Joodse Bijbel: Mozes en Aäron bij de Farao

Joodse Bijbel: Mozes en Aäron bij de Farao Mozes keert terug naar Egypte. Samen met zijn broer Aäron gaat hij naar de Farao. Verbaasd en bang door hun plotselinge verschijning, vraagt Farao wat de twee broers willen. De boodschap klinkt als een bevel: "Dus zegt de G'd van Israël: 'laat Mijn volk gaan opdat zij Mij kunnen eren in de woestijn.'" Farao weigert en zegt dat hij nooit gehoord heeft van de G'd van Israël en dat Zijn naam niet staat op de lijst van goden van alle naties. G'd zal echter Farao straffen met tien plagen.

Joodse Bijbel met commentaar van Rashi

Mozes geaccepteerd als leider

Mozes keert terug naar zijn schoonvader en vraagt om zijn goedkeuring naar zijn broeders in Egypte terug te keren. Jetro geeft hem zijn zegen en Mozes gaat naar Egypte. G'd beveelt Aäron om Mozes te ontmoeten. Zij ontmoeten elkaar in de woestijn bij de Berg Choreb, waar Mozes zijn oudere broer van de goddelijke missie verteld die ze moeten uitvoeren.

Terug in Goshen, bezoeken zij de wijzen en leiders van de kinderen Israëls. Nadat Mozes de wonderen toont die G'd aan Mozes heeft opgedragen, vertellen zij het volk de goede berichten. De kinderen van Israël geloven in de goddelijke missie van de zonen van Amram en nieuwe hoop en geloof vervullen hun harten.

Mozes en Aäron voor Farao

Mozes is 80 jaar oud en zijn broer 83 jaar wanneer ze het paleis van de Farao binnengaan. Zonder angst passeren ze de beveiliging en de wilde dieren die liggen rondom de binnenste kamer en die geen ongewenste bezoekers binnenlaat. Niemand is ooit in staat geweest de koning van Egypte in eigen persoon te zien en met hem te spreken, behalve zijn astrologen en raadgevers. Verbaasd en bang door hun plotselinge verschijning, vraagt Farao wat de twee broers willen. De boodschap klinkt als een bevel: Exodus 5:1: "Dus zegt de G'd van Israël: 'laat Mijn volk gaan opdat zij Mij kunnen eren in de woestijn.'" Farao weigert en zegt dat hij nooit gehoord heeft van de G'd van Israël en dat Zijn naam niet staat op de lijst van goden van alle naties. Hij beschuldigt Mozes en Aäron ervan zijn regering omver te werpen en van bemoeienis met de Hebreeuwse slaven. De wonderen die ze in zijn aanwezigheid tonen maken geen indruk op hem, omdat zijn tovenaars bijna hetzelfde kunnen.

Commentaar van Rashi Exodus 5:1

En daarna kwamen Mozes en Aäron: maar de oudsten glipten een voor een weg van het volgen van Mozes en Aäron, totdat ze allemaal weggegleden waren voordat ze bij het paleis aankwamen. [Ze deden dit] omdat ze bang waren om te gaan, en bij de Sinaï strafte Hij hen [zoals er staat geschreven:] "En Mozes zal alleen naderen, maar zij zullen niet naderen" (Exodus 24:2). Hij stuurde ze terug. - [uit Exodus Rabbah 5:14; Tanchuma, Shemoth 24]

Op dezelfde dag beveelt Farao zijn opzichters het werk van de kinderen van Israël zwaarder te maken. Als ze tijd hebben om over vrijheid te denken en G'd te aanbidden, dan hebben ze kennelijk teveel vrije tijd. De kinderen van Israël kunnen deze zware arbeid fysiek niet aan en zij lijden meer dan ooit tevoren. In wanhoop beschuldigen ze Mozes en Aäron dat hun lot slechter is dan voorheen.

Diep gekwetst en teleurgesteld bidt Mozes tot G'd. G'd troost hem en verzekerd hem dat zijn taak uiteindelijk succesvol zal zijn, maar niet eerder dan dat Farao door verschrikkelijke plagen zal worden getroffen, om zo gestraft te worden voor het onderdrukken van de kinderen van Israël. De kinderen van Israël zullen dan ook zien en erkennen dat G'd de ware en getrouwe is. Exodus 6:1: En de Heer zei tegen Mozes: "Nu zul je zien wat Ik met Farao zal doen, want met een sterke hand zal hij ze uitzenden en met een sterke hand zal hij ze uit zijn land verdrijven."

Commentaar van Rashi Exodus 6:1

Nu zul je zien, enz .: Je hebt mijn manieren [om de wereld te besturen, die is] in twijfel getrokken, tegen wie Ik zei: "Want in Izaäk zal je zaad worden genoemd" (Genesis 21:12), en daarna Ik zei tegen hem: "Breng hem daarheen voor een brandoffer" (Genesis 22:2), maar hij ondervroeg Mij niet. Daarom zul je het nu zien. U zult zien wat er met de farao is gedaan, maar niet wat er met de koningen van de zeven natiën wordt gedaan als ik hen [de kinderen van Israël] naar het land [Israël] breng. - [van Sanh. 111a]

want met een sterke hand zal hij ze laten gaan; vanwege Mijn sterke hand, die Farao zal overweldigen, zal hij ze laten gaan.

en met een machtige hand zal hij hen uit zijn land verdrijven: tegen de wil van Israël zal hij hen verdrijven, en zij zullen geen tijd hebben om voor zichzelf te zorgen, en daarom zegt Hij: "En de Egyptenaren drongen sterk aan op het volk, enz. . " (Exodus 12:33).

Samenvatting - vragen

  1. Wat zeggen Mozes en Aäron tegen de Farao?
  2. Waarom maken de wonderen van Mozes en Aäron geen indruk op de Farao?
  3. Wat gebeurt er na het bezoek van Mozes en Aäron aan de Farao?
  4. Waarmee troost G'd Mozes?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pesach: Het Pesach verhaalSinds de komst van Jozef en zijn familie naar Egypte vanwege de hongersnood in Kanaän, woonden er Joden in Egypte. Zij h…
De symbolische besnijdenis van Mozes, Exodus 4: 24-26De symbolische besnijdenis van Mozes, Exodus 4: 24-26Exodus 4: 24-26 beschrijft hoe Mozes in de nacht door wordt God aangevallen. Er volgt een doodsstrijd van Mozes. Hij bli…
Torastudie: Mirjam - tamboerijnen - Exodus 15:20Torastudie: Mirjam - tamboerijnen - Exodus 15:20De Joden hadden het zwaar te verduren in Egypte. Ze werden als slaaf wreed behandeld. Farao besloot zelfs de eerstgebore…
Torastudie: De vrouw van Mozes  Numeri 12:1Torastudie: De vrouw van Mozes Numeri 12:1Tzipporah, de vrouw van Mozes, wordt een Koesjiet genoemd. Waarom wordt ze beschreven als een Koesjiet terwijl ze eigenl…

Joodse Bijbel: de tien plagen van EgypteJoodse Bijbel: de tien plagen van EgypteMet tien plagen treft G'd de Farao en Egypte. Na elke plaag belooft Farao het volk Israël te laten gaan, maar telkens ve…
Joodse Bijbel: G'd openbaart Zichzelf aan MozesJoodse Bijbel: G'd openbaart Zichzelf aan MozesWanneer Mozes zijn vee hoedt in de woestijn verschijnt G'd bij een brandend braamstruikje waarvan de takken niet verschr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 08-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie