InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 102: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17

Torastudie 102: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17

Torastudie 102: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17 Op de zesde dag van de maand Sivan in het Joodse jaar 2448 verzamelde het hele Joodse volk zich aan de voet van de berg Sinaï. Daar koos God het Joodse volk en beloofde het volk de Tora na te leven. Bijna 1000 jaar later tijdens de gebeurtenissen rondom Poeriem werd het verbond bezegeld (Esther 9:27). Op de berg Sinaï was dwang; tijdens Poeriem bleek de 'dwang' een vrije keuze te zijn.

Exodus 19:17

In Exodus 19:17 staat dat het volk onder de berg Sinaï staat. De Talmoed verklaart dit al volgt: God hield de berg boven hen en zei: "Als je de Tora naleeft, mooi. Zo niet dan zal dit jullie graf zijn." Er was 'dwang'. Tijdens Poeriem bleek de 'dwang' een vrije keuze te zijn.

De donkere eeuwen

Op de berg Sinaï openbaarde God zijn essentie aan de mens. Hij is het Opperste Wezen en er bestaat niets anders dan God. De gebeurtenissen tijdens Poeriem waren het tegenovergestelde van de openbaring op de berg Sinaï. De Tempel bestond niet meer en er kwam een einde aan de periode van profetie. God leek ver weg. Het wonder van Poeriem was geheel gehuld in natuurlijke gebeurtenissen en alles leek toeval. Zelfs de naam van God is niet te vinden in het boek Esther.

Hoe kon deze spirituele black-out onze toewijding aan God beïnvloeden? We toonden onze grootste loyaliteit aan God. Elf maanden lang hing er een wolk van vernietiging boven het volk Israël. Zelfs nadat Haman werd opgehangen bleef het decreet bestaan; het enige wat Esther kon bereiken was dat Achashveiros een tweede decreet uitvaardigde waarin de Joden toestemming kregen weerstand te bieden tegen degenen die hen wilde doden. Het eerste decreet bleef van kracht tot de Joden hun vijanden verslagen hadden en 75.000 van hun aanvallers hadden gedood. Het opvallende was dat gedurende deze hele periode niet één Jood assimileerde. In feite bekeerden vele heidenen zich tot het Jodendom omdat ze zagen welk een sterke band de Joden met God hadden.

Hierin ligt de diepere betekenis van 'dwang' om de Tora op de berg Sinaï te accepteren en de bezegeling op Poeriem. Op de berg Sinaï werd het Joodse volk geheel bedolven onder de goddelijke realiteit en kon men niet twijfelen. Maar duizend jaar later was deze goddelijke realiteit niet aanwezig. Nu maakten we zelf de keuze om ons aan God te binden ongeacht hoe onzichtbaar Hij was.

Waarom de dwang?

Poeriem was geen vervanging van Sinaï. Hij was de vervulling van de waarheid die op Sinaï was uitgevoerd. Die waarheid is dat ons verbond met God niet gebonden is aan ratio. Het is niet verbonden aan ons verstand of zelfs ons bewuste ervaring van het bestaan. Het overstijgt ons bewustzijn, en woont in de kern van onze zielen. Dit is waarom we gedwongen werden de Tora op de berg Sinaï te ontvangen omdat een bewust toewijding niet de ware omvang van onze acceptatie van de Tora kan uitdrukken. Ons verbond met God gaat boven de eindige wereld van onze bewuste verlangens. Het bovenbewustzijn ziet altijd Gods waarheid. Dit is de ware betekenis wat gebeurde onderaan de berg. Eeuwenlang stonden de gebeurtenissen op de Sinaï open voor foute interpretaties. Kwam het van ons binnenste waar we niet bij kunnen? Of kwam het van buiten?

Toen kwam Poeriem waar God niet zichtbaar was. De Joden bleven God trouw en maakten zelf een keuze die niet beïnvloed werd door het bovenbewustzijn. Door onder deze omstandigheden voor de Tora te kiezen werd bevestigd dat dit de ware wil is van de Jood. We bevestigden dat de 'dwang' van Sinaï niet tegen onze wil was, maar compleet in harmonie met ons werkelijk verlangen.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom zijn de gebeurtenissen tijdens Poeriem het tegenovergestelde van tijdens de Openbaring op de Sinaï?
  2. Wat is de diepere betekenis van 'dwang' om de Tora op de berg Sinaï te accepteren en de bezegeling op Poeriem?
  3. Waarom is Poeriem geen vervanging van de Sinaï?
  4. Waarom was de 'dwang' van Sinaï niet tegen de wil van het Joodse volk?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
God: Adam - Abraham - Mozes - wij - Joodse visieGod: Adam - Abraham - Mozes - wij - Joodse visieNa de blunder van Adam maakt God een nieuw Verbond met zijn schepsel in de persoon van Abraham. Nog weer later schenkt G…
Joodse feestdagen en treurdagen in 5778 (2017-2018)Joodse feestdagen en treurdagen in 5778 (2017-2018)Alle Joodse feestdagen beginnen in de avond voorafgaande aan de genoemde datum. Bij de Hebreeuwse kalender begint en ein…
Jodendom: Wie zijn de mannen van de Grote Vergadering?Jodendom: Wie zijn de mannen van de Grote Vergadering?De Mannen van de Grote Vergadering (Anshei Knesset HaGedola) was een ongewone groep Joodse persoonlijkheden die het Jood…
Torastudie 122: de eerste Sivan – Exodus 30:15Torastudie 122: de eerste Sivan – Exodus 30:15Zes weken na de Exodus kwamen de Joden bij de berg Sinaï aan. Dit gebeurde op de eerste Sivan (maand van de Joodse kalen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Lubavitcher Rebbe

Reageer op het artikel "Torastudie 102: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!