InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 115: De Ark en Tafel - Exodus (25:10-30)

Torastudie 115: De Ark en Tafel - Exodus (25:10-30)

Torastudie 115: De Ark en Tafel - Exodus (25:10-30) In Exodus 25:10-30 wordt gesproken over de Ark waarvan de draagbomen er altijd aan moeten blijven zitten. De Ark is het ideaal van de Tora-geleerde: hij moet afstand doen van het wereldse, maar tegelijk 'draagbaar' zijn. En op de Tafel die in de Tabernakel stond moesten altijd toonbroden liggen zodat de zegen van Boven er op kon rusten.

Exodus 25:10-30

En zij zullen maken een Ark van Shitta-hout; twee en een half el zij haar lengte, en anderhalf el haar breedte en anderhalf el haar hoogte. En gij zult haar overtrekken met rein goud, van binnen en van buiten zult gij overtrekken; gij zult daaraan een gouden krans maken rondom. En gij zult daarvoor gieten vier gouden ringen en die bevestigen aan haar vier poten; twee ringen namelijk aan haar ene zijde en twee ringen aan haar andere zijde.
…..
…..
Dicht bij de lijst zullen de ringen zijn, tot huisjes voor de draagbomen, om de tafel te dragen. En gij zult de draagbomen maken van Shitta-hout en ze overtrekken met goud; en daarmede zal de tafel gedragen worden. En gij zult maken haar schotels en haar schalen en haar pijpjes en haar stangen, waarmede het gedekt moet worden; van rein goud zult gij ze maken. En gij zult op de tafel steeds brood des aangezichts vóór Mijn aangezicht leggen.


Hebreeuwse tekst Exodus 25:10-30

י וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ. יא וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר מִבַּיִת וּמִחוּץ תְּצַפֶּנּוּ וְעָשִׂיתָ עָלָיו זֵר זָהָב סָבִיב. יב וְיָצַקְתָּ לּוֹ אַרְבַּע טַבְּעֹת זָהָב וְנָתַתָּה עַל אַרְבַּע פַּעֲמֹתָיו וּשְׁתֵּי טַבָּעֹת עַל-צַלְעוֹ הָאֶחָת וּשְׁתֵּי טַבָּעֹת עַל-צַלְעוֹ הַשֵּׁנִית. יג וְעָשִׂיתָ בַדֵּי עֲצֵי שִׁטִּים וְצִפִּיתָ אֹתָם זָהָב. יד וְהֵבֵאתָ אֶת-הַבַּדִּים בַּטַּבָּעֹת עַל צַלְעֹת הָאָרֹן לָשֵׂאת אֶת-הָאָרֹן בָּהֶם. טו בְּטַבְּעֹת הָאָרֹן יִהְיוּ הַבַּדִּים לֹא יָסֻרוּ מִמֶּנּוּ. טז וְנָתַתָּ אֶל-הָאָרֹן אֵת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ. יז וְעָשִׂיתָ כַפֹּרֶת זָהָב טָהוֹר אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכָּהּ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבָּהּ. יח וְעָשִׂיתָ שְׁנַיִם כְּרֻבִים זָהָב מִקְשָׁה תַּעֲשֶׂה אֹתָם מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת. יט וַעֲשֵׂה כְּרוּב אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה וּכְרוּב-אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה מִן-הַכַּפֹּרֶת תַּעֲשׂוּ אֶת-הַכְּרֻבִים עַל-שְׁנֵי קְצוֹתָיו. כ וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה סֹכְכִים בְּכַנְפֵיהֶם עַל-הַכַּפֹּרֶת וּפְנֵיהֶם אִישׁ אֶל-אָחִיו אֶל-הַכַּפֹּרֶת יִהְיוּ פְּנֵי הַכְּרֻבִים. כא וְנָתַתָּ אֶת-הַכַּפֹּרֶת עַל-הָאָרֹן מִלְמָעְלָה וְאֶל-הָאָרֹן תִּתֵּן אֶת-הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ. כב וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל-אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. {פ}

