InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Dertien geloofspunten Maimonides 6: Profetie – profeten

Dertien geloofspunten Maimonides 6: Profetie – profeten

In het Oude Israël kende men duizenden Profeten. Zij hadden de gave om het Woord van God over te brengen naar de gewone man. Slechts een klein aantal van de Profeten zien we terug in de Joodse Bijbel. Het zijn bekende namen zoals Jesaja, Jeremia, Jona, Mozes en nog een stel. Hun boodschap was duidelijk: Joden dienden zich te houden aan de Tora. Maimonides heeft gesteld dat iedere Jood moet geloven in de ware boodschap van de profeten.

Hoe gaat profetie in zijn werk volgens Maimonides?

In de Misneh Tora staat: ”De informatie die bekend wordt gemaakt aan een profeet in een profetisch visioen wordt via een parabel overgebracht waarvan de betekenis onmiddellijk in zijn hart wordt gegraveerd op zo'n manier dat hij weet wat het is.”

Hoe luidt het zesde geloofspunt van Mainonides?

Ik geloof er volledig aan dat al wat de profeten verkondigd hebben waar is.

De bron van de communicatie is van buitenaf

Het is duidelijk dat volgens de verklaring van Maimonides de bron van de communicatie extern is. Er is geen andere manier voor de mens de wil van God te ontdekken dat door communicatie op deze manier. Het is geen inspiratie, maar echte profetie.

Profetie

Profetie wordt gedefinieerd als de realiteit die de mens ontvangt in een direct en duidelijk bericht van God. In de termen van de Tora, houdt profetie in het ontvangen van het werkelijke woord van de Almachtige. In termen van de Profeten, ontvangen de profeten een visioen, een geestesbeeld, met haar exacte interpretatie. In beide gevallen komt een duidelijk, onderscheidend bericht van God en wordt het waargenomen door de mens.

Inspiratie

Inspiratie kan van God komen, zoals het geval is bij Goddelijke inspiratie, maar het kan ook van binnenin komen, van de mens zelf. In het laatste geval kan inspiratie nooit de basis zijn van de Tora. Wanneer men geïnspireerd is, is het heel makkelijk de bron van de inspiratie te verwarren. Kijken we naar de geschiedenis dan zien we dat veel gekke mensen geïnspireerd waren zoals Jezus, Gadaffi en Arafat. Vormt hun inspiratie niet de basis van de ideologie van hun aanhangers?

Verschil tussen Goddelijke inspiratie en Goddelijke profetie

Het verschil tussen Goddelijke inspiratie en Goddelijke profetie zit hem in de manier waarop de hashgacha of Goddelijke Voorzienigheid zichzelf manifesteert. Aan iemand die Goddelijk geïnspireerd is, verschaft de Goddelijke Voorzienigheid leiding in zijn inspanningen; bij de profeet die Goddelijke Profetie ontvangt, verschaft de Goddelijke Voorzienigheid van de Almachtige een duidelijke boodschap.

Tora is Goddelijke profetie, geen Goddelijke inspiratie

Moderne filosofen die geloven dat de Tora niet werd gegeven door directe communicatie met de Almachtige, maar dat de woorden van de Tora niet Zijn exacte woorden zijn maar meer de Goddelijk geïnspireerde woorden van de mensen, bezorgen de mensheid een grote ondienst. Hun bewering dat de Tora slechts een product is van Goddelijke inspiratie is uit gemakzucht. Omdat een persoon gemakkelijk geïnspireerd kan worden door boodschappen die hij wil horen, wordt een wet gebouwd op inspiratie die niet het respect en de autoriteit heeft die nodig is om de mens er aan te binden; het zal eerder kneedbaar zijn in zijn handen. Zo'n Tora mist het gezag van Boven en kan makkelijk het doelwit worden van menselijke manipulatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dertien geloofspunten Maimonides 6: Profetie – profeten"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Maimonides
Schrijf mee!