InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visie

Het unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visie

Het unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visie Deuteronomium is een speciaal boek. Het boek is door Mozes geschreven in tegenstelling tot de vier andere boeken van de Tora die allemaal 'het woord van God' zijn. Dit betekent niet dat Mozes het boek zonder Goddelijke inspiratie heeft geschreven. Toch geeft het boek duidelijk Mozes' eigen denkproces weer. Het boek fuseert het woord van God met sterfelijke wijsheid.

Boven de grenzen van de Schepping

De Tora ging de wereld vooraf. Het concept is niet chronologisch want vóór de Schepping was er geen tijd (en ruimte). De Tora is op een niveau van spirituele waarheid die boven ons materiële raamwerk uit gaat. Hoewel de Tora 'afdaalt' naar onze wereld en spreekt over gewone zaken zoals landbouwwetten, zakelijke dingen, gezinnen, etc, is dit niet de essentie van de Tora. De essentie is Gods wil en Zijn wijsheid, samengevoegd met Hem in perfecte eenheid.

Mozes was de bemiddelaar tussen de spirituele kern van de Tora en onze sterfelijke aard. Enerzijds was hij geheel aan God toegewijd wat boven de wereldlijke gedachte uitging, anderzijds vertegenwoordigde hij de perfectie in het menselijk intellect, emotie en zelfs fysieke kracht. Zo kon hij de spirituele waarheid van de Tora gieten in een vorm die stervelingen kunnen begrijpen.

De tegengestelde patronen

De bemiddelaar (Mozes) kan op twee manieren informatie doorgeven.
  1. derech ma'avier: de bemiddelaar geeft slecht de informatie door; hij wijzigt het niet. Zelfs al komt de boodschap op een lager niveau dan nog blijft het transcendentaal.
  2. derech hislabsjoes: de bemiddelaar legt het concept in zijn eigen woorden uit.

Zo is het ook met de Tora. De eerste vier boeken zijn door Mozes overgebracht zonder zijn aandeel. Hij gaf de informatie van God rechtstreeks door aan het Joodse volk. Het boek Deuteronomium is echter een deel van Mozes' eigen gedachte.

De orde van de eerste vier boeken van de Tora is geordend door Goddelijke wijsheid, volgens een patroon dat boven de sterfelijke gedachte uitgaat. De nabijheid van de passages kunnen niet dienen als gids. Het boek Deuteronomium is gefilterd door Mozes intellect. De nabijheid van de passages in deze tekst kunnen dienen als gids.

Wat is het doel van Deuteronomium?

Met het boek Deuteronomium leren we met ons sterfelijk verstand de vier eerste boeken te begrijpen. Als we alleen de eerste vier boeken hadden zou ons verstand niet kunnen samensmelten met de Tora. Alleen door Mozes' intellect werd dit doel bereikt.

De Tora verheffen

Door de Tora in het sterfelijk intellect te sluiten komt er als het ware een hogere kwaliteit van de Tora. Want het insluiten van spiritualiteit in de beperkingen van het sterfelijk intellect vertegenwoordigt een fusie van tegenovergestelden dat alleen mogelijk is door de invloed van Gods essentie. Deze brengt de spirituele waarheid van de Tora binnen het bereik van de sterfelijke.

Aan de oevers van de Jordaan

Mozes reciteerde het boek Deuteronomium aan de oevers van de Jordaan. Het oversteken van de Jordaan was zowel een fysiek als een spirituele beweging. In de woestijn leefden de Joden van wonderen; in het land Israël moesten zij zelf werken. Om deze transitie mogelijk te maken moest de Tora benaderd worden op een wereldse wijze. Dit was het doel van Mozes met Deuteronomium. Het boek fuseert het woord van God met sterfelijke wijsheid. Zo zal het ook zijn bij de komst van de Masjiach. De wereld zal algehele kennis hebben van God.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dertien geloofspunten Maimonides 6: Profetie profetenIn het Oude Israël kende men duizenden Profeten. Zij hadden de gave om het Woord van God over te brengen naar de gewone…
Bewijs bestaan God: historisch bewijs - profetieënBewijs bestaan God: historisch bewijs - profetieënNaast het traditionele bewijs (zie deel 1) en het filosofische bewijs (zie deel 2) kan God 'bewezen' worden aan de hand…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay

Reageer op het artikel "Het unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Jodendom
Schrijf mee!