malkishua vinden de dood tijdens hun strijd tegen de Filistijnen.…
Tehilliem: Psalm 52 – een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 52 – een Joodse uitlegIn Psalm 52 klaagt David over zijn lijden veroorzaakt door Doeg die opschept over het kwaad dat hij begaat. David vraagt…
Joodse Bijbel: Koning David van JudaJoodse Bijbel: Koning David van JudaKoning David wordt gekroond tot koning van Juda. Abner accepteert dit niet en zorgt ervoor dat Ishbosheth koning van Isr…
Joodse Bijbel: Laatste oorlogen koning DavidJoodse Bijbel: Laatste oorlogen koning DavidNog steeds voert Israël oorlogen tegen vele vijandige stammen. Davids leger heeft 12 divisies (elke stam één). Elke divi…
Zelfmoord (zelfdoding) bezien vanuit Joods perspectiefIs het stoppen van zelfmoord (zelfdoding) louter een kwestie van publiek belang of is het ook een spirituele zaak waarbi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: David op de vlucht voor Koning Saul"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!