InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 92: Het lied van Mozes I- Exodus (15:1-2)

Torastudie 92: Het lied van Mozes I- Exodus (15:1-2)

Torastudie 92: Het lied van Mozes I- Exodus (15:1-2) Rabbi Akiva beschrijft een ideaal waarin een volk hun individualiteit volledig verloochent voor de collectieve identiteit belichaamd door de leider. Mozes alleen zong de dankbaarheid van de natie aan God, hun ervaring van verlossing, en hun visie van hun toekomst als Gods volk. De mensen hadden verder als individuen niets meer te zeggen, anders dan hun goedkeuring te bevestigen die Mozes uitdrukte.

Exodus 15:1-2

Toen zongen Mozes en de kinderen Israëls dit lied ter ere des Eeuwigen en zeiden zij als volgt: Laat mij zingen ter ere des Eeuwigen, want Hij is hoogverheven; paard en zijn berijder stortte Hij in zee. Mijn kracht en mijn gezang is de Eeuwige, die mij tot redding was; deze is mijn God die ik wil prijzen, de God van mijn vader, die ik wil verheffen.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

אָז יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַיהוָה וַיֹּאמְרוּ {ר}
לֵאמֹר {ס} אָשִׁירָה לַיהוָה כִּי-גָאֹה גָּאָה {ס} סוּס {ר}
וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם. {ס} ב עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי-לִי {ר}
לִישׁוּעָה {ס} זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ {ס} אֱלֹהֵי {ר}
אָבִי וַאֲרֹמְמֶנְהוּ.

Exodus 15:1

Toen zongen Mozes en de kinderen Israëls dit lied ter ere des Eeuwigen en zeiden zij als volgt.

Lied

Hoe voerden zij dit lied uit? Rabbi Akiva zegt: Mozes zei: "Ik zal tot God zingen" en zij antwoorden: "Ik zal tot God zingen"; Mozes zei: "Want Hij heeft glorierijk getriomfeerd" en zij zeiden: "Ik zal tot God zingen (en zo met elke vers, zou Mozes het vers zingen en zij antwoorden met het refrein: "Ik zal tot God zingen.")

Rabbi Eliëzer zegt: Mozes zei: "Ik zal tot God zingen," en zij antwoorden: "Ik zal tot God zingen"; Mozes zei: "Want Hij heeft glorierijk getriomfeerd," en zij antwoorden, "Want Hij heeft glorierijk getriomfeerd (en zo herhaalden zij elk vers na Mozes).

Rabbi Nechemia zegt: Mozes zingt de openingswoorden van het lied, na welke zij elk voor zichzelf zongen.

Leiderschap

Deze bovenstaande drie opvattingen vertegenwoordigen drie niveaus van leiderschap.

Rabbi Akiva beschrijft een ideaal waarin een volk hun individualiteit volledig verloochent voor de collectieve identiteit belichaamd door de leider. Mozes alleen zong de dankbaarheid van de natie aan God, hun ervaring van verlossing, en hun visie van hun toekomst als Gods volk. De mensen hadden verder als individuen niets meer te zeggen, anders dan hun goedkeuring te bevestigen die Mozes uitdrukte.

Op het eerste gezicht lijkt dit het ultieme in eenheid: honderdduizenden harten en geesten die één enkel programma en visie opleveren. Rabbi Eliëzer, beargumenteert echter dat dit slechts een oppervlakkige eenheid is, een opgelegde eenheid van het moment, in plaats van een innerlijke, langdurige eenheid. Wanneer mensen hun eigen gedachten en gevoelens opzij zetten om te accepteren wat hen wordt gedicteerd van bovenaf, zijn zij alleen één in woord en daad; hun innerlijke ego's blijven verschillend. Zo'n eenheid is slechts een kort leven beschoren...Dus rabbi Eliëzer verklaart dat de mensen de woorden van Mozes herhalen. Ieder individu interpreteert ze anders.

Rabbi Nechemia stelt dat Mozes slechts de eerste woorden zong, om zo hun diepste ervaring van het wonder te stimuleren, met het resultaat dat ieder van hen het gehele lied voor zichzelf zong.

Exodus 15:2

Dit is mijn God.

Baby

Op het moment dat de Israëlieten afdaalden naar de Rode Zee...de baby zat op de knie van zijn moeder en zoog aan de borst van de moeder; toen zij de Goddelijke Aanwezigheid aanschouwden, stak de baby zijn nek uit en de zuigeling liet de tepel uit zijn mond en riep: "Dit is mijn God en ik zal Hem prijzen"...Zelfs de embryo's spraken het lied uit in de baarmoeder van hun moeders...

Dienstmeisje

Een dienstmeisje zag bij de zee wat Jesaja, Ezechiël en alle ander profeten niet aanschouwden.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe voerden zij dit lied uit?
  2. Welke zijn de drie niveaus van leiderschap?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 94: Mirjam - tamboerijnen - Exodus (15:20)Torastudie 94: Mirjam - tamboerijnen - Exodus (15:20)De Joden hadden het zwaar te verduren in Egypte. Ze werden als slaaf wreed behandeld. Farao besloot zelfs de eerstgebore…
Joodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijnJoodse Bijbel: Kinderen van Israël in de woestijnDe laatste jaren in de woestijn zijn zwaar voor de kinderen van Israël. Wanneer Mirjam sterft, houdt de waterbron op. De…
Joodse Bijbel: Amalek en JethroJoodse Bijbel: Amalek en JethroTerwijl de Israëlieten nog steeds in Refidim zijn, worden ze door de Amalekieten, een machtig strijdbaar volk en afstamm…
Jerusalem of Gold - gezongen door Ofra HazaJeroesjalajiem Sjel Zahav (Jeruzalem van Goud - Jerusalem Of Gold) is één van de mooiste nummers dat ooit is geschreven.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmoed en Rashi, Sotah 30b
  • Lubavitcher Rebbe
  • Talmoed, Sotah 30b
  • Mechilta

Reageer op het artikel "Torastudie 92: Het lied van Mozes I- Exodus (15:1-2)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!