InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: David de schaapsherder en Goliath

Joodse Bijbel: David de schaapsherder en Goliath

Joodse Bijbel: David de schaapsherder en Goliath David is één van de beroemdste Joden in de geschiedenis. Hij wordt door Samuël tot koning gezalfd. Maar Koning Saul mag dit nog niet weten. Op een dag treffen de Joden en Filistijnen elkaar. De Filistijn Goliath daagt de Joden uit. David, de schaapsherder, gaat de strijd met Goliath aan. Hij wint en krijgt van Saul diens dochter Michal als beloning.

De voorouders van David: Nachson, Boaz, Ruth

David wordt geboren in Judea in het jaar 2854 van de Joodse jaartelling (907 voor begin gewone jaartelling). Hij stamt tien generaties af van Juda de zoon van Jakob. De stam Juda levert de prinsen en leiders van Israël. Eén van Davids voorouders is Nachson die als eerste de Riet Zee is ingesprongen na Israëls slavernij uit Egypte. De zee scheidde zich. Nachson wordt zo de meest geëerde prins (hij brengt als eerste een offer bij de Mishkan).

Davids overgrootvader, Boaz, is de tiende Richter van Israël. Hij is een erg vrome en geleerde man. Wanneer Boaz acht jaar oud is trouwt hij Ruth. Ruth maakt deel uit van de Moabitische koninklijke familie. Haar grootvader is Koning Eglon van Moab. Maar Ruth wil geen prinses worden, ze wil een Joodse vrouw zijn. Haar bescheidenheid en vroomheid, haar onbaatzuchtigheid en toewijding maken haar erg beroemd. Ze wordt prinses in Israël, de vrouw van een Richter en de overgrootmoeder van Koning David. Ze leeft zo lang dat ze zowel Davids als Salomo's regeerperiode meemaakt.

David gezalfd

Spoedig verschijnt G'd aan Samuël en vertelt hem naar Beth Lechem te gaan waar hij de toekomstige koning onder de zonen van Jesse (de vader van David) zal vinden. Samuël moet de aangewezen koning zalven. De profeet gaat naar Beth Lechem onder het voorwendsel diensten te houden, omdat hij vreest dat Koning Saul achter de ware reden komt. Eenmaal in Beth Lechem deelt Samuël het geheim aan Jesse mede. Deze haalt zeven zonen te voorschijn. David is afwezig. Hoewel de zonen allemaal over goede kwaliteiten beschikken, kunnen ze niet in aanmerking komen voor het koningschap. Samuël vraagt Jesse of hij nog een zoon heeft. Deze bevestigt dat en Samuël verzoekt David te laten brengen. Wanneer hij David ziet weet Samuël dat dit de toekomstige koning van Israël zal worden. Samuël zalft David en vanaf dat moment rust de geest van G'd op David.

Saul wordt depressief

Op het moment dat David gezalfd wordt, wordt Saul getroffen door een kwade geest die hem depressief maakt. De vrienden en dienaren van de koning zien dit en stellen voor iemand te halen die hem kan opvrolijken met muziek. David, de toekomstige Psalmist, staat bekend om zijn muziek en poëzie. David wordt naar het hof van de koning geroepen waar zijn muziek de koning helpt vrolijk te maken. Saul weet dan nog niet dat David eens zijn opvolger zal worden.

De uitdaging van Goliath

De Filistijnen zijn nog steeds niet verslagen en willen opnieuw oorlog voeren. Zij komen Judea binnen en slaan hun kampement op tussen Shochoh en Azeka. Saul staat met zijn leger op een andere heuvel. Er ligt een brede vallei tussen de twee legers. Plotseling stapt een zeer grote man naar voren. Hij gaat tussen beide legers in staan en daagt de Joden uit om een soldaat te sturen die het tegen hem op kan nemen. De Joden zijn vreselijk bang en Goliath daagt hen elke dag weer opnieuw uit.