כג וְעָשִׂיתָ שֻׁלְחָן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם אָרְכּוֹ וְאַמָּה רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ. כד וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר וְעָשִׂיתָ לּוֹ זֵר זָהָב סָבִיב. כה וְעָשִׂיתָ לּוֹ מִסְגֶּרֶת טֹפַח סָבִיב וְעָשִׂיתָ זֵר-זָהָב לְמִסְגַּרְתּוֹ סָבִיב. כו וְעָשִׂיתָ לּוֹ אַרְבַּע טַבְּעֹת זָהָב וְנָתַתָּ אֶת-הַטַּבָּעֹת עַל אַרְבַּע הַפֵּאֹת אֲשֶׁר לְאַרְבַּע רַגְלָיו. כז לְעֻמַּת הַמִּסְגֶּרֶת תִּהְיֶיןָ הַטַּבָּעֹת לְבָתִּים לְבַדִּים לָשֵׂאת אֶת-הַשֻּׁלְחָן. כח וְעָשִׂיתָ אֶת-הַבַּדִּים עֲצֵי שִׁטִּים וְצִפִּיתָ אֹתָם זָהָב וְנִשָּׂא-בָם אֶת-הַשֻּׁלְחָן. כט וְעָשִׂיתָ קְּעָרֹתָיו וְכַפֹּתָיו וּקְשׂוֹתָיו וּמְנַקִּיֹּתָיו אֲשֶׁר יֻסַּךְ בָּהֵן זָהָב טָהוֹר תַּעֲשֶׂה אֹתָם. ל וְנָתַתָּ עַל-הַשֻּׁלְחָן לֶחֶם פָּנִים לְפָנַי תָּמִיד. {פ}

Exodus 25:10

En zij zullen maken een Ark van Shitta-hout; twee en een half el zij haar lengte en anderhalf el haar breedte, en anderhalf el haar hoogte.

vaat

De maten van de Ark waren allen in fracties, een vaat voor de Tora te worden; een persoon moet eerst zijn ego 'breken.'

studie Tora

De maten van de Ark waren allemaal in helften, aangevend dat hoe veel men ook Tora studeert, men het nooit helemaal onder de knie krijgt; “Langer dan de aarde is zijn maat, hij is breder dan de zee.” (Job 11:9)

Exodus 25:11

En gij zult haar overtrekken met rein goud, van binnen en van buiten.

Tora-geleerde

Iedere Tora-geleerde wiens binnenkant niet hetzelfde is als zijn buitenkant is geen Tora geleerde.

Exodus 25:15

In de ringen der Ark zullen de draagbomen zijn, zij zullen er niet uit wijken

draagbomen

Dit is één van de 365 verboden van de Tora. De draagbomen mogen nooit van de Ark verwijderd worden, zelfs niet wanneer de Mishkan rust. De draagbomen bleven meer dan 380 jaar in de Ark terwijl het in het Heilige der Heiligen stond van de Tempel in Jeruzalem. Dit geldt alleen voor de Ark. De Ark drukt het ideaal uit van de Tora-geleerde. Hij moet zich onthouden van het wereldse, maar tegelijkertijd 'draagbaar' zijn. De Tora-geleerde moet de Tora kunnen verplaatsen naar die delen van de wereld waar men smacht om de Tora.

Exodus 25:18

En gij zult maken twee Cherubiem van goud

strijdwagen

De Cherubiem hadden gezichten van kinderen. Zij waren vertegenwoordigers van beelden gezien door Ezechiël in zijn profetie van de goddelijke strijdwagen.

Exodus 25:20

En de Cherubiem zullen zijn: de vleugels uitspreidend naar boven, bedekkend met hun vleugels het deksel en met hun aangezichten naar elkaar toe

II Kronieken 3:13

Maar in II Kronieken 3:13 staat: “Ze stonden rechtop met hun gezicht naar de grote zaal.” Wanneer het volk Israël Gods wil vervult, zullen de Cherubiem met hun aangezichten naar elkaar toe staan; en wanneer het volk Israël Gods wil niet vervult, zullen de Cherubiem met hun gezicht naar de grote zaal staan.

Exodus 25:24

En daaraan een gouden krans maken rondom

kronen

Er waren drie kronen: die van het Altaar, die van het Ark en die van de Tafel. Die van het Altaar (die de priesterschap vertegenwoordigt), verdiende Aaron en ontving het. Die van de Tafel (die het koningschap vertegenwoordigt), verdiende David en ontving het. Die van de Ark (die de Tora vertegenwoordigt) is nog steeds beschikbaar, en wie het wil nemen mag komen en het pakken.

