InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Religie en huiselijk geweld

Religie en huiselijk geweld

Religie en huiselijk geweld Er is toenemende bezorgdheid over het probleem van huiselijk geweld in de richting van beide echtgenoten / partners en kinderen. Sommige studies hebben zich gericht op partner of kind misbruik die kennelijk gerelateerd is aan religieuze overtuigingen.

Doodgezwegen

Vergelijkbaar geweld op grond van godsdienst is gedocumenteerd over culturen en gedurende de tijd. We zijn geen getuige van een fenomeen in onze eigen tijd en sociale orde. In het verleden, zoals geestelijken misbruik, is huiselijk geweld vaak 'doodgezwegen'; mensen leken te verkiezen om te geloven dat het niet bestond. Echter, meer recentelijk, een dergelijk misbruik wordt algemeen beschouwd als strafrechtelijke, en meer en meer gevallen verschijnen voor de rechter. Daarom hebben we ook onze bespreking van godsdienst en huiselijk geweld hier, in het deel over crimineel gedrag.

Persoonlijke ‘rekeningen’

Het is niet altijd duidelijk in het onderzoek of het misbruik huiselijk geweld is. Sommige studies vragen gewoon de respondenten of ze werden misbruikt zonder onderscheid te maken tussen binnenlandse of ander misbruik. We verwijzen soms naar onderzoek dat dit onderscheid maakt. Ook in onze beschouwing van het onderzoek naar huiselijk geweld, is het belangrijk te beseffen dat dergelijk misbruik vrijwel altijd bepaald wordt via eigen verslagen. Dergelijke persoonlijke ‘rekeningen’ kunnen worden beïnvloed om vele redenen. Verkennend onderzoek heeft zelfs aangegeven dat het geloof dat iemand was misbruikt meer van belang kan zijn dan de werkelijke geschiedenis van misbruik in het voorspellen van bepaalde gevolgen van misbruik.

Religieuze ‘rechtvaardiging’ voor misbruik

Waarschijnlijk wordt religie door sommige mensen gezien als ‘rechtvaardiging’ voor het misbruiken van kinderen en partners, in die zin dat het psychologisch mishandeling is. Verschillende auteurs wijzen op bijbelse passages en boeken geschreven door christelijke auteurs, die geïnterpreteerd kunnen worden als een aanmoediging voor het gebruik van psychologische macht, vooral in het disciplineren van kinderen. Het wordt gesteld dat dit soort interpretaties een rechtvaardiging zijn voor het gebruik van andere soorten van misbruik. Voorbeelden als’”het is voor de eigen bestwil van het kind” of De man is het hoofd van het gezin”.

Bottoms

Bottoms suggereert dat religieus geloof het welzijn van kinderen op verschillende manieren kan bedreigen. Evenals de onthouding van medische zorg en pogingen om kinderen te bevrijden van het kwade. Tegelijkertijd nemen religieuze gemeenschappen sterke standpunten in tegen huiselijk geweld.

Onderzoek naar religie en huiselijk geweld

Onderzoek in dit gebied heeft in het algemeen geen duidelijke resultaten omdat factoren die invloed hebben zoals; onderwijs, ontkenning dat misbruik plaatsvindt, tegenzin om toe te geven misbruik te hebben doorstaan of gepleegd te hebben, en uiteenlopende definities van misbruik.

Voorbeeld

We kunnen misschien in de verleiding komen om huiselijk geweld alleen als psychologisch of seksueel te zien. De Vulcano Press heeft 98 vormen van huiselijk geweld samengesteld inclusief 29 die waarschijnlijk psychisch zijn, 16 seksueel, 17 financieel, 16 verbaal en 20 emotioneel. Het onderzoek dat is verricht over dit onderwerp is echter over het algemeen beperkt gebleven tot meer eenvoudige operationele definities van huiselijk geweld.
Een samenvatting van deze literatuur heeft aangegeven dat degenen die naar de kerk vaak half zoveel kans maken als verzorgers van fysiek geweld bij zichzelf of om psychologisch geweld tegenover hun partners.

Ellison en Anderson

Ellison en Anderson hebben onlangs een negatieve relatie gevonden tussen kerkbezoek en huiselijk geweld. Lown en Vega vermelden dat regulier kerkbezoek geassocieerd is met een afname van psychologisch misbruik door een partner bij Mexicaans en Amerikaanse vrouwen.

Verkering en geweld

In een iets andere bron, Makepeace ontdekte dat religie negatief geassocieerd is met verkering en geweld onder studenten. Een Canadees onderzoek van meer dan 1000 volwassenen vermeld dat mensen die regelmatig naar de kerk gaan, het minst gewelddadig waren. Aanvankelijk bewijst het onderzoek een link tussen hogere religiositeit en verminderd huiselijk geweld.
Gerelateerde artikelen
Huiselijk geweldHuiselijk geweldHuiselijk geweld gebeurt letterlijk en figuurlijk achter de voordeur. Net als incest denken we dat het niet in onze omge…
Het huisverbod; de oplossing tegen huiselijk geweld?Het huisverbod is een juridisch beleidsinstrument dat kan worden ingezet om huiselijk geweld tegen te gaan of te voorkom…
Blijf Groep – Thuis in huiselijk geweldBlijf Groep – Thuis in huiselijk geweldDe Blijf Groep vangt mensen op die te maken hebben gekregen met huiselijk geweld en dan met name in Noord-Holland en Fle…
De hulpverlening bij huiselijk geweldHulpverlening is bij huiselijk geweld en kindermishandeling een belangrijk aspect om de slachtoffers en daders te helpen…
Huiselijk geweld: historie, omvang en actieHuiselijk geweld: historie, omvang en actieOpenbaar persoonlijk geweld is betrekkelijk eenvoudig te achterhalen; de persoon die het overkomt zal niet terughoudend…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Religie en huiselijk geweld"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 28-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!