InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Amalek en Jethro

Joodse Bijbel: Amalek en Jethro

Joodse Bijbel: Amalek en Jethro Terwijl de Israëlieten nog steeds in Refidim zijn, worden ze door de Amalekieten, een machtig strijdbaar volk en afstammelingen van Ezau, aangevallen. Het is een laffe aanval op een vermoeid en uitgeput volk dat net bevrijd is uit de slavernij en op weg is naar haar thuisland. Israël wint uiteindelijk de strijd. Samen met deze herinnering gaat een eed om de Amalekieten - als belichaming van al het kwaad- van de aardbodem te vegen. Jethro stelt Mozes een gerechtshof voor.

De nederlaag van Amalek

Terwijl de Joden nog steeds in Refidim zijn, vallen de Amalekieten, een machtig strijdbaar volk en afstammelingen van Ezau, de Israëlieten aan. Het is een laffe aanval op een vermoeid en uitgeput volk dat net bevrijd is uit de slavernij en op weg is naar haar thuisland.

Mozes plaatst zijn discipel Jozua aan het hoofd van de troepen die tegen de Amalekieten vechten. Dan gaat Mozes samen met Aäron en neef Hut de heuvel op en bidt voor G'ds hulp in de strijd. De strijd duurt een hele dag en de Amalekieten worden uiteindelijk verslagen. G'd beveelt Mozes de aanval van de Amalekieten op te schrijven om eeuwig te herinnerd te worden. Samen met deze herinnering gaat een eed om de Amalekieten - als belichaming van al het kwaad- van de aardbodem te vegen. Er kan geen vrede zijn tussen Israël en Amalek in de toekomst.

Het bezoek van Jethro

In die tijd hoort de schoonvader van Mozes, Jethro, over de wonderen van G'd met zijn kinderen van Israël, en hij besluit Mozes in de woestijn te bezoeken. Hij neemt zijn dochter Zippora en haar twee zonen, Gershom en Eliëzer, en brengt ze naar Mozes. Mozes verwelkomt Jethro met de gehele gemeenschap van Israël. Jethro, een man met veel ervaring en kennis, is erg onder de indruk van Mozes' verslag van de historische gebeurtenissen die het volk Israël heeft meegemaakt.

Het gerechtshof

Jethro is ook onder de indruk van de wet en orde die heersen in het kamp van Israël, hoewel ze nog maar kortgeleden slaven waren. Hij bekritiseert echter Mozes dat deze de gehele last van de rechtspraak op zich neemt. Het gaat immers om een paar miljoen mensen. Hij stelt aan Mozes voor dat hij een juridisch systeem organiseert met kleinere en grotere rechtbanken. Er moeten rechters en officieren van justitie worden aangesteld die gaan rechtspreken over de onderlinge geschillen. Alleen erg belangrijke zaken moet Mozes zelf afhandelen. De suggestie van Jethro wordt onmiddellijk tot uitvoering gebracht.

Jethro blijft niet lang bij Mozes en de kinderen van Israël. Hij keert terug naar Midian en predikt over de grootheid van de G'd van Israël onder de heidenen. Zijn nakomelingen, de Kaïnieten, blijven vele eeuwenlang het Joodse volk vriendelijk gezind.

Samenvatting - vragen

  1. Wat gebeurt er met de Joden als ze in Refidim zijn?
  2. Wie zijn de Amalekieten?
  3. Waarom is er geen plaats voor de Amalekieten in de toekomst?
  4. Wat stelt Jethro voor aan Mozes?
  5. Wat doet Jethro als hij terugkeert naar Midian?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Amalek en Jethro"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 17-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!