Het Jodendom is een systeem van wetten - Waarom belangrijk?

Het Jodendom is een systeem van wetten - Waarom belangrijk? Veel mensen begrijpen niet waarom Joden de Wet (Tora) naleven. Ze denken dat Joden door het naleven van de wetten de liefde van God niet meer zien. Maar dat is een totaal verkeerde opvatting. De Tora is juist van God afkomstig en heeft als doel goede mensen en een betere wereld te creëren. De liefde van God staat dus centraal. De wetten bevatten elke levensfase: van kind tot volwassen. Omdat de Tora door God is opgesteld geldt deze eeuwig en kan niet vervangen worden.

De Tora in het kort: "Wat u niet wilt dan men u doet, doe dat ook een ander niet aan"

Rabbijn Hillel en rabbijn Sjammai werden eens uitgedaagd door een niet-Joodse man die over het Jodendom wilde leren.

De niet-Joodse man zei tegen rabbijn Sjammai: "Als u me de hele Tora leert terwijl ik op één been sta, dan word ik Joods." Rabbijn Sjammai werd boos en stuurde de man weg.

Toen ging de niet-Joodse man naar rabbijn Hillel en stelde hem dezelfde vraag: "Als u me de hele Tora leert terwijl ik op één been sta, dan word ik Joods." Rabbijn Hillel wist dat hij uitgedaagd werd en zei: "Wat u niet wilt dan men u doet, doe dat ook een ander niet aan. De rest van de Tora legt deze regel uit. Ga nu beginnen met de studie."

Jodendom is een systeem van wetten

Veel mensen begrijpen niet waarom Joden de Wet (Tora) naleven. Ze denken dat Joden door het naleven van de wetten de liefde van God niet meer zien. Maar dat is een totaal verkeerde opvatting. De Tora is juist van God afkomstig en heeft als doel goede mensen en een betere wereld te creëren. De liefde van God staat dus centraal. De wetten bevatten elke levensfase: van kind tot volwassen. Omdat de Tora door God is opgesteld geldt deze eeuwig en kan niet vervangen worden.

Het vreemde idee van christenen dat Jezus de Wet vervuld zou hebben en dat daarom de Tora niet meer nageleefd zou hoeven te worden is een erg onjoodse gedachte. Ieder mens is zelf verantwoordelijk voor zijn gedrag. De wetten kunnen dus niet door iemand anders vervuld worden zodat uzelf deze niet meer hoeft na te leven. Hoe moet u dan ooit leren hoe uw ouders te eren, hoe met andere mensen om te gaan, hoe mensen lief te hebben, etc.? Hier zijn toch echt wetten voor nodig.

Overigens gelden voor de hele mensheid de zeven wetten van Noach. Het is voldoende deze na te leven. Alleen voor Joden geldt de hele Tora, de 613 ge- en verboden.

Mitswa is plicht/gebod

Mitswa is een gebod. Dit betekent dat je verplicht bent om iets te doen. Deze verplichtingen (mtiswot) hebben tot doel goede mensen en een betere wereld te creëren.

De mitswot zijn terug te vinden in de Tenach en de Talmoed.

Tenach

De Tenach kent drie onderdelen: Tora (Wet), Newi'iem (Profeten) en Ketoewiem (Geschriften).
De Tora bestaat uit vijf onderdelen: Beresjiet (Genesis), Sjemot (Exodus), Wajikra (Leviticus), Bamidbar (Numeri) en Dewariem (Deuteronomium). Elke sjabbat wordt een parsja, gedeelte uit de Tora voorgelezen in de synagoge.
De Newi'iem beschrijft de geschiedenis en leer van de profeten. Elke sjabbat wordt de Haftara, gedeelte uit de Newi'iem voorgelezen.
De Ketoewiem handelt over de Joodse geschiedenis en filosofie.

613 mitswot

De Tora kent 613 mitswot. Deze moeten door de Joden allemaal worden nageleefd. Maar er zijn ook een aantal geboden die de hele mensheid heeft overgenomen, zoals 'U zult niet moorden' en 'Heb u naaste lief als u zelf.'

De Talmoed

De Talmoed is de Mondelinge Tora. Deze werd ook op de Sinaï geopenbaard, maar werd mondeling doorgegeven. Later is deze op schrift gesteld en bevat tevens uitleggingen van rabbijnen hoe de wetten in het dagelijks leven toe te passen. Meer over de Talmoed is te lezen in het artikel: Wat is de Mondelinge Tora?

Voorbeelden wetten uit de Talmoed

In de Tora staat: Heb uw naaste lief als uzelf. De Talmoed vult dat als volgt aan met de volgende mitswot:
  1. Laat de goede naam van uw naaste net zo belangrijk voor u zijn als die van uzelf.
  2. Laat de eigendommen van uw naaste net zo kostbaar voor u zijn als uw eigen spullen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joods religieuze boeken na de BijbelDe na-bijbelse literatuur wordt rabbijnse literatuur genoemd. Het is voor de meeste mensen ontoegankelijk omdat goede ke…
Birkat Hachama, één maal in de 28 jaar de zon lof aan zeggenBirkat Hachama is een Joodse gebedsritueel dat maar één keer in de 28 jaar gedaan wordt. Birkat Hachama wordt ook wel de…
Geschiedenis Tora: Hoofdafdelingen Misjna/TalmoedGeschiedenis Tora: Hoofdafdelingen Misjna/TalmoedDe Misjna geeft de Mondelinge Tora beknopt weer terwijl de Jeruzalem en Babylonische Talmoed de Misjna bediscussiëren en…
Jodendom: Wat is de Midrasj  onderzoek, uitlegging?Jodendom: Wat is de Midrasj onderzoek, uitlegging?Het Hebreeuwse woord Midrasj (Midrash) betekent 'onderzoek' of 'uitlegging'. Het maakt een belangrijk onderdeel van de R…

Bijbel: Het boek AmosBijbel: Het boek AmosAmosi is een van de zogeheten kleine profeten uit het Oude Testament. Ter gelijkertijd is het hoogstwaarschijnlijk de ee…
Joodse Bijbel: De verdeling van KanaänJoodse Bijbel: De verdeling van KanaänNa de verovering van Kanaän wordt het land verdeeld onder de twaalf stammen van Israël. De Levieten gaan in 48 steden wo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 01-09-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie