Hoe kies je een geschikte bijbel voor jongeren en kinderen?

Hoe kies je een geschikte bijbel voor jongeren en kinderen? Bijbels voor kinderen en jongeren zijn er in allerlei soorten en maten. In christelijke gezinnen is er altijd wel een aanwezig. Waar moet je eigenlijk op letten als je een kinderbijbel wilt aanschaffen. In een kort overzicht kunt u aan de hand handige tips de keuze makkelijker voor u te maken. Ook is het belangrijk om te kijken welke functie de kinderbijbel moet hebben. De kinder- of jongerenbijbel heeft uiteindelijk het doel om de overgang te maken naar het lezen van de bijbel in 'gewone' taal.

Keus genoeg voor een kinderbijbel

In Nederland kennen we meer dan 100 titels. Het zoeken naar een kinderbijbel die u geschikt vindt wordt dan best moeilijk. Voordat u op zoek gaat is het goed om helder te hebben voor welke doelgroep u een kinderbijbel wilt aanschaffen.

Vraagt u zich af:

  • voor welke leeftijd
  • moet ik er zelf uit voorlezen of wordt eruit gelezen
  • gaat het om randkerkelijke kinderen
  • is het gezin randkerkelijk
  • gaat het om allochtonen
  • welke kerkelijke achtergrond

Functie kinderbijbel

De kinderbijbel is uitermate geschikt voor gebruik op zondagschool en kinderclub. Als je een bijbelles gaat voorbereiden lees je eerst zelf het gedeelte uit de gewone bijbelvertaling en daarna uit de kinderbijbel. Soms kun je verrast zijn dat je zelf dingen leert die je voorheen niet wist of anders hebt bekeken. Dit soort ontdekkingen kun je gebruiken in je vertelling. Als je zondagschoolleraar bent, vraag dan aan collega's welke kinderbijbel die gebruiken. Sommige kinderbijbels zijn geschikt voor evangelisatie. De kinderbijbel van G. Ingwersen wordt bijvoorbeeld veel gebruikt in het evangeliesatiewerk, omdat er veel 'bijbelwoorden' in staan. Daardoor is de overstap naar de Bijbel niet zo groot.

Leeftijdsindeling kinderbijbel

Let bij aanschaf goed op de leeftijd waarvoor de kinderbijbel is geschreven. Leef je in in de doelgroep. Als leider kun je een groep hebben waarin bijvoorbeeld meer en minder ontwikklelde kinderen zitten. Het is niet mogelijk om met iedereen rekening te houden maar het is wel aan te bevelen.

Er zijn verschillende kinderbijbels:

  • Kleuterbijbel (3-7 jaar)
  • Kinderbijbel (7-10 jaar)
  • Tienerbijbel (10 jaar en ouder)

De kinderbijbel is meestal van illustraties voorzien. Het spreekt voor zich dat de vormgeving en inhoudt van elkaar verschilt.
De kleuterbijbel heeft eenvoudiger illustraties dan bijvoorbeeld de tienerbijbel.

Stukje geschiedenis van de kinderbijbel

Omstreeks de achtiende eeuw is men de kinderen niet meer als volwassenen gaan zien. De eerste kinderbijbel bestond uit 24 delen en is geschreven door de minister van Onderwijs J.H. van der Palm. Bekende schrijvers van kinderbijbels zijn o.a. W.G. van der Hulst, G. Ingwersen, Anne de Vries, E. Kuijt en Joh. Vreugdenhil. Uitgeverij Ark-Boeken geeft ook kinderboeken uit die naast de kinderbijbel gebruikt kunnen worden en, die geschikt zijn voor een breed publiek.

Doel van de kinderbijbel

De kinderbijbel is ontstaan met het doel dat kinderen makkelijker overgaan tot het lezen van de Bijbel. Het is goed om er op te letten dat de meeste kinderbijbels geschreven zijn voor de doelgroep in het eigen kerkverband. De belijdenisgeschriften worden in sommige kinderbijbels namelijk ook genoemd. Als u daar geen moeite mee heeft zullen uw kinderen het helemaal al niet.

Bezwaren tegen afbeeldingen van God of Jezus

Tenslotte kunt u zich ook afvragen of u bezwaren heeft tegen de afbeeldingen van de Here Jezus in een kinderbijbel. Als richtlijn kunt u hanteren of de afbeeldingen eerbied en respect uitstralen. Het gaat tenslotte wel om de heiligheid van God.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Bijbelonderwijs in Reformatorisch perspectief. drs. I.A. Kole & J.P. Proos. De Groot Goudriaan. 1998. ISBN: 9061405483

Reageer op het artikel "Hoe kies je een geschikte bijbel voor jongeren en kinderen?"

Reactie

Hendrik (infoteur), 26-03-2009 21:18 #1
Wat voor bijbels zijn er voor randkerkelijken?

Infoteur: Hessel
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!