InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Welk belang heeft een almachtige God dat wij Hem dienen?

Welk belang heeft een almachtige God dat wij Hem dienen?

Als God al alles heeft en almachtig is op welke manier kunnen we God dan nog dienen? Heeft het zin gebeden uit te spreken, mitswot te doen en Tora studie te verrichten? Is dat niet allemaal voor niets? Nee. God besloot in Zijn vrije wil: "Doe deze handelingen die Mijn wereld genezen, en Ik zal het grootste genot nemen. En zo, zal Ik daar met jou zijn." God wint er niets bij als we Hem dienen, maar Hij maakt er wel deel vanuit.

God doet een aanbod op de Sinaï aan de Joden

God doet een aanbod op de Sinaï aan de Joden: houden jullie je aan de Tora en ik zal jullie speciaal maken. Waarom vragen de Joden niet aan God wat Hij aan het verbond heeft? In plaats daarvan zeggen ze dat ze Hem zullen gehoorzamen nog voor ze weten wat ze te horen krijgen. Ze zullen zelfs gestraft worden als ze het Verbond niet nakomen. Waarom heeft God dit verbond nodig?

De meeste Joodse wijzen stellen dat God zelf het Verbond niet nodig heeft, maar dat het slechts ten goede komt aan de mens. Maar dan zijn er toch wat problemen:
  1. Als God aardig wil zijn, waarom had Hij dan geen perfecte wereld geschapen? In deze wereld is meer kwaad dan goed.
  2. Als God aardig wil zijn, waarom koos Hij dan slechts het Joodse volk uit en niet alle volkeren?
  3. Als God aardig wil zijn, waarom straft Hij het Joodse volk dan zoveel?

Gods eerste partner

Het verbond op de Sinaï was niet het eerste verbond. Er was een verbond met Noach, voor wereldse duurzaamheid. En er was het verbond met Abraham, waar zijn toekomstige kinderen zouden worden gekozen. In beide gevallen werden ook geen vragen gesteld. Abraham moest zijn land verlaten en een grote natie opbouwen. Abraham vroeg niet waarom. Hij wist het gewoon. Hetzelfde geldt voor de Kinderen van Israël.

Abraham was opgegroeid in een wereld vol leugens en hypocrisie. Abraham realiseerde zich dat er Eén God is en dat God niet wil dat deze wereld afgebroken wordt, maar gerepareerd. Abraham begon te repareren en God zag dit en sloot een verbond met Abraham. Natuurlijk kan één persoon dit niet doen en kan het niet in één generatie geschieden. Het zou duizenden jaren gaan duren.

Mozes wist van het verbond af. Zijn moeder had hem hierover verteld. Alle Kinderen van Israël wisten het. Zij moesten een 'koninkrijk van priesters' worden die de wereld toont dat er slechts Eén God is. Israël werd het levende bewijs dat er slechts Eén God bestaat die alles bestuurt. Dat er rechtvaardigheid is, dat er een bedoeling is, dat er een doel is. Het leven is geen grap. We kunnen niet achterover leunen en het aan God overlaten. Het gaat erom om de wereld te verbeteren onder de heerschappij van de Almachtige God. Om licht te brengen waar duisternis is en waarheid te brengen waar leugens heersen. Een gebroken wereld helen. Elke mitswa repareert de wereld een beetje zodat het weer een gezonde wereld wordt zoals het behoort te zijn.

Maar waarom maakt God zich zo druk?

Voor God maakt het niets uit. Wel of geen wereld. Dus waarom maakt Hij zich druk? God is geen mens. Dus we kunnen niet stellen dat God een gunst wil. God schiep de wereld uit vrije wil. Er is geen reden voor deze vrije wil.

Betekent dit dat God er geen belang bij heeft dat wij Hem dienen? Nee. God kent geen grenzen. Er zijn dus ook geen grenzen aan Zijn verlangen. Vergelijk het met een twee-jarig kind. Dit kind wil alles. Het draait 100% om de ik. Zo ook God. Verder gaat de vergelijking mank. Maar wat God wil is dat de wereld geneest. God stopt daar 100% van al Zijn wezen in.

Wanneer we tot God bidden luistert Hij met volle aandacht. Waarom? Omdat Hij van deze genezende handeling geniet. En zo geldt dat ook voor de Tora-studie, het aansteken van Sjabbat-kaarsen, het helpen van andere mensen, etc. God is in al deze handelingen aanwezig.

God besloot in Zijn vrije wil: "Doe deze handelingen die Mijn wereld genezen, en Ik zal het grootste genot nemen. En zo, zal Ik daar met jou zijn."

God wint er niets bij als we Hem dienen, maar Hij maakt er wel deel vanuit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is het doel van het leven? - beloning Komende WereldWanneer iemand overlijdt keert zijn/haar ziel terug naar zijn bron. Hij/zij geeft verslag van zijn/haar leven. Hij/zij w…
Dertien geloofspunten Maimonides 6: Profetie profetenIn het Oude Israël kende men duizenden Profeten. Zij hadden de gave om het Woord van God over te brengen naar de gewone…
Geschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienstGeschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienstDe Talmoed geleerden brachten met hun methoden en Bijbelse voorschriften systeem aan in de Joodse handelingen. Voor de J…
613 geboden Tora: God, Tora, tekenen, gebed en liefde613 geboden Tora: God, Tora, tekenen, gebed en liefdeJoden zijn verplicht zich aan de 613 geboden (mitswot) van de Tora te houden. In deze eerste serie kijk ik naar de gebod…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Welk belang heeft een almachtige God dat wij Hem dienen?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Jodendom
Schrijf mee!