David hoedt ondertussen zijn schapen. Zijn drie oudere broers dienen in het leger van Saul. Jesse vraagt David om zijn broers eten te brengen. David arriveert in het kampement van Saul en ziet Goliath. Hij is verbaasd waarom de Joden zo bang zijn. Hij is bereid het tegen Goliath op te nemen. David wordt onmiddellijk naar Saul gebracht. Eerst weigert Saul. Maar wanneer David hem vertelt het te hebben opgenomen tegen een leeuw en een beer, stemt Saul er mee in.

David verslaat Goliath

Saul biedt David een uitrusting aan, maar dat past hem niet. Hij neemt een staf in zijn ene hand en zijn slinger in zijn andere hand. Hij kiest vijf gladde stenen uit een beekje en stopt deze in zijn tas die hij rond zijn schouder draagt. Zo gaat hij op weg naar Goliath. De Filistijn komt naar voren vooraf gegaan door zijn wapendrager. Wanneer hij David ziet zegt hij: “Ben ik soms een hond dat je met stokken op me afkomt?” En hij vervloekt David. “Kom maar hier en ik zal je vlees voeren aan de vogels in de lucht en de beesten op het veld.” David antwoordt terug: “Jij treedt me tegemoet met een zwaard en een speer, maar ik kom in de naam van de Eeuwige, de G'd van het leger van Israël...die je beledigd hebt...En iedereen zal zien dat de Eeuwige niet redt met zwaard en speer, want de strijd is van de Eeuwige, Hij zal je in onze handen geven.”

Goliath wordt woedend en stormt op David af. Deze pakt snel een steen en slingert die tegen het voorhoofd van de Filistijn. De reus valt op de grond. David rent op hem af en pakt het zwaard van Goliath en hakt zijn hoofd eraf. De Filistijnen vluchtten in paniek en de Joden jagen hen na tot Ekron en Gat. Elke Jood praat over de overwinning van David.

David wordt de schoonzoon van Saul

Saul beloont David met zijn dochter Michal en komt de belofte na de overwinnaar van Goliath tot zijn schoonzoon te maken. David wordt hele goede vrienden met Jonathan, de zoon van Koning Saul. David gaat vaak op militaire expeditie in opdracht van de koning. Hij is een groot militair strateeg en ook erg vroom.

Samenvatting - vragen

  1. Welke stam levert de leiders van Israël?
  2. Wie is de overgrootmoeder van David?
  3. Wat gebeurt er als David tot koning wordt gezalfd?
  4. Wie heeft veel Psalmen geschreven?
  5. Waarom durft David de strijd tegen Goliath aan?
  6. Hoe doodt David Goliath?
  7. Met wie trouwt David?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: David op de vlucht voor Koning SaulJoodse Bijbel: David op de vlucht voor Koning SaulDavid is op de vlucht voor Saul. Hij vlucht naar het zuiden, de bergen van Judea. Hij heeft wapens en voedsel nodig die…
Joodse Bijbel: Koning Saul wil David dodenJoodse Bijbel: Koning Saul wil David dodenNa de overwinning op Goliath is David enorm populair geworden. Koning Saul is jaloers op hem en wil hem doden. Jonathan,…
Geschiedenis Tora 7: Mondelinge overdracht ToraGeschiedenis Tora 7: Mondelinge overdracht ToraDe Mondelinge Tora werd 1500 jaar lang mondeling overgedragen van leraren op studenten, generaties lang vanaf de Sinaï t…
Joodse Bijbel: De dood van Koning SaulJoodse Bijbel: De dood van Koning SaulKoning Saul en zijn drie zonen, Jonathan, Abinadab en Malkishua vinden de dood tijdens hun strijd tegen de Filistijnen.…
Joodse Bijbel: Koning David van JudaJoodse Bijbel: Koning David van JudaKoning David wordt gekroond tot koning van Juda. Abner accepteert dit niet en zorgt ervoor dat Ishbosheth koning van Isr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: David de schaapsherder en Goliath"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!