InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)

Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)

Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19) Waarom werd hij Jitro (zijn toevoeging) genoemd? Omdat Jitro (de schoonvader van Mozes) een hoofdstuk aan de Tora toevoegde. De Tora was compleet zonder de toevoeging van Jitro. Hij voegde er slechts iets aan toe. Wat was dat? Wat droeg hij bij aan ons begrip van Goddelijke wijsheid? Jitro gaf aan Mozes te kennen dat hij niet goed was dat hij alleen het volk leidde. Mozes moest andere mannen aanstellen die hem zouden helpen bij het instrueren van het Joodse volk.

Het delegeren van autoriteit

Volgens Jitro's plan moest Mozes wel doorgaan met het volk te instrueren van de wetten. Maar de toepassing ervan, de vragen die ze hadden en het oplossen van geschillen moest Mozes delegeren aan andere mannen. De grote zaken zal Mozes regelen en de kleinere zaken kunnen door deze mannen geregeld worden. Mozes stelde aanvoerders op voor duizend mensen, voor honderd mensen, voor vijftig mensen en voor tien mensen. De mensen werden toevertrouwd de wetten zelf uit te voeren, terwijl Mozes zich beperkte tot het onderwijzen en het oplossen van de moeilijkste problemen.

Het ontvangen van de Tora via de geest, mond en pen van Mozes

Het Joodse volk achtte zich niet in staat direct met God te communiceren. Ze vroeg Mozes dit te doen. "Jij vertelt ons alles dat de Heer onze God zal zeggen, en we zullen luisteren en navolgen." Mozes was hierover teleurgesteld. Hij wilde dat het volk de gehele Tora uit de mond van God hoorde. Maar God ging ermee akkoord. We kunnen hieruit concluderen dat Mozes zijn volk overschatte. Maar dit komt niet overeen met het leiderschap van Mozes. Hij was een trouwe herder die naar elke individu luisterde. Mozes wist dat zijn volk de grootste openbaring aankonden. Maar het Joodse volk wilde het op haar eigen manier ervaren niet met de krachten die Mozes uit het diepste van hun zielen kon halen. De Joden wilden de Tora ontvangen via de geest, mond en pen van Mozes.

De buitenstaander

De kwestie tussen Mozes en Jitro was: hoe kunnen de Joden de Goddelijke geboden toepassen in hun dagelijks leven? Hoe kon Mozes omgaan met alledaagse conflicten na de ontmoeting met God? Die conflicten stelden niets voor vergeleken met Gods wetten. Aan de andere kant konden de Joden in de aanwezigheid van Mozes zichzelf boven hun kleinzerigheid uit tillen.

Jitro was een buitenstaander. Hij bekeerde zich tot het Jodendom. Jitro zag de Joden van de buitenkant; Mozes zag hen van de binnenkant. Jitro zag de Joden als apart van Mozes; Mozes zag hen alleen in de aanwezigheid van Mozes.

Daarom moesten de Joden volgens Jitro zelf hun problemen met behulp van leiders oplossen, terwijl Mozes de enige bron was van de wetten. Zo kon de Goddelijke wetten op het dagelijks niveau worden uitgevoerd. Jitro gaf aan Mozes te kennen dat het niet goed was dat hij alleen het volk leidde. Mozes moest andere mannen aanstellen die hem zouden helpen bij het instrueren van het Joodse volk.

Dit is wat Jitro toevoegde aan de Tora. Zonder deze toevoeging was de Tora compleet. Jitro's plan was niet echt noodzakelijk omdat Mozes het volk op een hoger niveau kon krijgen. Maar het volk kon dat niet zelf. Jitro's systeem maakte de Tora de persoonlijke prestatie van elke Jood.

Zo blijft de Tora een Goddelijk boek en geen menselijke interpretatie.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom werd hij Jitro (zijn toevoeging) genoemd?
  2. Wat droeg Jitro bij aan ons begrip van Goddelijke wijsheid?
  3. Wat moest Mozes doen volgens Jitro?
  4. Wat is het verschil tussen Mozes en Jitro?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!