InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: de geboorte van Mozes

Joodse Bijbel: de geboorte van Mozes

Joodse Bijbel: de geboorte van Mozes De dag nadert wanneer, volgens de Egyptische astrologen, de bevrijder van de kinderen van Israël geboren zal worden. Omdat ze niet weten of hij van Joodse of Egyptische afstammeling zal zijn, worden op die dag alle mannelijke baby's in het water gegooid op bevel van de Farao. Op die dag, de 7de Adar, geeft Jochebed geboorte aan haar derde kind, Mozes. Vanaf het begin is duidelijk dat het hier om een buitengewoon kind gaat omdat het huis verlicht wordt. Mozes wordt gered.

De ouders van Mozes

Levi's kleinzoon, Amran, de zoon van Kehot, trouwt Jochebed en ze schenkt hem drie kinderen. Hun eerste kind is Mirjam, die later een grote profetes van het joodse volk wordt. Het tweede kind heet Aäron, de Hogepriester van G'd, beroemd om zijn buitengewone liefde voor de vrede. Hij is naast zijn broer Mozes de grootste leider van de Joodse natie in die tijd. Het is Amrams jongste zoon Mozes die voorbestemd is om de kinderen van Israël te leiden uit Egypte en voor hen de Heilige Tora te ontvangen op de Berg Sinaï.

De geboorte van Mozes

De dag nadert wanneer, volgens de Egyptische astrologen, de bevrijder van de kinderen van Israël geboren zal worden. Omdat ze niet weten of hij van Joodse of Egyptische afstammeling zal zijn, worden op die dag alle mannelijke baby's in het water gegooid op bevel van de Farao. Op die dag, de 7de Adar, geeft Jochebed geboorte aan haar derde kind, een jongetje. Vanaf het begin is duidelijk dat het hier om een buitengewoon kind gaat omdat het huis verlicht wordt. Zijn ouders doen er alles aan om te voorkomen dat hij in handen valt van de soldaten van Farao die steeds op zoek zijn naar nieuwe Joodse baby's. Na drie maanden ziet Jochebed dat zij haar kind niet langer verborgen kan houden. Zij maakt een biezenmandje waarin zij het kind legt en zet het mandje tussen het riet van de oevers van de Nijl. Terwijl Jochebed huilend naar huis terugkeert, blijft Mirjam in de buurt van de baby.

Mozes gered

Het is een warme dag en de dochter van de Farao, Batja, neemt in bad in de rivier samen met haar dienstmeiden. Plotseling hoort ze het gehuil van een kind. Ze vindt het biezenmandje en ze vindt de baby zo mooi dat ze hem wil houden hoewel ze weet dat het een Joods jongetje moet zijn. Het kind weigert gevoed te worden door één van de dienstmeiden. Op dat moment komt Mirjam te voorschijn en stelt voor een Joodse vroedvrouw te vinden die het kind kan opvoeden zolang de prinses het goed vindt. Batja vindt het een goede oplossing. Mirjam gaat snel naar huis terug en roept haar moeder die voor het kind kan zorgen.

Twee jaar lang wordt de baby door zijn moeder opgevoed. Ondertussen vertelt Batja aan Farao over de jongen die ze gevonden en geadopteerd heeft. Haar vader accepteert het, hoewel de vondeling Joods is; want de baby die een bedreiging zou vormen voor Farao volgens de astrologen, is allang in het water gegooid. Ze denken dat er geen gevaar meer bestaat. Mozes wordt in het koninklijke hof opgevoed door de dochter van Farao.

Mozes krijgt een spraakgebrek

Op een keer speelt Mozes op de schoot van Farao. Hij pakt de kroon met juwelen. Farao is bang dat hij zijn troon zal verliezen en vraagt zijn astrologen om de betekenis van de actie van de baby. De meesten zien er gevaar in en stellen voor het kind te doden voor het kwaad kan doen. Eén van de raadgevers stelt echter voor om de baby eerst te testen. Farao gaat akkoord. Er worden twee schalen voor Mozes neergezet. Eén bevat gouden juwelen, en de ander bevat gloeiende kolen. Mozes hand graait naar het goud, maar een engel stuurt zijn hand richting de kolen. Hij legt de gloeiende kolen op zijn lippen en verbrandt zo zijn hand en tong. Maar zijn leven wordt zo gespaard. Na de test heeft Mozes een spraakgebrek. Hij is zo geen begenadigd spreker, maar zijn woorden zijn van gewicht want het zijn G'ds woorden die door zijn lippen gesproken worden.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe wordt duidelijk dat Mozes een buitengewoon kind is?
  2. Hoe wordt Mozes gered?
  3. Waarom denken de astrologen van Farao dat Mozes een gevaar is?
  4. Waardoor krijgt Mozes een spraakgebrek?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Mozes en Aäron bij de FaraoJoodse Bijbel: Mozes en Aäron bij de FaraoMozes keert terug naar Egypte. Samen met zijn broer Aäron gaat hij naar de Farao. Verbaasd en bang door hun plotselinge…
Joodse Bijbel: G'd openbaart Zichzelf aan MozesJoodse Bijbel: G'd openbaart Zichzelf aan MozesWanneer Mozes zijn vee hoedt in de woestijn verschijnt G'd bij een brandend braamstruikje waarvan de takken niet verschr…
Joodse Bijbel: Mozes in EgypteJoodse Bijbel: Mozes in EgypteMozes krijgt interesse in het lijden van het Joodse volk. Hij gaat ze helpen. Op een dag slaat hij een Egyptische opzien…
Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)Waarom werd hij Jitro (zijn toevoeging) genoemd? Omdat Jitro (de schoonvader van Mozes) een hoofdstuk aan de Tora toevoe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: de geboorte van Mozes"

Reactie

Diana, 23-03-2013 07:41 #1
Geachte Dhr, Mevr, ik heb eerder een vraag. Uit welke bronnen het u dat Mozes op 7 Adar is geboren. De bijel verwijst er niet naar. Kunt u mij die info verstrekken a.u.b. ben zeer geintresseerd, aan gezien ik bijbelstudie geef zou het een mooie aanvulling zijn. Met vriendelijke gr, Diana Reactie infoteur, 23-03-2013
Shalom,

De Tenach verwijst er indirect naar.

In het Bijbelboek Jozua 4:19 wordt gesproken over de tiende van de eerste maand (Nissan is de eerste maand van alle maanden zo vertelt God aan Mozes - de eerste Nissan is dag dat God de wereld in 'gedachte' schiep - 1 Tishrei (Rosh Hashana - Joods Nieuwjaar) is de dag dat God Adam en Eva schiep).

Het boek Jozua begint met de oversteek van de Jordaan dat 3 dagen duurde. Er gold daarvoor een rouwperiode van 30 dagen (zie Deuteronomium 34:8) na het overlijden van Mozes. