InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Stille tijd op weg naar Pasen

Stille tijd op weg naar Pasen

Stille tijd op weg naar Pasen Volgens verschillende mensen is Jezus Christus niet de zoon van God. Jezus zou ook niet zijn opgestaan uit de dood. Petrus, Jakobus en Johannes getuigen echter in Mattheus 17 wat zij gezien en gehoord hebben. In het evangelie van Lucas staan ook details over de verschijning van Jezus aan de discipelen na zijn dood.

Op de berg

Het feit dat Jezus met zijn leerlingen op een hoge berg verblijft was in die tijd niet vreemd. Men ging wel vaker op zoek naar een stille plek om te bidden. Bergen waren hiervoor de plek bij uitstek. Ook is de berg symbool om als mens tot God te naderen en tevens de uiting van respect voor God. Mozes heeft God ontmoet op de berg Sinai. Welke berg Jezus nu met zijn leerlingen beklimt staat niet in de tekst vermeld. Het was in ieder geval een hoge berg.

Hallucinaties

Boven op de berg kregen de leerlingen beelden te zien. Zij zagen Mozes en Elia. Vervolgens hoorden zij een stem die zei: ‘Deze is mijn Zoon, de geliefde in welke Ik mijn welbehagen heb. Hoort naar Hem’. Sommigen beweren dat de leerlingen last hadden van hallucinaties. De ijlere lucht op de berg zou daar de reden van zijn.

Conditie

Het feit dat de leerlingen alle drie op hetzelfde ogenblik hallucineren zou wel heel toevallig zijn. Nergens lezen we in andere teksten dat een of meerdere leerlingen last hadden van dit soort kwalen. Het is aan te nemen dat Petrus, Jakobus en Johannes sterke jonge mannen waren. Hun conditie was zelfs zo goed dat ze met gemak de berg konden beklimmen.

Wetenschap

Het evangelie van Lucas is niet zomaar een beschrijving van feiten. Uit het boek Handelingen (1:1) kunnen we opmaken dat Lucas inderdaad de schrijver was. Lucas was een arts die voor zijn tijd wetenschappelijk bezig was. Als arts onderzocht hij zijn bronnen goed. Hij maakte gebruik van wetenschappelijke onderzoek methodes zoals, interviews en literatuurstudie Daarnaast waren er nog de verschillende mondelinge overleveringen en ooggetuigen. Lucas heeft hier maar liefst twee jaar over gedaan. Lucas beschrijft veel meer details van de situatie op de berg dan bijvoorbeeld Mattheus. Aan de details kun je zien dat Lucas wilde weten waarom ze de berg opgingen en wat ze daar precies gingen doen.

Pasen en Profetie

Het lijden en sterven is niet alleen een objectief of subjectief gebeuren geweest. In het Oude Testament wordt al gesproken over de Messias die komen zal. Psalm 2 geeft reeds zicht op de komst van het koninkrijk van God in Jezus Christus. In deze psalm worden de koningen geïnformeerd over de Koning die zal komen. In vers zeven kan zelfs de verheerlijking op de berg al voorspelt worden. Een ander gezicht in de toekomst is uit de profetie van Jesaja hoofdstuk 42 vers 1. Hierin staat:’ Zie, mijn knecht, die Ik ondersteun; mijn uitverkorene, in wie ik een welbehagen heb’.

Stille tijd tijdens Pasen

Met deze wetenschap is de lijdenstijd voor Pasen ook een tijd van nieuwe persoonlijke openbaringen. Elk jaar opnieuw is het nodig om de heilsgeschiedenis doormiddel van stille tijd opnieuw te bekijken, te horen en doorleven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Stille tijd op weg naar Pasen"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 27-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!