InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Schepping vs. evolutie

Schepping vs. evolutie

God, evolutie, schepping in zes dagen of zes perioden. Allemaal vragen nogmaals aangewakkerd door Andries Knevel en het Darwin jaar. Wat leert de bijbel ons nu echt over de schepping en hoe staat de evolutie leer in dit verband.

God schept de aarde

De schepping van de aarde gebeurde dit nu in zes dagen of niet. EO presentator Andries Knevel stelde al zijn vraagtekens bij deze zes dagen. Toch werkt dhr. Knevel nog altijd voor de EO en werd niet, zoals b.v. Arie Boomsma, geschorst. Maar schiep God de hemel en de aade nu in zes dagen of zes perioden? Wat verteld de bijbel ons hierover?

Genesis trapt af met "in het begin schiep God hemel en aarde. De aarde was nog woest en doods, .... Hierin ligt meteen al de grondslag van het begin. In Genesis wordt op geen enkele plaats aangegeven dat God de aarde schiep in zes dagen. De aarde was er al, hij was alleen nog woest, doods, duister en "God's geest zweefde over het water". Hier begint Genesis pas met de inrichting van hemel en aarde. De discussie over het al dan niet geschapen zijn van de aarde in zes dagen blijkt hier al onderuit gehaald te worden.

Periode / dag 1

God schiep licht en scheidde dit van de duisternis. Het licht noemde hij dag en de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen, de eerste dag. In dit gedeelte in Genesis wordt al gesproken van dag en nacht. Maar waren dit de tijdsbeelden zoals wij deze kennen?

Periode / dag 2

‘Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt.’ En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. Hij noemde het gewelf hemel. Het werd avond en het werd morgen. De tweede dag. Wederom wordt er gesproken van dag en nacht. De scheiding vind hier plaats van de hemel en de aarde.

Periode / dag 3

‘Het water onder de hemel moet naar één plaats stromen, zodat er droog land verschijnt.’ En zo gebeurde het. Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. En God zag dat het goed was. God zei: ‘Overal op aarde moet jong groen ontkiemen: zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten dragen met zaad erin.’ En zo gebeurde het. De aarde bracht jong groen voort: allerlei zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten droegen met zaad erin. En God zag dat het goed was. Het werd avond en het werd morgen. De derde dag.

Pas na dag / periode drie krijgt de aarde zijn naam zoals deze door ons wordt gebruikt. Dit in tegenstelling tot wat er in vers 2 staat waar de aarde al bestaat. Mogelijk dat er ten tijde dat de bijbel gescheven werd het woord aarde meerdere betekenissen zou hebben.

Periode / dag 4

God zei: ‘En zo gebeurde het. God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren. Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was. Het werd avond en het werd morgen. De vierde dag. Hierin treffen we pas de bepaling van tijd aan. De hemellichamen moeten de seizoenen aangeven en de jaren en de dagen. Mogelijk begint men hier pas te tellen zoals dat nu gebruikelijk is.

Evolutie

De aarde is geschapen en God gaat verder met het vullen van de aarde met de dieren en de mensen. Zou God toen alle dieren al hebben geschapen? Dit is zeker niet het geval. God schept door en wat voor sommige mensen als evolutie theorie te boek staat is bij anderen bekend als God die doorgaat met de schepping.

De dikke van Dale omschrijft evolutie als volgt: geleidelijke ontwikkeling, verandering van de menselijke maatschappij/ revolutie en/of ontwikkeling van het leven op aarde. Het leven op aarde ontwikkeld zich dat is zeker. Hoe je dit noemt is niet belangrijk. Het ontkennen van gelovigen van evolutie komt vooral door de betekenis die menig christen aan het woord evolutie geeft: een schepping / ontwikkeling van een andere macht die tegen God ingaat. Het ontkennen van de evolutie lijkt zelfs een beetje op het ontkennen van God. Aan de andere kant geeft de evolutie geen bewijs van het niet bestaan van God.

Het is compleet onbelangrijk of God nu in zes perioden of zes dagen de aarde schiep. God vraagt christenen niet "geloof jij dat de aarde in zes dagen is geschapen, dan ben je gered". God's grenzen zijn niet onze grenzen. Waar mensen blijven hangen in rand zaken kijkt God naar de harten en beoordeelt de mensen daarop.
© 2009 - 2017 Joh78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De schepping uit Genesis 1 verwerkt voor liturgie en preekDe schepping uit Genesis 1 verwerkt voor liturgie en preekHet verhaal van de schepping, zoals het verteld wordt in Genesis 1, is een prachtige eenheid. Het is ook een lang tekstg…
Ontstaan van het universum - Islam en wetenschapOntstaan van het universum - Islam en wetenschapDe visie van het scheppingsverhaal, zoals die is beschreven in de Koran, verschilt nogal t.o.v. het scheppingsverhaal va…
Ontstaan van de aarde: de Gap-theoryOntstaan van de aarde: de Gap-theoryDe Gap-theory staat in Nederland bekend als de restitutieleer. Deze theorie houdt het midden tussen de scheppingsleer en…
Gaat christen zijn en evolutie samen?Gaat christen zijn en evolutie samen?De laatste tijd is er onder christenen steeds meer een verschuiving zichtbaar van geloof in een schepping van letterlijk…
Het scheppingsverhaalHet scheppingsverhaalHet scheppingsverhaal is een verhaal dat in de bijbel staat in het boek Genesis. Het verhaal gaat over het ontstaan van…

Reageer op het artikel "Schepping vs. evolutie"

Infoteur: Joh78
Laatste update: 31-05-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!