InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 91: Zij geloofden in God en Mozes- Exodus (14:28)

Torastudie 91: Zij geloofden in God en Mozes- Exodus (14:28)

Torastudie 91: Zij geloofden in God en Mozes- Exodus (14:28) De Zohar verwijst naar Mozes als de trouwe schaapsherder. De Mechilta zegt dat degene die in Mozes gelooft, gelooft in God. De Talmoed gaat verder door het toe te passen op de wijzen en de Tora geleerden van alle generaties. Een fundamenteel principe van het Jodendom is dat er geen bemiddelaars zijn tussen God en de wereld. De vraag komt dan op wat de rol van onze wijzen en Tora geleerden is met betrekking tot ons geloof in God?

Het bewustzijnsfactor

Volgens Rabbi Schneur Zalman van Liadi in zijn Tanya, ligt de uitleg in het begrijpen van de vader/kind metafoor die door de Tora gebruikt wordt om onze relatie met God te beschrijven. "Jullie zijn de kinderen van de Heer, jullie God", zegt Mozes. Terwijl de Joden in Egypte zijn spreekt God over hen als "Mijn eerstgeboren kind, Israël."

Op wat voor manier is God onze vader? Er zijn overeenkomsten met een vader, zoals het scheppen en het opvoeden. Hij heeft ons lief en vergeeft ons. Rabbi Zalman delft dieper en kijkt naar de biologische en psychologische dynamiek van het vader-kind model om onze relatie met elkaar en met onze Vader in de Hemel te begrijpen.

Vader start het leven. In de baarmoeder van de moeder ontwikkelt een enkel cel in hersenen, hart, ogen, ogen, armen, voeten, teennagels: spoedig komt het ter wereld als een denkend, voelend mens.

Fysiek gezien is het nu los van de vader en is het een onafhankelijk individu. Op een dieper niveau blijft het kind verbonden met de verwekker. De Talmoed stelt: 'een zoon is een ledemaat van zijn vader'. Het kind is een projectie van de persoonlijkheid van zijn vader. Qua lichaam gaat het om twee entiteiten; in essentie zijn ze één. De teennagel van het kind is niet minder met de vader verbonden dan de hersenen. De eenheid van alle de ledematen en organen van het kind met de essentie van de vader is afhankelijk van hun handhaven van hun verbinding met hun eigen geest, een verbinding die hen doordringt met de bewustzijn van deze eenheid.

Het lichaam Israël

Israël bestaat ook uit vele 'ledematen' en 'organen'. Er zijn de grote wijzen van elke generatie die hun leven wijden aan het bewustzijn van Gods waarheid. Zij zijn de geest van de natie. Israël heeft een hart, individuen die vroom leven; en Israël heeft handen, haar grote bouwers en uitvoerders. Iedereen vormt een integraal onderdeel van het lichaam van Gods eerstgeborenen, elk is gelijk aan 'de ledemaat van de vader.'

Maar het is de geest die de band met de vader onderhoudt. De wijzen en de leiders van Israël onderhouden de band met God.

Het is waar dat een Jood de band met God niet kan breken, zoals de teennagel zich niet kan ontdoen van de relatie met de vader. Maar we kunnen wel bepalen tot welke omvang onze identiteit als Gods kind zal worden uitgedrukt in het dagelijks leven. We kunnen afstand nemen van onze leiders die God in ons midden heeft geplaatst, en daarmee onze relatie met Hem naar het onderbewustzijn van onze ziel verbannen. We kunnen echter onze band juist ook versterken met de 'geest' van Israël en zo onze band met God tot een werkelijkheid maken in onze levens.

Samenvatting - vragen

  1. Op wat voor manier is God onze vader?
  2. Wat houdt de Talmoedische uitspraak 'een zoon is een ledemaat van zijn vader' in?
  3. Op welke wijze bestaat Israël uit vele 'ledematen' en 'organen'?
  4. Een fundamenteel principe van het Jodendom is dat er geen bemiddelaars zijn tussen God en de wereld. Hoe kan een Jood dan in Mozes geloven?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 131: Breken van Stenen Tafelen  Exodus 32:19Torastudie 131: Breken van Stenen Tafelen Exodus 32:19Het mag vreemd klinken maar de Tora beschouwt het breken van de Stenen Tafelen door Mozes als de grootste daad die hij v…
Torastudie 97: wat Jithro hoorde - Exodus (18:1)Torastudie 97: wat Jithro hoorde - Exodus (18:1)Sommige Sjabbatot zijn speciaal. Zo ook de Sjabbat waarin gelezen wordt over de gebeurtenis op de berg Sinaï. Opvallend…
Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Het is heel beleefd om dames voor te laten gaan. Of het nu gaat om de toegang tot een danszaal of het verlaten van een z…
Joodse Bijbel: De dood van MozesJoodse Bijbel: De dood van MozesMozes sterft in het land van de Moabieten. Hij mag het Beloofde Land niet binnengaan omdat hij eerder heeft gezondigd. V…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 91: Zij geloofden in God en Mozes- Exodus (14:28)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!