InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala: de aartsvaders en het scheppingsproces

Kabbala: de aartsvaders en het scheppingsproces

Genesis is eigenlijk een buitenbeentje in de Tora. Het bevat nauwelijks wetten en handelt voornamelijk over de aartsvaders. Maar zonder Genesis kunnen we God niet goed leren dienen. Wat zijn de belangrijkste lessen die de aartsvaders ons kunnen leren? In dit derde artikel gaat het over de aartsvaders en het proces van schepping. Dit doen we aan de hand van het Kabbalistisch boek Eitz Chayim van Izaäk Luria.

Drie stadia in het scheppingsproces

In de Eitz Chayim, beschrijft de Arizal het proces van de Schepping dat uit drie hoofd stadia bestaat:
  • Stadium 1: Gods Oneindig licht doordringt alles zodat er geen ruimte overblijft voor schepping.
  • Stadium 2: Om ruimte te maken voor bewustzijn dat gescheiden is van Zijn eigen, trekt God Zijn Oneindige licht samen en schept een leegte.
  • Stadium 3: de uitstraling van een straal (kav) van het Oneindige licht dat de leegte binnengaat en waar om heen realiteit wordt geschapen.

De samentrekking van het Oneindige licht lijkt een noodzakelijke stadium. Maar de waarheid is dat God absoluut vrij is, en dit bevat de keuze van een oneindig aantal opties om Zijn wil te vervullen. Deze andere opties zouden ons verbijsterd achterlaten. Het feit dat God koos voor een logisch proces, eentje die we kunnen begrijpen, vertelt ons dat God wil dat wij het scheppingsproces begrijpen, zodat wanneer ze onszelf voort scheppen, we Zijn handelingen nastreven.

De Arizal gebruikt een geometrisch metafoor en geen beschrijving van een wetenschappelijke chemische reactie. In werkelijkheid is Gods uitdrukking en Aanwezigheid niet ontbrekend aan de leegte. Vanuit Gods Oneindige gezichtspunt, is er niets veranderd in Zijn Aanwezigheid, behalve dat Hij het bestaan mogelijk heeft gemaakt vanuit een standpunt dat Zijn exclusieve werkelijkheid en Aanwezigheid ontkent.

Uiteindelijk, hoewel de straal (bekend als kav) die de leegte binnen gaat is van Gods Oneindig licht, is het beperkt en breidt niet uit om de gehele leegte te vullen. Als dat zou doen, het hele punt van het creatieve proces (de schepping van een autonoom bewustzijn), zou worden ontkend.

Scheppingsstadia corresponderend met de drie aartsvaders

De drie boven beschreven stadia van het scheppingsproces corresponderen met de essentie van de drie aartsvaders:
  • Abraham - Oneindig licht
  • Izaäk - samentrekking
  • Jakob - straal (kav)

Oneindig licht drukt de wil van God uit - Abraham

Het Oneindig licht is een uitdrukking van God. Voor het begin van het scheppingsproces, doordringt Gods Oneindig licht alles wat er is. Dit is de essentiële bron van de ziel van Abraham en bestuurt zijn meest basale ervaring van God. Als een kind zocht Abraham al naar God omdat hij Hem voelt doordrongen van alle realiteit (toch blijft God verborgen). Als een volwassene, beschreef Abraham de Almachtige als Gods-wereld, door de realiteit van de wereld, van de gehele schepping, gelijk te stellen met God. Het Oneindige licht van de Almachtige is in het begin zonder enige grenzen en breidt universeel uit. Hoewel Abraham zowel van Izaäk als Ismaël houdt gaat de spirituele erfenis naar Izaäk omdat God dit wil.
Gods Oneindige licht drukt de wil van de Schepper uit om de wereld te scheppen uit liefde voor zijn schepsels. Gods Oneindig licht is een meta-plan voor de schepping. Het meta-plan van de 231 Poorten (voor en Achter) die beschreven worden in Sefr Yetsira van Abraham.

Samentrekking - Izaäk

De schepping kan niet beginnen tot een leegde wordt geschapen waarin een autonoom bewustzijn kan bestaan. De samentrekking is metaforisch. Letterlijk gesproken vertegenwoordigt de samentrekking van Gods licht haar verberging en dat is wat bereikt wordt door God die Zijn essentiële wezen boven Zijn uitdrukking openbaart. Dit is wat de moderne natuurkunde het zwart gat noemt. Het idee achter een zwart gat is dat er zoveel massa aanwezig is in een kleine ruimte dat de ruimte-tijd continuüm wordt omgebogen naar het punt dat zelfs licht (dat geen massa heeft) haar weg kan navigeren rond de zwaartekracht van het zwarte gat. Als resultaat, zelfs al heeft een zwart gat een oneindige hoeveelheid energie, kan geen licht naar buiten gestraald worden. Dit stadium suggereert Izaäks ongelooflijke macht.

Straal (kav) - Jakob

Volgend op de samentrekking, wordt een straal geïntroduceerd in de leegte, van waaruit de geopenbaarde realiteit wordt uitgestraald. Deze correspondeert met Jakob.

Een gegeven relatie, zoals de relatie tussen Schepper en de schepping of de relatie tussen een spirituele leider en zijn volgelingen, begint met gevoelens van oneindige liefde aan de kant van de gever. Oneindige liefde geeft geen ruimte voor iemand anders. Oneindige liefde vernietigt de grenzen tussen gever en ontvanger en maken een werkelijke relatie onmogelijk.

De Tora is door God aan de Joden gegeven uit oneindige liefde. Maar oneindige liefde maakt vrije wil onmogelijk en ontstaat er geen relatie. Omdat God wil dat we met Hem een werkelijke relatie aangaan heeft Hij de mens met een vrije wil geschapen, om zelf de keuze te kunnen maken tussen goed en slecht. Goed gedrag wordt beloond en slecht gedrag wordt bestraft. Zo is het ook met de relatie tussen ouder en kind. Hoewel een kind onafhankelijk en verantwoordelijk moet zijn voor zijn handelingen, moet hij voelen dat zijn ouders altijd met hem zijn. Zo is God ook altijd bij het Joodse volk aanwezig. Een kind en het Joodse volk kunnen alleen ontwikkelen door de straal (kav) die van bovenaf naar beneden daalt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: de aartsvaders als archetypenGenesis is eigenlijk een buitenbeentje in de Tora. Het bevat nauwelijks wetten en handelt voornamelijk over de aartsvade…
Kabbala: de aartsvaders en het Joodse geloofGenesis is eigenlijk een buitenbeentje in de Tora. Het bevat nauwelijks wetten en handelt voornamelijk over de aartsvade…
Kabbala 2: Abraham kabbalist - Sefer JetziraTien generaties na Noach verscheen Abraham op het toneel. Hij was de zoon van Terach uit Mesopotamië. Terach diende afgo…
Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsenIsraël kent 4 heilige Joodse steden: Jeruzalem, Hebron, Safed en Tiberias. Elk op hun eigen wijze zijn ze heilig voor Jo…
Joodse Bijbel: Jakob op de vlucht voor EzauJoodse Bijbel: Jakob op de vlucht voor EzauNadat Jakob de zegen van zijn vader Izaäk heeft ontvangen moet hij vluchten voor Ezau die hem wil doden. Rebekka stelt a…
Bronnen en referenties
  • Kabbala online

Reageer op het artikel "Kabbala: de aartsvaders en het scheppingsproces"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala
Schrijf mee!