InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse filosofie - Chabad 5: Omdat God bestaat

Joodse filosofie - Chabad 5: Omdat God bestaat

Veel mensen geloven niet in God omdat het niet (wetenschappelijk) bewezen kan worden. Maar het feit dat wij mensen God niet kunnen ervaren, wil nog niet zeggen dat Hij niet bestaat. Vergelijk het met de relativiteitstheorie van Albert Einstein. Toen hij die theorie ontdekte werden we ons er van bewust. Maar de werking van die theorie bestond uiteraard al veel langer zonder dat we het in de gaten hadden. Zo is het ook met God. De Waarheid zal geopenbaard worden in de tijd van de Verlossing.

Wat bestaat voor tijd

Bij punt vier van de 13 geloofspunten van Rambam (Maimonides) staat: Ik geloof er volledig aan, dat Hij de eerste en de laatste is.

Als we het hebben over het fysieke bestaan, en we zeggen dat één entiteit voor de ander kwam, dan spreken over de context van tijd. Wanneer we het echter over God hebben kunnen we niet chronologisch redeneren. Gods bestaan staat boven de tijd. Alle andere entiteiten (inclusief tijd), is een factor van tijd.

Hij moet zijn

Gods bestaan is van Zichzelf. Hij is niet de oorzaak van iets. Hij bestaat voor geen reden en voor geen doel omdat Hij is. Al het andere bestaat omdat Hij dat wil.

De waarheid aan het werk

We proberen de realiteit te definiëren:
  • Als voorbeeld: 2 +2 = 4. Deze vergelijking is waar. We kunnen het niet veranderen.
  • Een volgende stap: e = mc². Deze realiteit is ook waar zelfs voordat Einstein het ontdekte. Dat de mens het niet eerder wist heeft geen gevolgen; de vergelijking werkte in onze wereld ondanks dat we er niet van bewust waren.
  • Nog een stap verder: God is de waarheid. Als dat waar is dan is dat altijd waar ook al nemen wij het niet waar; dit verandert de realiteit niet. God is de waarheid in elk element van het bestaan. Alles wat bestaat is een uitdrukking van Zijn waarheid.

Wiens wereld is het?

Als we veronderstellen dat God het machtigste Wezen is, zouden we Zijn wil doen ondanks de natuurlijke verlangens die onze omgeving aanzet. Maar ons gevoel zou zijn dat we iets voor Hem opgeven; de wereld waarin we leven leidt ons tot één richting en Hij vertelt ons de ander richting op te gaan.

Wanneer we echter waarderen dat Hij het enige ware Wezen is en het bestaan van de wereld alleen van Hem afhankelijk is, dan is er geen ruimte voor conflict. Het is Zijn wereld. "Al uw handelingen zijn ter wille van de Hemel" en "Ken Hem in al uw wegen."

Het recht van een eigenaar

Het bewustzijn dat Hij de enige eerste entiteit is, bepaalt dat Hij de 'eigenaar' is. Het materiële bestaan heeft geen rechtvaardige claim op onze aandacht. Waarom zouden we onszelf inlaten met de wereld? Slechts omdat Hij ons beval en verlangde dat we de vonken van Goddelijkheid die in deze wereld zijn verfijnen.

Een uitbreiding, geen uitsluiting

Er is geen ander bestaan naast God. Maimonides zegt dat de wereld bestaat, want als het niet zou bestaan, dan zou er geen belang zijn in het onderhouden van de Tora. Toch is God alleen het Ware bestaan. De wereld kan van het Ware bestaan genieten. Het is Gods wereld van de Waarheid van Zijn Wezen, met de bedoeling dat het de Waarheid reflecteert.

Het zal geopenbaard worden in de tijd van de Verlossing, wanneer de wereld vervuld zal zijn met de kennis van God, bestaande als een uitbreiding van Hem en het uitdrukken van Zijn Waarheid. De individuele mens zal zijn bewustzijn verliezen van zijn gescheiden identiteit en bewust worden van God.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is tijd een illusie?Is tijd een illusie?Iedereen weet wat tijd is, of denkt dat toch te weten. Het lijkt zo voor de hand liggend, maar wanneer gevraagd wordt om…
Uitvinders & EinsteinUitvinders & EinsteinEinstein is voor velen gelijk aan de formule E=MC² . Wie heeft daar nog nooit van gehoord? Het is de bekendste formule g…
Einstein in Nederland, boekbespreking Sybe Izaak RispensEinstein in Nederland, boekbespreking Sybe Izaak RispensEinstein is een icoon geworden en staat symbool voor de geniale mens. Dit beeld is zwaar overdreven. Einstein was een ma…
Geloofde Einstein in God?Albert Einstein, wie kent hem niet? Hoewel deze man al sinds 1955 dood is, blijft hij mensen over de hele wereld inspire…
Wormgaten: sciencefiction of realiteit?Wormgaten: sciencefiction of realiteit?Tijdreizen, één van de favoriete onderwerpen van het sciencefictiongenre. Tijdreizen is echter niet alleen een veel gebr…
Bronnen en referenties
  • What we believe - Rabbi Eliyahu Tauger

Reageer op het artikel "Joodse filosofie - Chabad 5: Omdat God bestaat"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Joodse filosofie
Schrijf mee!