InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Vlaamse moslima’s

Vlaamse moslima’s

Annemie Struyf gaat op zoek naar de beleving van diverse religies in de VRT-televisiereeks ‘In Godsnaam’. Eerste godsdienst die ter sprake kwam was de islam.

Al Minara

In Vlaanderen werd tien jaar geleden Al Minara opgericht, een organisatie die zich bezig houdt met het steunen van Vlaamse vrouwen die zich tot de islam bekeren. Al Minara is Arabisch en betekent: vuurtoren, lichtpunt. Voor deze vrouwen worden cursussen georganiseerd om zich in de leer van de islam te verdiepen. In de zondagsschool bijvoorbeeld zijn er Koranlessen, cursussen Arabisch, een cursus hoofddoekknopen, enzomeer. Ook worden er lessen gegeven aan kinderen van gemengde huwelijken.

De Shahadah

De via televisie bekende imam Nordine Taouil werkt samen met de organisatie en neemt de shahadah af, de geloofsgetuigenis van de bekeerlingen. Deze belijdenis is noodzakelijk voor de vrouw om naar Mekka te kunnen reizen. Dan krijgen ze ook het vereiste attest.

Momenteel beschikt de organisatie over 700 leden. Dagelijks bieden zich drie vrouwen aan om zich te bekeren. Vaak zijn het vrouwen die een Arabische partner hebben gevonden en zich tot zijn geloof willen bekeren. Het is immers de enige manier om met hem te kunnen trouwen.

Sommige meisjes verzwijgen dit voor hun ouders omdat ze bang zijn voor hun reactie (en voor de straf van Allah) terwijl anderen het wel vertellen en vaak op onbegrip moeten rekenen.

Ofschoon er zo huwelijken uit liefde worden afgesloten blijkt nu dat sommige huwelijken verstandshuwelijken zijn die afgesloten worden om de Arabische man de nodige verblijfsdocumenten te kunnen bezorgen.

De bekeerlingendag

Elk jaar wordt er in een Vlaamse stad een grote bekeerlingendag gehouden waarop ook workshops worden georganiseerd en geloofsbelijdenissen worden uitgesproken. In 2009 vond die in Sint-Niklaas plaats. Niet alleen deze dag maar de activiteiten van Al Minara in het algemeen worden naar verluidt gesponsord door Saoedie-Arabië en Koeweit, maar dat wordt niet openbaar gemaakt uit angst voor extreme reacties.

Extreem in het geloof

Uit de reportage blijkt dat deze Vlaamse vrouwen heel extreem zijn in hun geloof. Ze accepteren het gezag van Allah die alles in hun leven regelt. Dit betekent ook dat ze de hoofddoek dragen en hun leven laten bepalen door de man. Voor ze trouwen mogen ze met geen man afspreken zonder mannelijke begeleiding (vader, broer) en mogen ze niet verder dan 70 kilometer alleen reizen.

Hun leven moet in dienst staan van de regels van de islam. Ze worden dus gevolgd door twee engelen die hun goede en slechte punten noteren. Op de Dag des Oordeels zullen ze daarvan rapport uitbrengen bij Allah die dan zal besluiten of ze het paradijs al dan niet in mogen. Vandaar dat ze constant met hun gedrag bezig zijn en hoe ze het best goede punten kunnen verzamelen.Het gebed onderhouden, niet bidden als ze hun maandstonden hebben, hun man gehoorzamen, de islam propageren brengt bijvoorbeeld goede punten op.

Een nieuw fenomeen

De reportage van Annemie Struyf heeft een nieuw fenomeen in Vlaanderen op de agenda geplaatst. Misschien wordt het wel koren op de molen van extreme politieke partijen.
Gerelateerde artikelen
Bidden richting MekkaBidden richting MekkaVaak zijn moslims hier heel bedrijvig mee: het bidden tot Mekka. Dit gebeurt vijfmaal per dag. Wie dit niet doet, mag zi…
Activiste Irshad ManjiActiviste Irshad ManjiIrshad Manji is met haar boek 'Het Islam dilemma' in een klap wereldberoemd geworden. Deze Canadese moslima is hét voorb…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): Umm HabibaUmm Habiba is in het Westen niet zo bekend. Ze was de dochter van Abu Safyan, die aanvankelijk een van de grote vijanden…
Islamitisch FeminismeVoor sommige mensen lijkt het misschien iets onmogelijks, een feministische moslima, maar vrouwen overal in de Islamitis…
Wat zijn de vijf zuilen van de islamWat zijn de vijf zuilen van de islamDe islam is het op een na grootste geloof na het christendom dat op nummer 1 staat. De koran is het heilig boek van de i…

Reageer op het artikel "Vlaamse moslima’s"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 31-01-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!