InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: De val van Jericho

Joodse Bijbel: De val van Jericho

Joodse Bijbel: De val van Jericho Na het wonder bij de rivier de Jordaan, gebeurt een volgend wonder. Een paar kilometer ten westen van Gilgal ligt de stad Jericho omringd door dikke muren. De Joden belegeren een week lang Jericho. Zij bestormen de stad niet, maar lopen op bevel van God een week lang zeven keer rond de stad. Voorop lopen de priesters met de Heilige Ark terwijl ze blazen op de ramshoorns. Op de zevende dag, de Sjabbat, gaan ze zeven keer rond de stad, waarop de muren ineenstorten.

Het wonder wordt herhaald

Net zoals het wonder van de Rode Zee waar het water zich splitste, zo kunnen de kinderen van Israël nu door de droge rivierbedding de Jordaan oversteken. De mensen kijken vol ontzag naar Jozua zoals ze vol ontzag naar Mozes hadden gekeken. Twaalf mannen, één van iedere stam, dragen twaalf stenen van de bedding van de Jordaan naar een plek aan de waterkant, waar zij een monument oprichten ter herinnering aan de historische en wonderbaarlijke gebeurtenis. De mensen vestigen zich in Gilgal aan de westelijke kust van de Jordaan waar zij de Tabernakel neerzetten voor veertien jaar tot het land Kanaän veroverd en verdeeld is.

De val van Jericho

Na het wonder bij de rivier de Jordaan, gebeurt een volgend wonder. Een paar kilometer ten westen van Gilgal ligt de stad Jericho omringd door dikke muren. De Joden belegeren een week lang Jericho. Zij bestormen de stad niet, maar lopen op bevel van G'd een week lang zeven keer rond de stad. Voorop lopen de priesters met de Heilige Ark terwijl ze blazen op de ramshoorns. Op de zevende dag, de Sjabbat, gaan ze zeven keer rond de stad, waarop de muren ineenstorten. Jozua verbiedt de Israëlieten spullen voor zichzelf te nemen. Maar Achan, van de stam Juda, kan de verleiding niet weerstaan en eigent zich een aantal dingen toe. G'd wordt boos en zorgt ervoor dat het Joodse leger wat tegenslagen krijgt te verwerken totdat de misdaad wordt ontdekt. Achan wordt later met de dood bestraft. Daarna volgt de verovering van Kanaän zonder misstap.

Verovering door strategie

Met drieduizend man ging Jozua de oude stad Ai veroveren. Ai is al bekend sinds de reizen van Abraham door het land. Ai wordt in eerste instantie niet veroverd omdat de misdaad van Achan nog niet ontdekt was. Er worden 36 Joden gedood. Jozua bidt tot G'd en zuivert het Joodse kamp van de misdaad van Achan. Dan onderneemt hij een tweede poging. De stad wordt vanuit het westen en oosten aangevallen. De stad wordt in brand gezet en de vijand wordt volledig verslagen.

De berg Gerizim en de berg Ebal

In overeenstemming met het bevel van de Tora plaatst Jozua zes stammen op de berg Gerizim en zes op de berg Ebal, met de wijzen van de Levieten en priesters in de vallei er tussen. De zegens en de vloeken worden aan hen voorgelezen en zij antwoordden allen 'Amen'.

De Gibeonieten pleiten voor vrede

Spoedig na de verovering van Ai komt een delegatie van ambassadeurs naar Jozua. Zij verklaren vrede te willen met Israël. De Joodse leider zegt vrede te willen en de boodschappers keren gelukkig terug. Spoedig komt Jozua er achter dat ze uit Gibeon kwamen. Toch respecteert hij het akkoord.

De zon staat stil bij Gibeon

Wanneer de andere volkeren van Kanaän horen van de overgave van Gibeon, trekken zij daar met vijf legers naar toe. Jozua komt met een leger te hulp. De verwarring bij de vijand is groot, ook door hagelstenen. Het is vrijdag en Jozua is bang dat de strijd tot en met de Sjabbat gaat duren. Hij bidt dat de zon niet ondergaat voordat de strijd is gewonnen. En de zon blijft 24 uur op de plek, totdat de Israëlieten de gehele overwinning hebben. De vijf koningen van Kanaän worden opgehangen en een aantal steden veroverd, waaronder Makkeda, Libna, Gezer, Eglon, Hebron en Devir.

Maar de gojiem doen nog één poging de Israëlieten tegen te houden. Jabin, koning van Hazor, besluit de opmars te stoppen. Het zendt boodschappers naar de valleien in het zuiden, naar de oostelijke heuvels, en naar de koninkrijken die aan de zeekust liggen. Hij beveelt de aanvoerders met hun legers naar het noordelijke meer van Merom te gaan. Maar Jozua vertrouwt op G'ddelijke hulp en verslaat de laatste weerstand van de inwoners van Kanaän.

Alles bij elkaar heeft Jozua 31 koningen en hun steden verslagen.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe komt het volk Israël Kanaän binnen?
  2. Hoe lang duurt het voordat Kanaän is veroverd en verdeeld?
  3. Hoe wordt Jericho veroverd?
  4. Waarom wordt Ai niet tijdens de eerste keer overwonnen?
  5. Hoe voorkomt Jozua dat niet op Shabbat wordt gevochten?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: De val van Jericho"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 20-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!