InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 104: de Stenen Tafelen - Exodus (20:1-14)

Torastudie 104: de Stenen Tafelen - Exodus (20:1-14)

Torastudie 104: de Stenen Tafelen - Exodus (20:1-14) Miljarden mensen hebben gehoord over de Stenen Tafelen met de Tien Geboden. Velen kennen een aantal geboden ervan. Een groot aantal kent ze alle tien in goede volgorde. Maar wat de meesten niet weten is dat de Tien Geboden in twee richtingen kunnen worden gelezen. Van boven naar beneden en van de ene kant naar de andere kant (de tien geboden op elke steen vijf). Hier kunt u de verbanden lezen.

Exodus 20:1-14

Hierop sprak God al deze woorden, zeggen: Ik ben de Eeuwige uw God, die u gevoerd heb uit het land Egypte, uit het slavenhuis. Gij zult geen andere goden hebben vóór Mijn aangezicht. Gij zult u geen beeld maken of enige gestalte van wat in de hemel van boven of wat op aarde van beneden of wat in het water onder de aarde is. Gij zult u voor hen niet nederwerpen, noch hen dienen, want Ik, de Eeuwige, uw God, ben een ijverzuchtig God, die de misdaad der ouders straft aan de kinderen, aan de derde en aan de vierde geslachten, bij hen, die Mij haten; En genade bewijst tot aan duizenden geslachten bij hen, die Mij beminnen en bij hen, die Mijn geboden in acht nemen. Gij zult de naam van de Eeuwige, uwen God, niet ijdel uitspreken, want de Eeuwige zal niet ongestraft laten hem, die Zijn naam ijdel uitspreekt. Gedenk de rustdag om die te heiligen. Zes dagen kunt gij arbeiden en al uw werk verrichten. Maar de zevende dag is een rustdag ter ere van de Eeuwige, uw God; dan zult gij generlei werk verrichten, noch gij of uw zoon of uwe dochter, noch uw knecht of uwe dienstmaagd of uw vee, noch uw vreemdeling, die binnen uwe poorten is. Want in zes dagen heeft de Eeuwige gemaakt de hemel en de aarde, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom heeft de Eeuwige de rustdag gezegend en heiligde Hij hem. Eer uwen vader en uwe moeder, opdat uwe dagen lang mogen zijn op de bodem, die die Eeuwige, uw God, u geeft. Gij zult niet moorden. Gij zult niet echtbreken. Gij zult niet stelen. Gij zult niet getuigen tegen uw naaste als valse getuigenis. Gij zult niet begeren het huis van uw naaste; gij zult niet begeren de vrouw van uw naaste, noch zijn knecht noch zijn dienstmaagd noch zijn os noch zijn ezel noch iets, wat uw naaste toebehoort.

De tekst van Exodus 20:1-14 in het Hebreeuws

א וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר. {ס} ב * אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי. ג לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל-תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ. ד לֹא-תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם כִּי אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבֹת עַל-בָּנִים עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי. ה וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְו‍ֹתָי. {ס} ו לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה יְהוָה אֵת אֲשֶׁר-יִשָּׂא אֶת-שְׁמוֹ לַשָּׁוְא. {פ}

ז זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. ח שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ. ט וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא-תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. י כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ אֶת-הַיָּם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל-כֵּן בֵּרַךְ יְהוָה אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ. {ס} יא כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ וְאֶת-אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ. {ס} יב לֹא תִרְצָח {ס} לֹא תִנְאָף {ס} לֹא תִגְנֹב {ס} לֹא-תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר. {ס} יג לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ {ס} לֹא-תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ.

De Stenen Tafelen

1ste Stenen Tafel2de Stenen Tafel
1. Ik ben de Eeuwige Uw God6. Gij zult niet moorden
2. U zult geen andere goden aanbidden7. Gij zult niet echtbreken
3. Gebruik de naam van de Eeuwige niet ijdel8. Gij zult niet stelen.
4. Gedenk de Shabbat.9. Leg geen valse getuigenis af.
5. Eer uw vader en uw moeder10. Wees niet jaloers op uw naaste.

