InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Israëls beproevingen in de woestijn

Joodse Bijbel: Israëls beproevingen in de woestijn

Joodse Bijbel: Israëls beproevingen in de woestijn De kinderen van Israël hebben voor bijna een geheel jaar hun kamp bij de Berg Sinaï gehad, wanneer de wolkenzuil voor de eerst opstijgt, over de Tabernakel. Meteen zetten de kinderen van Israël hun reis voort. Volgens het bevel van G'd, zetten de Joden hun reis door tot zij de Woestijn van Paran bereiken. Ondertussen worden de Joden aan beproevingen blootgesteld. Maar steeds weer biedt G'd de helpende hand.

Vertrek uit de Sinaï

De kinderen van Israël hebben voor bijna een geheel jaar hun kamp bij de Berg Sinaï gehad, wanneer de wolkenzuil voor de eerst opstijgt, over de Tabernakel. Meteen zetten de kinderen van Israël hun reis voort. Volgens het bevel van G'd, zetten de Joden hun reis door tot zij de Woestijn van Paran bereiken.

De mensen vragen om vlees

De vermoeidheid begint een rol te spelen. Het Egyptische uitschot dat met de Israëlieten is meegereisd begint de ontevredenheid onder de Joden te voeden. Spoedig beginnen de kinderen te jammeren over het 'verloren paradijs' van Egypte en de ontberingen van de woestijn. Ze klagen: "Wie geeft ons vlees te eten? Wij denken terug aan de vis, die wij in Egypte aten om niet, aan de komkommers en de meloenen, het look, de uien en het knoflook. Maar nu drogen we uit, er is in het geheel niets, wij krijgen alleen dit manna te zien."

Mozes luistert naar het gejammer met verdriet en hij bidt tot G'd. De Eeuwige luistert naar zijn gebed. Hij beveelt Mozes zeventig wijzen te selecteren die G'd goddelijke geest zou schenken; zij zullen de last dragen om het volk te leiden. G'd belooft ook dat het volk het vlees zal krijgen waar ze om smeken, maar dat het naar hen komt als een bittere straf. "De Eeuwige zal u vlees geven en gij zult eten. Gij zult het niet één dag eten en geen twee dagen, geen vijf dagen, geen tien dagen en geen twintig dagen, maar een volle maand lang, totdat het uw neus uitkomt en gij er van walgt - omdat gij de Eeuwige hebt veracht, die in uw midden is en aldus voor zijn aangezicht hebt gejammerd: Waarom toch zijn wij uit Egypte getrokken?"

Mozes is verbaasd dat er zoveel dieren zullen zijn om alle mensen eten te geven. Maar G'd zegt: "Zou de hand van de Eeuwige te kort zijn?"

Er steekt een sterke wind op en blaast kwakkels in het kamp. Het volk verzamelt alle dieren en eet tot ze verzadigd is. Maar de Eeuwige treft hen met een plaag. De plaats wordt Kivroth-hattaavah genoemd, omdat men daar het gulzige volk begraven heeft.

De zeventig wijzen

De zeventig wijzen worden geselecteerd om de last op de schouders van Mozes te verlichten. In die tijd gebeurt een episode die het karakter van Mozes in al zijn puurheid en grootheid reflecteert. Twee van de geselecteerde mannen die kandidaten voor het leiderschap zijn blijven in het kamp, want G'd heeft om slechts 70 mannen gevraagd, terwijl er 72 kandidaten geselecteerd zijn van de twaalf stammen, van elke stam zes. Eldad en Medad vallen af, maar toch blijft de geest van G'd op hen rusten en zij beginnen te profeteren dat Mozes zal sterven voordat het volk het land Israël zal binnentrekken. En zij zeggen dat Jozua de kinderen van Israël Kanaän binnen zal leiden. Jozua klaagt hierover bij Mozes. Maar Mozes vertelt hem: "Wilt gij voor mij ijveren? Och, ware het gehele volk des Heren profeten, doordat de Eeuwige Zijn geest op hen gave!"

De zonde van Mirjam

Als de tijd verstrijkt beginnen Mirjam en Aäron, die naast Mozes de grootste leiders en profeten in Israël zijn, onvriendelijk over Mozes te praten. God hoort dit en zegt: "Hoor nu mijn woorden. Indien u onder een profeet is, dan maak Ik, de Eeuwige, Mij een gezicht aan hem bekend, in een droom spreek Ik met hem. Niet aldus met mijn knecht Mozes, vertrouwd als hij is in geheel mijn huis. Van mond tot mond spreek Ik met hem, duidelijk en niet in raadselen, maar hij aanschouwt de gestalte des Heren. Waarom hebt gij u dan niet ontzien tegen mijn knecht Mozes te spreken?"

Op hetzelfde moment ontdekt Mirjam dat ze lepra heeft. Aäron smeekt Mozes tot G'd te bidden en Mozes doet het meteen. G'd zegt dat Mirjam zeven dagen uit het kamp moet blijven; daarna zal ze genezen zijn en mogen terugkeren.

Samenvatting - vragen

  1. Wanneer vertrekt het volk Israël bij de Berg Sinaï?
  2. Waarom klaagt het volk?
  3. Waarom worden zeventig wijzen aangewezen?
  4. Welke zonde begaat Mirjam?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijnJoodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijnDe laatste jaren in de woestijn zijn zwaar voor de kinderen van Israël. Wanneer Mirjam sterft, houdt de waterbron op. De…
Torastudie 97: wat Jithro hoorde - Exodus (18:1)Torastudie 97: wat Jithro hoorde - Exodus (18:1)Sommige Sjabbatot zijn speciaal. Zo ook de Sjabbat waarin gelezen wordt over de gebeurtenis op de berg Sinaï. Opvallend…
Geschiedenis Jodendom: Israëls afvalligheidGeschiedenis Jodendom: Israëls afvalligheidNa de openbaring op de Sinaï was het Joodse volk nog niet gereed om Kanaän binnen te trekken en Kanaän was niet klaar om…
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
De film: Snuf de HondSnuf de Hond. Wie kent de boeken niet? Een serie boeken die gaan over de spannende avonturen van Tom en zijn hond Snuf.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Israëls beproevingen in de woestijn"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!