InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Koning Saul wil David doden

Joodse Bijbel: Koning Saul wil David doden

Joodse Bijbel: Koning Saul wil David doden Na de overwinning op Goliath is David enorm populair geworden. Koning Saul is jaloers op hem en wil hem doden. Jonathan, de zoon van Saul, tracht verzoening te brengen maar dit mislukt uiteindelijk. Wanneer David niet op het nieuwe maanfeest komt dat koning Saul heeft georganiseerd wordt deze laatste woedend en moet David vluchten en zich schuilhouden voor Saul.

David de nationale held

Alles wijst erop dat David de opvolger van Saul wordt voor de troon. Saul wordt jaloers en wantrouwt David. Nadat de Filistijnen zijn verslagen keren beiden terug naar Gibeah. De vrouwen komen uit hun tenten om hun helden tegemoet te treden. Ze dansen met tamboerijnen, harpen en cimbalen. Zij spelen en zingen: “Saul heeft duizenden omgebracht en David tienduizenden.” Saul verbergt zijn gevoelens niet en valt David zelfs aan. Op een dag speelt David zoals gewoonlijk voor de koning. Saul gooit zijn speer naar Davids hoofd. David vlucht weg. Saul is bang voor David en durft hem niet opnieuw aan te vallen omdat hij ziet dat G'd op de hand van David is. Saul verwijdert David uit zijn huishouden. Hij plaatst hem aan het hoofd van een duizend man sterk leger in de hoop dat David bij de gevechten om het leven komt.

De jaloezie van Saul neemt toe

David behaalt echter talloze overwinningen en Sauls jaloezie neemt alleen maar veder toe. Hij zinspeelt steeds meer op wraak en wil David doden. Alleen zijn zoon Jonathan kan hem hiervan weerhouden en Saul verzoent zich zelfs met David. Maar de vriendschap duurt niet lang. Er komt een nieuwe oorlog tegen de Filistijnen. David weet de Filistijnen te verslaan en Saul wordt zeer jaloers. Hij probeert David met een speer te doden. David zoekt een schuilplek in zijn huis. Maar hij wordt achtervolgd door de dienaren van de koning die proberen te voorkomen dat hij vlucht. De vrouw van David, Michal, helpt David te vluchten door het raam. David vlucht naar Samuël in Naioth. Daar blijft hij korte tijd.

Het geheime verbond tussen David en Jonathan

David keert terug naar Gibeah en vraagt Jonathan waarom Saul boos op hem is. Jonathan probeert David gerust te stellen maar David weet dat zijn leven in gevaar is. Saul organiseert een feest ter gelegenheid van de eerste dag van de nieuwe maan. David besluit om niet te komen omdat hij naar zijn familie in Beth Lechem gaat voor een offerfeest. Zou Saul genoegen nemen met dit excuus dan is dit een gunstig teken voor David. Zo niet, dan is zijn leven in gevaar. David houdt zich schuil bij de Steen van Ezel en wacht op Jonathan en diens antwoord.

Het nieuwe maanfeest

Op het nieuwe maanfeest is iedereen aanwezig, ook Jonathan en Abner. David is afwezig. Saul denkt aanvankelijk dat dit toeval is. Maar wanneer Davids plaats leeg blijft vraagt hij Jonathan naar David. Jonathan vertelt dat David naar zijn familie is. Saul wordt plotseling woedend. Hij zegt tegen Jonathan dat David ter dood moet worden gebracht. Jonathan is verdrietig.

David en Jonathan nemen afscheid van elkaar

De volgende morgen gaat Jonathan met zijn dienaar naar het veld waar David is. Daar schiet hij een pijl af. Jonathan roept tegen zijn dienaar dat de pijl verder ligt. David hoort dit en weet wat de woorden betekenen, namelijk dat zijn leven in gevaar is. De dienaar pakt de pijl op en wordt terug naar de stad gestuurd. Jonathan en David nemen afscheid van elkaar. David gaat rondzwerven en Jonathan keert naar het paleis van zijn vader terug.

Samenvatting - vragen

Om voor uzelf te controleren of u de tekst goed begrepen heeft volgen hier een aantal vragen. De antwoorden vindt u terug in bovenstaande tekst.
  1. Waarom is Saul jaloers op David (meerdere antwoorden mogelijk).
  2. Op welke manieren probeert Saul David om het leven te brengen.
  3. Waarom komt David niet naar het nieuwe maanfeest van Saul?
  4. Waarom is de maan belangrijk in het Jodendom? (antwoord ergens anders te vinden op Infonu; gebruik zoekfunctie: tik 'nieuwe maan' in en filter op infoteur 'Etsel')
  5. Op welke manier waarschuwt Jonathan David dat diens leven in gevaar is?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Koning Saul wil David doden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!