Torastudie: Waarom zijn we hier? - Exodus 25:8

Torastudie: Waarom zijn we hier? - Exodus 25:8 De grootste vraag waar de mensheid mee worstelt is: waarom zijn we hier? Joodse bronnen geven verschillende antwoorden. De Talmoed: om de Schepper te dienen; de Moessar: het verfijnen van het karakter; Zohar: zodat we de Schepper kennen; Rabbi Isaac Luria: zodat God ons Zijn goedheid kan geven; Chassidisme: om voor God een woonplaats te maken in de lagere wereld. Doel is om de egocentrische wereld te verheffen.

Een woonplaats voor God in de lagere wereld

Omdat er niets anders dan God bestaat, lijkt het vreemd te veronderstellen dat God een woonplaats nodig heeft in de lagere wereld. Toch kan het zo zijn dat God in de lagere wereld aanwezig is zonder er zich thuis te voelen.

De materiële wereld is niet een gastvrije wereld voor God. Kenmerk van de materiële wereld is het egocentrisme. Alle schepsels zijn gericht op zelfbehoud. Het enige dat fout is aan dit egocentrisme is dat het de waarheid dat er achter ligt vertroebelt: de waarheid dat de Schepping niet een een doel op zichzelf is, maar een product en voertuig van haar Schepper. Om die reden moeten we de aard van de Schepping veranderen. In plaats van een op zichzelf gerichte entiteit moet het zich op iets richten dat groter is dan haar zelf. Elke keer als we een materieel object gebruiken in de dienst van God bereiken we zo'n transformatie: bijvoorbeeld het maken van gebedsriemen, het geven van geld aan liefdadigheid, het bestuderen van de Tora. Zo verandert ons doel in het leven van “Ik besta” naar “Ik besta om mijn Schepper te dienen.” Het doel van het leven is om te geven, niet om te ontvangen. Het gaat er om God te kennen, niet om verrijking van de eigen kennis.

De grens van het ego

Er zijn twee stappen om de wereld een woonplaats voor God te maken:
  1. het materiële verheffen (tot een vat van Goddelijkheid)
  2. deze vaten gebruiken om de Goddelijke wil te dienen.

De eerste stap is de belangrijkste om een huis voor God te bouwen. Zo wordt in het boek Exodus een belangrijk deel gewijd aan het bouwen van een heiligdom. Er wordt zelfs veel herhaald. De 15 materialen worden niet minder dan 3 keer genoemd. Alles wordt in detail weergegeven: in de instructies van God aan Mozes en opnieuw in het verslag van de bouw van het Heiligdom.

Net zoals het belangrijk is het Heiligdom te bouwen zo moet ook ieder mens vaten maken voor Goddelijkheid. Dit is nog belangrijker dan Goddelijkheid in onze levens brengen.

Als God slechts een gastvrije omgeving had gewild dan hoefde Hij zich niet druk te maken om de materiële wereld; dan was de spirituele wereld genoeg voor Hem geweest. Het gaat God om de uitdaging van de transformatie zelf en dat gebeurt in de eerste stap waarin iets materieels wordt omgezet in het Goddelijke. De tweede stap is slechts het verwezenlijken van het potentieel.

Het maken van vaten

Wanneer een persoon God in zijn of haar leven wil introduceren moet deze zijn/haar prestaties het ego nog overstijgen. Het aanleggen van gebedsriemen is niet de eerste stap. De eerste stap is het leven open te stellen voor de intimiteit met het Goddelijke zodat deze persoon een vat voor Goddelijkheid wordt. Daarna wordt invulling gegeven aan het vat door gebedsriemen aan te leggen.

Met andere woorden door ons egoïsme opzij te zetten kunnen we de wereld tot een woonplaats voor God maken.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Rebbe M.M. Schneerson - Likkutei Sichot
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie