InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Verschil tussen zielszorg en verkondiging

Verschil tussen zielszorg en verkondiging

Verschil tussen zielszorg en verkondiging Wat onderscheidt specifieke zielszorg van verkondiging. Bestaat er wel een wezenlijk verschil?’ Deze vragen staan ook centraal in de visie van de zielzorger. De pastor heeft vaak een houding van zielszorger en verkondiger. Het verschil wordt echter opgeheven door een goede houding en de juiste taal van de pastor. Een goed gesprek is als het ware de verkondiging waardoor de geestelijke zorg plaatsvindt.

Instellingen voor geestelijke zorg

Niet alleen de zielzorger zelf heeft behoefte aan een bereikbare omschrijving van zijn werk, die helderheid verschaft. Ook autoriteiten die de zielzorgers aanstellen of mensen die de bevoegdheid hebben om hun de toegang tot instellingen als ziekenhuizen, psychiatrische klinieken en gevangenissen te verlenen of te weigeren, hebben er recht op te weten wat voor werk zielzorgers doen. Vaak hebben directies of besturen van klinieken geen duidelijk of zelfs een verkeerd beeld van dit werk.

Wat is zielszorg?

Een belangrijk punt is ook: wat noemt de andere partij zielszorg? Welke verwachtingen heeft men van een zielzorger? De uitwerking van het gewekte verwachtingspatroon kan zo negatief zijn, dat er geen zinvol gesprek mogelijk is. Het kan ook zo positief zijn dat men alles aanneemt wat de zielzorger zegt. Zielzorger zijn is niet iets wat je alleen in de kantooruren doet, het is een levensroeping. Meer dan in de meeste andere beroepen wordt hier een totale innerlijke betrokkenheid verwacht. Dikwijls wordt als echte zielszorg het feit beleefd dat een predikant niet met het geloof of de Bijbel aankomt. In bepaalde situaties bewijst de pastor daardoor juist dat hij er werkelijk voor de ander is.

De houding van de pastor

Een juist optreden van de pastor is erg belangrijk. Hij moet opmerkzaam, aandachtig en zorgzaam zijn. Het object, niet de werkwijze moet het kenmerk van de pastor zijn.De echtheid wordt duidelijk bestempeld door de zeer bepaalde situatie van het pastorale gesprek. De authenticiteit van een zielszorger toont zich niet alleen zoals in andere beroepen in de persoonlijke echtheid, maar ook in het feit dat hij het ‘thema’ geloof aansnijdt.

Vrijmoedig initiatief

Natuurlijk is belangstelling in mensen ook in de andere relaties voor een goed contact onontbeerlijk. Zover men het tonen van interesse als een methode kan beschouwen. Het toont zich vaak in een moedige stap om een netelig onderwerp aan te snijden of iemand troost en moed in te spreken en daarmee een getuigenis af te leggen. Dat een gewone relatie tot zielszorg kan uitgroeien, vindt zijn oorsprong vaak in zo’n initiatief.

Binnengaan in een vreemde wereld

Zorgzaam handelen uit zich in de invoeling, de empathie. Ze is in het begin van de ontmoeting al nodig, in betrekking tot de mate aan intensiteit waartoe de andere mens bereid is. Tot de sensitiviteit van een goede zielszorger behoort, dat hij de graad van innerlijke betrokkenheid van de ander juist kan taxeren. Invoeling verlangt een intense concentratie op de wereld van de medemens. Daarom ontstaat ze nauwelijks of maar in geringe mate als de zielszorger eigen doeleinden najaagt, die voor de ander van weinig belang zijn. Invoeling vraagt ook de capaciteit om eigen waardeoordelen voor een ogenblik op zij te schuiven.

Authencititeit

De mensen hebben een fijne neus voor de mate van echtheid van hun pastor. Talrijke pastors zijn veel te gereserveerd. De aarzeling om spontaan zijn deelneming tot uiting te brengen, wordtelt bij de zielszorger vaak in de opvatting dat een openhartig tonen van eigen gevoelens voor de ander storend of niet ter zake is. Daarbij vergeet men dat in deze terughuodendheid ook warmte en hartelijkheid verdwijnen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verschil tussen zielszorg en verkondiging"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 22-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!