InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Geschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienst

Geschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienst

Geschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienst De Talmoed geleerden brachten met hun methoden en Bijbelse voorschriften systeem aan in de Joodse handelingen. Voor de Jood beginnen de voorgeschreven verplichtingen bij het ontwaken. De Almachtige wordt gedankt dat deze hem zijn ziel heeft terug geschonken na het slapen. In dit artikel aandacht voor alle handelingen die bij het Jodendom centraal staan.

Reinheidswetten en spijswetten

Al bij het opstaan dient een Jood zijn handen te wassen vanwege hygiëne alsook om zich te heiligen. Het rituele handen wassen is ook voor iedere maaltijd vereist De maaltijd kent haar eigen spijswetten.

Tsitsiet, tefillien en de mezoeza

De voornaamste symbolen in het Jodendom zijn de tsitsiet (schouwdraden), de tefillien (gebedsriemen) en de mezoeza (kokertje aan de deurpost).

De gebeden

Elke dag moet drie keer gebeden worden: 's ochtends, 's middags en 's avonds. Het plechtigste gebed is het ochtendgebed.

Het voorlezen van de Tora

De Tora wordt voorgelezen uit een rol, Sefer Tora. Elke maandag- en donderdagochtend en op Sjabbatochtend en Sjabbatmiddag worden bepaalde delen van de Tora in het openbaar voorgedragen. De Tora is in 54 sedariem (enkv. Sidra) ingedeeld. Elke week leest men één sidra. Zo kan binnen een jaar de hele Tora worden gelezen. Een aantal personen lezen voor. Ook wordt de tekst uit de Haftara (de Profeten) gelezen. Van de vertalingen (targoem) wordt officieel die van Onkelos aanvaard. Deze volgt de tekst grotendeels nauwkeurig.

Het huwelijk

In het Jodendom is het gezin het belangrijkste instituut. De grondslag wordt gevormd door de heiligheid van de huwelijksband.

Opvoeding kinderen: brit mila en bar mitswa

In het gezin staan de kinderen centraal. Het gaat niet alleen om de continuïteit van de familie, maar ook dat zij de vervulling waarborgen van de taak die door God aan Israël is toebedeeld.

Synagoge

Na het gezin is de synagoge de belangrijkste instelling. Het gaat hier om eredienst, studie en gemeenschapsleven. Hier wordt de Jood zich bewust van zijn roeping.

Sjabbat

De Sjabbat is de belangrijkste dag van de week. Er wordt geen arbeid verricht, niet gereisd, en geen dingen in handen genomen die voor arbeid bestemd zijn. Behalve wanneer sprake is van levensgevaar mogen Sjabbatwetten overtreden worden. De Sjabbat herinnert aan de Schepping en dat de mens afhankelijk is van God. Het herinnert ook aan de bevrijding uit de Egyptische slavernij en is dus een symbool van gelijkheid en vrijheid van alle mensen.

Hoogtijdagen

Het Jodendom kent de volgende hoogtijdagen:
Paasfeest, Wekenfeest, Loofhuttenfeest, Nieuwjaar, Grote Verzoendag, Poeriem, Chanoeka, Tisja be Av, Lag ba Omer.

Sterven

Het is de wens van iedere Jood om op zijn sterfbed met zijn laatste ademtocht het koninkrijk Gods binnen te gaan. Hij sluit zijn ogen en zegt: “Hoor Israël, de Heer is onze God, de Heer is Eén.”

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse (Hebreeuwse) termen: het gebed en de spijswettenHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik het ge…
Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)Wanneer worden tefillien gebruikt? Vanaf welke leeftijd worden tefillien aangelegd? Aan welke eisen moet een tefillien v…
Joodse symbolen: tefillien (teken op voorhoofd en arm)Joodse symbolen: tefillien (teken op voorhoofd en arm)Joodse symbolen, tefillien teken op hand en voorhoofd. De tefillien is een benaming voor de Joodse gebedsriemen. Samen m…
Kabbala 4: De Mondelinge TraditieHet Joodse volk ontving de Tora zowel schriftelijk als mondeling. De Schriftelijke Tora verwijst naar de vijf boeken van…
Geschiedenis Jodendom: consolidatie Talmoedisch JodendomGeschiedenis Jodendom: consolidatie Talmoedisch JodendomDe invloed van de Talmoed op het Joodse volk dateert van eind 7de eeuw toen de moslim legers de wereld aan het veroveren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay

Reageer op het artikel "Geschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienst"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Talmoed
Schrijf mee!