InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > God vrezen betekent God respecteren - Joodse visie

God vrezen betekent God respecteren - Joodse visie

God vrezen betekent God respecteren - Joodse visie In orthodox christendom werd/wordt God vaak afgeschilderd als een soort 'boeman' voor wie je angst moet hebben. Gevolg is dat veel christenen zijn afgehaakt van dit geloof. Ze werden er niet vrolijk van. Ook het Jodendom kent het concept van 'vrees voor de hemel' (yir'at shamayim). Maar dit wordt anders verstaan. Het betekent dat de mens respect voor God moet hebben als zijn Schepper. God is alles behalve een 'boeman'. Hij staat voor liefde en vergevingsgezindheid.

Angst voor God - de donderpreek

Vroeger kwamen ze heel veel voor: de donderpreken in de kerk. Dominees waarschuwden de mensen toch vooral Jezus te volgen. Zouden ze dit niet doen dan zouden ze in eeuwig in de hel komen. Veel mensen werden zo bang gemaakt dat ze uiteindelijk maar besloten helemaal niet meer naar de kerk te gaan en hun geloof vaarwel zegden.

Jodendom kent geen donderpreken

Dreigen met een eeuwige hel kent het Jodendom niet. Natuurlijk zullen mensen die gezondigd hebben in de hel geconfronteerd worden met hun zonden. De pijnlijke waarheid waarmee de ziel dan geconfronteerd wordt heelt. Daarna stijgt de ziel op naar de hemel. Want God is goed. God is geen 'boeman' die mensen straft. De mensen straffen feitelijk zichzelf door zonden te begaan. En daarmee worden ze in de hel geconfronteerd.

Vrees voor de hemelen = respect voor de hemelen

Het Jodendom kent het concept van 'vrees voor de hemel' (yir'at shamayim). Maar het woordje 'vrees' is niet de ware betekenis van het woord. Beter is het om te vertalen met 'respect'. Er moet dus respect zijn voor de hemel.

Liefde en respect

Hoewel liefde de belangrijkste motivatie in ons leven is, moet er ook respect zijn. Liefde betekent dat ik mijn gevoelens richting jou toon; respect betekent dat ik rekening hou met jouw aanwezigheid in plaats van alleen mijn aanwezigheid. Liefde is mijn verlangen jou te benaderen; respect is mijn acceptatie jou te accepteren zoals je bent.

Wanneer je iemand lief hebt maar niet respecteert, draait het allemaal om jou. De ander is eenvoudig een object van je liefde, de mening van de ander wordt niet serieus genomen, je behandelt een ander niet als een werkelijk wezen. De ander krijgt van jou geen ruimte. Wanneer je je ouders lief hebt zonder te respecteren, heb je feitelijk geen ouders maar slechts goede maatjes. Wanneer je je vriend niet respecteert, dan is deze vriend slechts een maatje om je gezelschap te houden.

Respect betekent de ander waarderen

Respect betekent de ander waarderen. We moeten de ander waarderen ongeacht de eigenschappen van die persoon. Respect betekent de ander serieus nemen.

God respecteren betekent accepteren dat Hij God is

We kunnen van God houden, maar we moeten Hem ook respecteren als God. Hij is als onze ouder van wie we houden, maar tegelijkertijd is hij Koning die we moeten gehoorzamen. Dit voorkomt dat we God zien als een verlenging van ons ego. We kunnen God dus niet kneden zoals we dat zelf willen. We kunnen geen eigen beeld van Hem maken. God is God en dat moeten we accepteren. Wanneer we God accepteren zoals Hij is, hoeven we ook niet bang voor Hem te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Chabad

Reageer op het artikel "God vrezen betekent God respecteren - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Jodendom
Schrijf mee!