InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijn

Joodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijn

Joodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijn De laatste jaren in de woestijn zijn zwaar voor de kinderen van Israël. Wanneer Mirjam sterft, houdt de waterbron op. De mensen lijden dorst en worden kwaad op Mozes. Op bevel van G'd haalt Mozes water uit de rots. Maar omdat Mozes op de rots slaat in plaats van het toe te spreken, worden hij en Aäron gestraft en mogen het Beloofde land niet binnengaan. Ook straft G'd het volk opnieuw wanneer ze klagen over het vele reizen. Slangen doden veel mensen.

De dood van Mirjam

Gedurende de jaren van rondtrekken door de woestijn verschaft een bron de kinderen van Israël met water. Deze bron vergezelt hen waar ze ook gaan. Het is een wonder die G'd de kinderen van Israël schenkt vanwege de verdiensten van Mirjam, de zuster van Mozes. Op de tiende dag van Nissan, in het veertigste jaar van hun reis (2487), bereiken de kinderen van Israël de Woestijn van Zin. Hier sterft Mirjam tot groot verdriet van het Joodse volk. De Joden verliezen hiermee niet alleen een grote profetes, maar ook de waterbron houdt het voor gezien.

Het volk moppert opnieuw

Vanwege de dorst begint het volk opnieuw te mopperen tegen Mozes. Zij zeggen liever door een plaag getroffen te worden en meteen te sterven dan dat ze omkomen van de dorst.

De zonde van Mozes en Aäron

God vertelt Mozes zijn staf te nemen en, samen met Aäron, het volk toe te spreken. Dan, voor de ogen van allen, wordt hem verteld water uit de rots te brengen. Mozes en Aäron spreken het het volk ongeduldig toe. Mozes slaat twee keer op de rots en onmiddellijk stroomt er water uit. Maar Mozes en Aäron hebben een fout gemaakt. In plaats van tegen de rots te spreken, slaat Mozes op de rots. Hiermee ontneemt Mozes de mogelijkheid om aan de mensen te tonen dat zelfs een rots G'd gehoorzaamt. Mozes en Aäron worden zwaar gestraft en mogen het volk niet het Beloofde Land binnen brengen. De plaats wordt 'mei meriba' (het water van strijd) genoemd.

De dood van Aäron

De Joden reizen van kamp Kadesh naar de Ber Hor. Daar vertelt G'd tegen Mozes dat Aäron zal sterven. Mozes neemt Aäron en zijn zoon Elazar naar de berg. Vandaar uit kijken ze over het Land Israël. Mozes neemt de priesterkleren van Aäron af en legt die om Elazar. Dan gaat Aäron op de grond liggen, en G'd neemt zijn ziel terug naar de hemel. Aäron is 123 jaar oud geworden als hij sterft op de eerste dag van de maand Av, 2487). De dood van Aäron wordt diep betreurd door geheel Israël.

De koperen slang

Nadat de kinderen van Israël de Berg Hor hebben verlaten reizen ze om het land Edom. De bevolking is moe van het reizen en begint tegen G'd en Mozes te klagen. Als straf zendt G'd slangen die vele mensen doden. Dan tonen ze berouw en verzoeken Mozes aan G'd vergiffenis te vragen. De gebeden worden door G'd verhoord. G'd beveelt Mozes een slang van koper te maken en op een paal vast te maken. Iedereen die door de slangen gebeten zijn en opkijken naar de koperen slang, wordt genezen. Zo vergeeft G'd opnieuw Zijn volk.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe komt het volk Israël aan water in de woestijn?
  2. Wat gebeurt er als Mirjam sterft?
  3. Welke fout maken Mozes en Aäron?
  4. Hoe worden Joden die zijn gebeten door slangen genezen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijn"

Reactie

Theo, 18-01-2010 21:06 #1
Hoelang heeft het volk en Mozes nu in de woestijn geleefd 40 of 80 jaar? Reactie infoteur, 18-01-2010
80 jaar (2 x 40).

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Reacties: 1
Schrijf mee!