Waarom op twee Tafelen?

Waarom staan de eerste vijf geboden op de eerste tafel en de tweede vijf geboden op de tweede tafel? Het lijkt een gelijke verdeling, maar dat is het niet. De eerste vijf Geboden bevatten 146 woorden in het Hebreeuws en de tweede vijf Geboden uit 26 woorden. Eén van de redenen die door de Joodse wijzen wordt gegeven is dat de laatste vijf Geboden in feite een herhaling zijn van de eerste vijf Geboden. Wanneer u de Stene Tafelen naast elkaar legt kunt u dit zien:

  1. Ik ben de Eeuwige Uw God / Gij zult niet moorden
  2. U zult geen andere goden aanbidden / Gij zult niet echtbreken
  3. Gebruik de naam van de Eeuwige niet ijdel / Gij zult niet stelen
  4. Gedenk de Shabbat / Leg geen valse getuigenis af
  5. Eer uw vader en uw moeder / Wees niet jaloers op uw naaste

Dit houdt in dat er feitelijk maar vijf Geboden zijn. "Gij zult niet moorden" is een andere manier van zeggen "Ik ben de Eeuwige Uw God" (wie moordt tast het beeld van God aan); "Gij zult niet echtbreken" komt overeen met "U zult geen andere goden aanbidden".

Ik ben de Eeuwige Uw God / Gij zult niet moorden

De Misdrash gaat hier uitgebreid op in. Maar we zullen ons hier beperken tot het eerste en zesde Gebod. Wanneer u een medemens vermoordt, 'vermoordt' u God. De mens is immers naar het beeld van God geschapen. Nu zijn er moordenaars die zeggen in God te geloven. En er zijn mensen die gedood zijn door een moordenaar die niet in een hogere macht geloven. Ze hebben het beiden mis. Wanneer u werkelijk in God gelooft kunt u geen moord begaan. En als u werkelijk gelooft dat het ontnemen van iemands anders leven fout is omdat uw het leven waardevol acht, is dit een andere manier om te zeggen dat u in God gelooft.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom staan de eerste vijf geboden op de eerste tafel en de tweede vijf geboden op de tweede tafel?
  2. Waarom is het vermoorden van mensen verboden?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 131: Breken van Stenen Tafelen  Exodus 32:19Torastudie 131: Breken van Stenen Tafelen Exodus 32:19Het mag vreemd klinken maar de Tora beschouwt het breken van de Stenen Tafelen door Mozes als de grootste daad die hij v…
Joodse Bijbel: Openbaring op de Sinaï - Tien GebodenJoodse Bijbel: Openbaring op de Sinaï - Tien GebodenNa een lange reis door de woestijn komen de kinderen van Israël aan in de Sinaï-woestijn. Daar bij de Berg Sinaï slaan z…
Torastudie 106: de logica van mitswot - wetten (Exodus 21:1)Torastudie 106: de logica van mitswot - wetten (Exodus 21:1)Globaal gesproken kunnen de mitswot (wetten) in twee categorieën worden verdeeld: de logische mishpatiem (wetten) en de…
Torastudie 130: Het Gouden Kalf (deel 4)  Exodus 32:13-19Torastudie 130: Het Gouden Kalf (deel 4) Exodus 32:13-19In zijn pleidooi het volk te redden verwijst Mozes naar de belofte die God aan Abraham, Izak en Israël had gedaan. Daaro…
Het verbond van God met mensen: verbreking en herstelHet verbond van God met mensen: verbreking en herstelEen verbond heeft het karakter van een verdrag. God sluit een verbond met mensen. Hij doet dat door het geven van de Tie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 104: de Stenen Tafelen - Exodus (20:1-14)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!