Exodus 25:30

En gij zult op de tafel steeds brood des aangezichts vóór Mijn aangezicht leggen.

de Tafel

De Tafel stond in de Tabernakel en hierop rustte de zegen van Boven en hier voedt de wereld zich mee. De Tafel mag nooit leeg blijven anders rust de zegen er niet op. Daarom werden de toonbroden elke Sjabbat vernieuwd zodat de zegen van Boven erop zou blijven die uitstraalt naar alle tafels in de wereld. Dus op ieders tafel moet brood liggen wanneer de zegen wordt gereciteerd zodat de zegen van Boven er op kan rusten.

Lees verder

© 2010 - 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kabbala 3: Mozes kabbalist - ziel van de ToraVoor veel mensen is Mozes alleen maar bekend als ontvanger van de wetten, het lichaam van de Tora. Maar God schonk niet…
Torastudie 138: Tabernakel – Exodus 38:21-40:17Torastudie 138: Tabernakel – Exodus 38:21-40:17God was tevreden met de bouw van de Tabernakel. Zolang de Joden daarmee bezig waren mopperden ze niet tegen God. Daarom…
Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Het is heel beleefd om dames voor te laten gaan. Of het nu gaat om de toegang tot een danszaal of het verlaten van een z…
Torastudie 139: Mozes – Tabernakel – Exodus 40:17-35Torastudie 139: Mozes – Tabernakel – Exodus 40:17-35Met de bouw en inwijding van de Tabernakel keerde de Shechina op aarde terug. Deze was sinds Adam steeds verder van de a…
Wat is het doel van het leven? - een woning voor GodIn het tweede deel van 'Wat is het doel van het leven?' aandacht voor een woning voor God. We hebben eerder gezien dat d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Rabbi Natan: (2nd century CE) Mishnaic sage, student of Rabbi Ishmael and Rabbi Eliezer ben Hyrcanus. He left a privileged life in Babylon to study Torah in Israel, where he was eventually appointed as the head of the Sanhedrin.
  • Pardes Yosef
  • Yoma: lit. day of. Tractate of the Talmud which concerns itself with the sacrificial worship of Yom Kippur; accordingly, it serves as a source for much of our information concerning the structure of the Temple.
  • Jerusalem: holiest city; capital of Israel; site of the Holy Temple
  • Lubavitcher Rebbe: Rabbi Menachem Mendel Schneerson, of righteous memory (1902-1994); seventh leader of Chabad-Lubavitch, lived in Nikolayev and Dnieperptrosk (Ukraine), Leningrad, Berlin, Warsaw, Paris and New York; built upon and expanded his predecessors’ work to revolutionize Jewish life across the globe; known simply as “the Rebbe”
  • Rashi: Rabbi Shlomo Yitzchaki; 1040-1105; foremost commentator on the Torah and Talmud; leader of the Jewish community in Alsace-Lorraine
  • Ezekiel: a) (a) (5th century BCE) He prophesied during the Babylonian exile, encouraging the Jews to remain steadfast to Judaism despite their hardships. His famous prophecies include his vision of the Merkavah, a detailed description of the Third Holy Temple, and the vision of the valley of dry bones. (b) A common Jewish first name. (See 4 related articles) b) The book of Tanach containing Ezekiel's prophecies, including his vision of the Merkavah, a detailed description of the Third Holy Temple, and the vision of the valley of dry bones.
  • Nachmanides: Rabbi Moshe ben Nachman (1194-1270), known by the acronym Ramban, author of commentaries on the Torah, Talmud, and Maimonides' Sefer HaMitzvot
  • Talmud, Bava Batra 99a
  • Showbread: The bread offered on the sacred table in the Sanctuary each week, described in Leviticus 24:5-9.
  • Zohar: the classic text of the Kabbalah; compiled by 2nd century mishnaic sage Rabbi Shimon bar Yochai

Reageer op het artikel "Torastudie 115: De Ark en Tafel - Exodus (25:10-30)"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Bronnen en referenties: 12
Schrijf mee!