InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Verovering van Trans-Jordanië

Joodse Bijbel: Verovering van Trans-Jordanië

Joodse Bijbel: Verovering van Trans-Jordanië De kinderen van Israël bereiken het Beloofde land. Ze moeten via een omweg het land benaderen omdat de naties van Edom, Ammom en Moab de Joden niet door willen laten. G'd verbiedt tegen deze volkeren oorlog te voeren. Dan moeten de Joden door het land van de Amorieten en van Bashan. Wanneer ook zij de Joden de doorgang weigeren, wordt er wel oorlog gevoerd. Koning Sihon en Og worden verslagen.

De verovering van het oosten van de Jordaan

Uiteindelijk bereiken de kinderen van Israël de grenzen van Edom, Ammon en Moab, direct op hun route naar het Beloofde Land. Maar de naties weigeren de Joden door hun landen te laten passeren. G'd verbiedt de kinderen van Israël om oorlog tegen deze volkeren te voeren. Daarom moeten de Joden rondom deze landen trekken, tot zij de rivier Arnon bereiken.

De nederlaag van Sihon en Og

Van hieruit zendt Mozes boodschappers naar Koning Sihon van de Amorieten, die zijn toestemming vragen om de kinderen van Israël door zijn land te laten passeren. Mozes belooft alleen de hoofdweg te zullen gebruiken, en de eventuele schade die aangebracht wordt te herstellen. Zij zullen hun voedsel en water van de bewoners kopen.

Sihon weigert het verzoek en mobiliseert het hele leger tegen de kinderen van Israël. Sihon wordt verslagen en de kinderen van Israël nemen het hele land in bezit. De volgende koning die Israël uitdaagt is Og, de reuzen koning van Bashan. Ook hij wordt verslagen door Mozes en zijn land komt in handen van de kinderen van Israël.

De verdeling van Trans-Jordanië

De twee veroverde landen van de Amorieten en van Bashan zijn uitstekend geschikt voor het het grazen van het vee. De stammen van Ruben en Gad bezitten het meeste vee. Daarom gaan de leiders van deze twee stammen naar Mozes en vragen of ze het land van de Amorieten en Bashan mogen hebben als hun aandeel in de overwinning, in plaats van hun delen in het land Kanaän over de rivier de Jordaan. De helft van de stam van Manasse doet hetzelfde verzoek. Verwijtend vraagt Mozes hen hoe ze de durf hebben stil te zitten, kijkend naar hun vee, terwijl hun broeders oorlog voeren tegen de lokale bewoners van Kanaän. Maar de mannen van Ruben, Gad en Manasse verzekeren Mozes dat ze niet alleen schouder aan schouder zullen vechten met de rest van Israël, maar dat ze in de voorste linie zullen strijden voor het Heilige land.

Het enige dat ze eisen is dat hun familie en vee toestemming krijgen om te blijven aan de oostzijde van de Jordaan totdat zij terugkeren nadat ze heel Kanaän hebben veroverd. Mozes gaat hiermee akkoord en de vrouwen en kinderen van deze stammen van Israël worden onmiddellijk gevestigd in Trans-Jordanië. Hun mannen vormen de voorhoede van de Joodse troepen. Pas nadat het hele Heilige land veroverd is, keren ze maar hun familie en vee terug, om zich permanent te vestigen op hun erfenis in Trans-Jordanië.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom moet het volk van Israël een omweg maken?
  2. Waarom voert Israël oorlog tegen de Koning Sihon van de Amorieten?
  3. Waar vestigen de stammen van Ruben, Gad en Manasse zich?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Verovering van Trans-Jordanië"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 20-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!