Pesach: de betekenis van vrijheid - uit vrije wil God dienen

De echte betekenis van vrijheid is niet om te doen en laten wat we willen, maar om vrijwillig God te dienen. In Egypte waren de Joden slaven van Farao. Na de Uittocht uit Egypte werden de Joden dienaren van God. Uit vrije wil hadden de Joden er voor gekozen om de Tora aan te nemen en op te volgen. Dit is de werkelijke betekenis van vrijheid. Dit artikel is gebaseerd op kennis van Joodse wijzen. Tevens vindt u de visie van Etsel

Bevrijd uit Egypte om als vrije mensen de Tora te ontvangen

De Joden werden uit Egypte bevrijd om de Tora te ontvangen als vrije mensen. Alleen fysiek zijn we gebonden aan ruimte en tijd. In onze gedachten kunnen we zonder grenzen reizen. We kunnen spiritueel gezien het verleden benaderen. Zo begrijpen we de boodschap van de Uittocht uit Egypte beter. Herinnering is een spirituele prestatie.

In Esther 9:28 staat: “De herinnering aan deze dagen moest levend gehouden worden.” De Joodse wijzen verklaren dat zodra de dagen herinnerd worden ze opnieuw beleefd worden in de Hemel. Daarom moeten elke generatie de bevrijding elke dag opnieuw beleven. Elke Jood moet zichzelf zien als bevrijd uit Egypte op die dag.

De tegenhanger van de bevrijding uit Egypte is de bevrijding van de Goddelijke Ziel van de beperkingen van de fysieke omgeving. En dit moet ervaren worden alsof elke dag vrijheid wordt bereikt. Het innerlijke conflict tussen wat Goddelijke en fysiek is wordt overstegen. Pas dan kan werkelijk vrijheid ervaren worden. Dit loopt vooruit op de vrijheid en vrede in de wereld.

Van slaaf naar vrij mens in zeer korte tijd

Eén van de lessen van Pesach is dat de Jood de capaciteit heeft in een korte tijd zichzelf te veranderen van slaaf tot vrij mens. In Egypte waren de Joden gebroken mensen, zowel fysiek als spiritueel. En plotseling werd de macht van Farao gebroken en werden de Joden vrije mensen, fysiek en binnen een aantal weken ook spiritueel (God sprak rechtstreeks tot hen: “Ik ben de Eeuwige, uw God.”). Van slaaf tot een koninkrijk van priesters en een heilige natie door het accepteren van de Tora.

Het vertrouwen in de Goddelijke Voorzienigheid

De Joden hadden het vertrouwen in de Goddelijke Voorzienigheid ondanks de grote invloed van de heidense waarden. Ze volgden zelfs niet de korte weg naar het Beloofde Land via het land van de Filistijnen, maar zwierven door de woestijn waarbij ze op Gods woord vertrouwden. Ze verlieten zelfs het relatief makkelijke leven in Egypte. Zo wordt tegenwoordig ook aan de religieuze Jood gevraagd waarom deze niet kiest voor de makkelijke weg van de materialistische wereld. Het antwoord ligt in de Exodus. Dit pad was het echte pad naar geluk: in het ontvangen van de Tora en het Uitverkoren volk te zijn en materialistisch gezien in het bereiken van het Beloofde Land van melk en honing.

Zo is het vandaag en altijd. Door de Tora en de mitswot verbindt de Jood zich met de Schepper van de Wereld en bevrijdt zich zo van de natuurlijke beperkingen. Dit is de weg van geluk in de spirituele en materiële wereld.

Visie Jehoeda over vrijheid

Vrijheid zonder Tora is geen echte vrijheid. Het is moeilijk om dan het juiste levenspad te vinden. Vele mensen verdwalen dan ook en zijn het spoor in het leven bijster. Ze zoeken hun vrijheid in de materialistische wereld maar ontdekken dat deze eindig is. De Tora is door God geschonken aan de mens omdat Hij de wereld geschapen heeft aan de hand van de Tora. De Tora is de blauwdruk van de Schepping, dus alleen in dit boek staat hoe met de Schepping om te gaan. We leren hieruit dat het dan niet alleen gaat om fysieke vrijheid, maar ook en vooral om geestelijke vrijheid. Geestelijke vrijheid betekent God dienen om zo los te komen van de fysieke beperkingen. Wanneer we te gehecht blijven aan materiële rijkdom zullen we ons nooit vrij weten te voelen, want materiële rijkdom is eindig. Ieder moment kan onze materiële rijkdom immers verdwijnen als sneeuw voor de zon (denk bijvoorbeeld aan de economische crisis waarbij vele mensen veel geld verloren). Wanneer we ons echter hechten aan geestelijke rijkdom dan realiseren we dat die oneindig is; God is immers oneindig. Er zijn hier dus geen beperkingen. Zo kunnen we altijd in vrijheid leven.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • AISH
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 10-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie