InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Dertien geloofspunten Maimonides 5: alleen God aanbidden

Dertien geloofspunten Maimonides 5: alleen God aanbidden

Volgens de Tora mag alleen God aanbeden worden. Andere entiteiten zoals engelen, sterren, en planeten, die ondergeschikt zijn aan Zijn wil mogen niet aanbeden worden. Onze gedachten mogen alleen maar uitgaan naar God. Het vijfde geloofspunt van Maimonides, die ons waarschuwt voor afgoden, wordt bevestigd in de hele Tora. Het vijfde geloofspunt van Maimonides luidt:
Ik geloof er volledig aan dat men alleen tot Hem zijn gebed mag richten en dat men dit niet tot een ander mag doen.

Afgoden zijn de uitvoerders van macht, niet de Bron

Het is goed onderscheid te maken tussen afgoden en God. God is de Bron van alle macht; de afgoden (bijvoorbeeld de zon en de sterren) zijn de uitvoerders. Aanvankelijk geloofden alle mensen in God als de Enige Bron. Maar vanaf de generatie van Enosh begon de mens te speculeren dat God de hemellichamen macht had gegeven om door de mens gediend te worden. Ze dachten dat deze lichamen macht hadden.

Macht en vrijheid

De afgoden hebben geen controle en geen keuze dan het uitvoeren van Zijn wil, zo stel Maimonides in zijn commentaar op de Misjna, Sanhedrin 10:1. Aan engelen vragen uw gebeden naar God te zenden is afgoderij. Alleen de mens heeft een vrije wil. Alle andere wezens zijn 'geprogrammeerd'. Tot hen bidden of hen om een zegen vragen is afgoderij. De mens kan wel buigen voor een andere mens, bijvoorbeeld de dokter vragen hem als zijn patiënt te nemen. De dokter heeft de macht te helpen of te weigeren.

Alles is in handen van God, maar de mens kan God wel beïnvloeden hoe Hij straft en hoe Hij beloont. We zien dat de mens dus macht heeft. In Genesis 18:21 'daalt' God af naar Abraham om deze te vragen over de vernietiging van Sodom. Daarmee geeft God Abraham een kans het Goddelijk Oordeel te beïnvloeden. De macht van de mens is het resultaat van zijn vrije wil.

Het uitoefenen van de vrije wil, zelfs wanneer het ontkent wordt

De vrije wil van de mens is de bouwsteen van de Tora. Filosofen die zich afvragen of de mens een vrije wil heeft spelen slechts een spelletje. Zelfs als ze debatteren, maken ze beslissingen en keuzes. Ze kunnen overpeinzen of ze een keuze maken of niet, maar het feit blijft dat ze hun vrije wil gebruiken. Ze reageren naar de wereld toe alsof ze een vrije wil hebben; ze worden boos wanneer iemand hen pijn doet en erkennen wanneer iemand hen welgevallig is; ze keuren Hitler af (zonder vrije wil zouden ze geen keuze kunnen maken tussen Hitler en Abraham). Zelfs al ontkennen ze dat ze een vrije wil hebben, dan nog gebruiken ze deze.

Het grote geschenk van God: de vrije wil

Zonder vrije wil zou alleen de macht van de Schepper bestaan. Het hele universum zou dan passief zijn. Met het schenken van de vrije wil aan de mens zijn er twee krachten in het universum. Zo kon de Schepper een verbond sluiten met zijn schepping. Zo werd het mogelijk wetten te hebben en een relatie aan te gaan met God. Zonder vrije wil was dit niet mogelijk. Het is Gods grootste geschenk aan de mens. Het zorgt gelijk voor het grootste paradox van het bestaan, de onafhankelijkheid die God geeft aan een totaal afhankelijke schepping (God bepaalt het wel of niet bestaan van de Schepping).

Aan de ander kant kan God de vrije wil ontkennen wanneer de mens het niet langer verdient. Zo werd het hart van de Farao in Egypte verhard en kon hij slechts Gods wil uitvoeren.

Met de gift van de vrije wil kan de mens in opstand tegen God komen. Zonder deze potentie kan de mens nooit dichter naar God toe groeien. Het is een verdrag van twee partijen. Het kan nooit eenzijdig zijn. De unieke band van het Joodse volk met zijn Schepper zou niet kunnen bestaan zonder de vrije wil. Die relatie, die het doel was van de Schepping, en dat plezier, zou de mens dan worden ontkend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dertien geloofspunten Maimonides 1: God als SchepperHet eerste geloofspunt van de dertien geloofspunten van Maimonides handelt over het geloof in God als Schepper. Hij is d…
Joodse filosofie - Chabad 6: De valstrik van afgoden dienenJoden is het verboden afgoden te dienen. Afgoden hebben geen autoriteit of wil; ze zijn geheel afhankelijk van God. Jode…
Klassieke kerstliedjesDe klassieke kerstliedjes, iedereen kent ze. U leest hier de teksten van de volgende liedjes: De Herdertjes Lagen Bij Na…
Joodse Bijbel: leven van aartsvader Abraham in MesopotamiëJoodse Bijbel: leven van aartsvader Abraham in MesopotamiëAbraham is de eerste aartsvader. Hij is de zoon van Terach die aan het hof van Nimrod dient. Nimrod wil de baby Abram do…
Dertien geloofspunten Maimonides 3: God is onlichamelijkJoden geloven dat de Eenheid van God niet uit een lichaam bestaat, noch dat Hij onderworpen is aan een lichamelijke eige…

Reageer op het artikel "Dertien geloofspunten Maimonides 5: alleen God aanbidden"

Reactie

Rudi, 22-04-2010 12:25 #1
Beste Etsel,

ik dacht steeds dat engelen spirituele wezens waren die het voorrecht hebben G'd rechtstreeks te aanschouwen. Is het dan niet mogelijk logisch dat mensen zich tot een engel richten met het verzoek een gebed tot G'd te brengen omdat deze mens schrik heeft dit rechtstreeks tot G'd te doen?

En hoe zit het met overleden heiligen, d.w.z. mensen die een extreem voorbeeldig leven geleid hebben. Bv. de Rebbe. Kan men zich niet tot deze heilige wenden om voor u tot G'd te spreken hopende dat deze heilige meer van G'd kan gedaan krijgen door zijn deugdzaamheid dan de persoon in kwestie (die van zichzelf vindt dat hij niet zo voorbeeldig leeft)?

mvg, Reactie infoteur, 22-04-2010
Beste,

Een rabbijn kan inderdaad voor u tot God bidden. Dit gebeurt ook regelmatig in het Jodendom. Maar dat betekent niet dat u tot de rabbijn zelf bidt.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Maimonides
Reacties: 1
Schrijf mee!