InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Het volk van het Boek (Bijbel, Tora)

Joodse Bijbel: Het volk van het Boek (Bijbel, Tora)

Joodse Bijbel: Het volk van het Boek (Bijbel, Tora) De Joden worden het volk van het Boek (Bijbel, Tora) genoemd. De Tora bestaat uit twee groepen voorschriften. Door het nakomen van de eerste groep geboden kan de Jood de hoogste perfectie als mens verkrijgen en als een lid van een meest perfecte toestand van familie en sociaal leven. De wetten vormen het grootste deel van de voorschriften van de Tora. Door het nakomen van de tweede groep kan de Jood de hoogste staat van spiritueel leven verkrijgen.

De studie van de Tora

De manier waarop Mozes de Tora aan het volk onderwijst is als volgt: nadat Mozes de voorschriften van God heeft ontvangen, onderricht hij het aan Aäron; dan in de aanwezigheid van Aäron, aan Aärons zonen; dan opnieuw, in de aanwezigheid van Aäron en zijn zonen, aan de Zeventig Oudsten van Israël; en tot slot, in de aanwezigheid van al deze discipelen, aan het hele volk Israël. Daarna wordt de hele procedure door Aäron herhaald. Nadat Aäron klaar is, onderwijzen zijn zonen het volk; tot slot nemen de Oudsten het over en herhalen de voorschriften voor de vierde keer aan het volk.

Het resultaat van deze intensieve studie is dat elke partij de Tora vier keer heeft bestudeerd, zodat het goed in het geheugen van de leiders en het volk blijft.

Op het einde van het 40-jarige rondzwerven door de woestijn herhaalt Mozes vijf weken voor zijn dood de Tora aan de kinderen van Israël voor de laatste keer en legt het nog één keer grondig uit. Hij schrijft het op in de 'Vijf Boeken van Mozes' zoals door G'd aan hem gedicteerd. De Tora wordt in 13 kopieën geschreven, voor elke stam één en één exemplaar voor de Heilige Ark.

613 voorschriften

De Tora bevat 613 geboden. Hiervan zijn 248 'positieve' geboden (do's) en 365 zijn 'negatieve' geboden (don'ts). De voorschriften vormen de code van het dagelijks gedrag van de Joden en zijn manier van leven. Ze helpen hem een eerlijk, schoon en gezond leven te leiden, zowel lichamelijk als geestelijk.

De voorschriften kunnen in twee groepen worden verdeeld:
  • de plichten richting de naaste;
  • de plichten richting zijn Schepper, G'd.

Door het nakomen van de eerste groep geboden kan de Jood de hoogste perfectie als mens verkrijgen en als een lid van een meest perfecte toestand van familie en sociaal leven. De wetten vormen het grootste deel van de voorschriften van de Tora. Door het nakomen van de tweede groep kan de Jood de hoogste staat van spiritueel leven verkrijgen.

De Hebreeuwse kalender

De Tora bepaalt de Joodse week uit zeven dagen: 6 werkdagen en één rustdag. De Sjabbat moet geheel gewijd worden aan de studie van de Tora en gebed. De Joodse maand bestaat uit 29 of 30 dagen. Het is gebaseerd op de maan. De eerste maand is Nissan, de maand van de lente waarin de kinderen van Israël bevrijd werden uit Egypte. Maar het Joodse Nieuwjaar begint bij de zevende maand (Tishrei), omdat toen de wereld werd geschapen volgens de Joods traditie.

De Joodse feesten

De belangrijkste feesten zijn: Rosh Hashana (nieuw jaar) op de eerste Tishrei en Jom Kippoer op de 10de Tishrei.
Dan volgende de drie feesten (Shalosh Regaliem): Pesach op de vijftiende Nissan (herdenking bevrijding uit Egypte), Sjavoeot op de zesde en zevende Sivan (de schenking van de Tora) en Soekkot op de 15de Tishrei (de 40 jaar rondzwerving door de woestijn).
Later zijn er nog twee feesten toegevoegd: Poeriem en Chanoeka; en vier vastendagen.

Een Heilige Natie

De Tora is 32 eeuwen geleden aan het Joods volk gegeven in het jaar 2448 na de schepping. Veel mensen leefden toen en nadien zonder wetten. Op Sinaï wordt Israël door G'd ontworpen om een 'koninkrijk van priesters en een heilige natie' te zijn, om de wereld te onderrichten over de waarheid van de Schepper en de manier waarop Hij wil dat het menselijk ras op aarde leeft. Het Joodse volk aanvaardt de opdracht plechtig. Hiermee wordt het lot van het Joodse volk bepaald door haar geloof in G'd en hun loyaliteit aan de voorschriften van de Tora. Het Joods volk is de fakkeldrager van de G'ddelijke wijsheid, tot de grote dag wanneer de hele aarde vervuld zal zijn van de kennis in G'd.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe onderwijst Mozes de Tora aan het Joodse volk?
  2. Uit hoeveel boeken bestaat de Tora?
  3. Hoeveel voorschriften kent de Tora?
  4. Hoe worden de voorschriften onderverdeeld?
  5. Hoe ziet de Hebreeuwse kalender eruit?
  6. Wat zijn de Joodse feestdagen?
  7. Waarom is Israël een Heilige Natie?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel (Tenach) - Halacha & HaggadaBijbel (Tenach) - Halacha & HaggadaDe Bijbel is de bron en uitgangspunt van het Jodendom. In de loop der eeuwen is er enorme Joodse literatuur ontstaan die…
Joods religieus onderwijs: de Bijbel en rabbijnse scholenJoods religieus onderwijs: de Bijbel en rabbijnse scholenIn Deuteronomium 6:7 wordt de Israëlieten opgedragen om hun kinderen de woorden van God in te prenten en met hen er zove…
Boekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIKBoekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIKWegwijs in het Jodendom is een uitgave van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) dat een beknopte, populaire…
Boekrecensie: Badèrech - rabbijn ing. I Vorst en anderenBoekrecensie: Badèrech - rabbijn ing. I Vorst en anderenBadèrech -op weg naar praktisch Joods leven van rabbijn ing. Ies Vorst is een boek over de praktijk en achtergronden van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Het volk van het Boek (Bijbel, Tora)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 18-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!