InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5

Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5

Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5 In de Tanya, het heilige boek van Chabad Chassidisme, komt de eeuwige strijd tussen geest en materie aan de orde. Deze strijd vindt op twee niveaus plaats: in de mens en in de schepping. Doel van het naleven van de Tora is om het stoffelijke te verheffen tot het geestelijke. Aldus maken we van de aarde een woning voor God.

Rabbijn Schnuer Zalman – stichter van Chabad Chassidisme

De 24ste Tevet is de sterfdag van Rabbijn Schneuer Zalman. Hij werd in Liozna (Wit-Rusland) geboren in 1745 (18de Eloel). Hij studeerde bij de opvolger van de Baal Shem Tov, Rabbijn Dov Ber in Mezeritch. Daarna keerde hij terug en stichtte het Chabad Chassidisme. Hij schreef zijn magnum opus de Tanya waar hij 20 jaar aan gewerkt heeft. Hij kreeg veel aanhangers onder de Joodse bevolking van Wit-Rusland en Litouwen. Zij beschouwt hem als Rebbe en leider. In de zomer van 1812 vluchtte hij voor het leger van Napoleon. Na weken rondzwerven komt hij aan in Pyena. Daar werd hij ziek en op de 24ste Tevet keerde zijn ziel terug naar de Schepper. Vlak voor zijn dood schreef hij “Sectie 20” van Igeret HaKodesh (een verzameling brieven toegevoegd als Deel 4 van de Tanya). Een ander manuscript is “De Nederige Ziel” die hij eveneens vlak voor zijn sterven schreef.

Tanya: Eeuwige strijd tussen geest en stoffelijk

In de Tanya komt de eeuwige strijd tussen geest en stoffelijk in de mens en de schepping aan de orde.
In de mens gaat het om de strijd tussen de 'dierlijke ziel' en de 'Goddelijke ziel'.
  • Dierlijke ziel = onze fysieke ego: de drive te zijn en te bestaan
  • Goddelijke ziel = bron van onze spiritualiteit: de drive om een verbinding aan te gaan met het oneindige en het eeuwige.
Het leven is een interne strijd tussen deze twee drives.

In de Schepping gaat het ook om de strijd tussen het spirituele en het stoffelijke: de vonken van heiligheid in elke geschapen ding. Doel is om het materiële te verheffen tot het spirituele. Dit kan door God te dienen.

Waarom is het spirituele heiliger dan het stoffelijke? In Deuteronomium 4:35 staat dat er niets naast God bestaat. Er is geen ander bestaan dan God. Zelfs de meest onschuldige handeling kan een subtiele vorm van 'kwaad' zijn. Wanneer we alleen eten om ons honger te stillen, dan is dat een ontkenning van het principe 'er bestaat niets anders'. Daarom leert de Tanya ons het eten te heiligen door de energie die we er aan ontlenen gebruiken om God te dienen. Zo wordt eten een heilige handeling die de exclusiviteit van het Goddelijke uitdrukt. Al onze handelingen dienen erop gericht te zijn om God te dienen. De ziel moet boven het lichaam uitstijgen.

De verovering van de aarde

De Tanya roept niet op tot een ascetisch leven. De behoeften van het lichaam mogen niet ontkend worden. Het gaat erom dat elke handeling heilig wordt; het gaat om God te dienen, Zijn Tora te bestuderen, het vervullen van de mitswa te genieten van de Shabbat en de Joodse feesten. De fysieke wereld is het uiteindelijke doel van Gods Schepping en de enige omgeving waarbinnen Zijn verlangen voor een wereld tevreden kan worden gesteld. Het gaat om een woning voor God in de lagere wereld. Juist omdat er niets bestaat buiten God, is de fysieke realiteit de focus van Gods verlangen voor de schepping. Door verovering van het stoffelijke wordt de suprematie van de geest geopenbaard.

De Goddelijke analogie

In Sectie 20 van Igeret HaTeshoeva gaat Zalman in op de kwestie van centrale rol van de fysieke mitswot voor het Goddelijke doel in de Schepping. Er is een gelijkheid tussen de Goddelijke realiteit en de fysieke realiteit. Het fysieke is de meest zelf gedefinieerde van Gods schepping. God is het meest ultieme zelf gedefinieerde wezen – er gaat niets aan Hem vooraf. Anders dan God, is er slechts één wezen dat zichzelf zo ziet – het fysieke object. Alleen God kan iets scheppen dat zichzelf ziet als geen oorzaak hebbende. Dus de grote leugen van de stoffelijke realiteit is ook de grote waarheid. Het is een grote leugen omdat het zichzelf presenteert als een waar bestaan terwijl het enige ware bestaan God is. Het is een grote waarheid omdat het de waarheid van de Schepper is. Als we kijken naar wat het fysieke object over zichzelf zegt, horen we een ontkenning van haar Bron; maar als we kijken naar wat het is zien we een analogie van het Goddelijke wezen. Dit is waarom de mitswot (die de bouwstenen zijn van Gods huis in de schepping en de voorzieningen van onze relatie met God) fysieke daden zijn die fysieke objecten tot wet verheffen: niet alleen omdat de stoffelijke wereld de grootste uitdaging is van de goddelijke waarheid, maar ook omdat de stoffelijke materie het meest goddelijke is van Gods schepping.

De Nederige Ziel

Rabbijn Schneur Zalman schreef: “Voor de nederige ziel ligt het doel van het leven in het pragmatische aspect van de Tora, zowel in het bestuderen ervan als het uitleggen aan anderen.”
Het materiële leven van de mens ligt vol valstrikken: de drogreden dat haar belangen belangrijk zijn, de drogreden dat materiële voorwaarden de kracht hebben iemands spirituele koers te dicteren, de drogreden dat het fysieke leven een doel op zichzelf is. We hebben de neiging deze valstrikken te ontwijken. Maar de nederige ziel accepteert dat het haar doel in het leven niet het materiële te onderdrukken of te ontwijken, maar om er mee om te gaan met vertrouwen en integriteit. De Joodse wijsgeer Maimonides zei: “Al het bestaan, van de hemel, de aarde en alles er tussen, bestaat alleen vanwege de waarheid van Zijn bestaan.”

Samenvatting - vragen

  1. Welk belangrijk boek heeft Rabbijn Schnuer Zalman geschreven?
  2. Welke strijd voert de mens?
  3. Waarom is het spirituele heiliger dan het stoffelijke?
  4. Wat is het uiteindelijke doel van Gods Schepping?
  5. Waarom is de stoffelijke realiteit zowel een leugen als een waarheid?
  6. Waarom zijn de mitswot fysieke daden?
  7. Wat moet de ziel doen met het materiële?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala - de Tanya: De Tanya en ChassidismeKabbala - de Tanya: De Tanya en ChassidismeDe Tanya is een klein spiritueel boek gebaseerd op de Kabbala en richt zich op het oplossen van problemen waar de mensel…
Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieGoddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieHet is gemakkelijk te zeggen dat de wereld op brandstof draait. De productie van energie vereist brandstof en zonder dit…
Geschiedenis Jodendom: De tsaddiekGeschiedenis Jodendom: De tsaddiekHet chassidisme is groot geworden dankzij de tsaddiekiem (heiligen en mystici). Naast de Baal Shem Tov was zijn leerling…
Chabad-Lubavitcher Chassidisch JodendomChabad-Lubavitcher Chassidisch JodendomDe Chabad-Lubavitch is een filosofie, een beweging en een organisatie. Het wordt beschouwd als de meest dynamische krach…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 26-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!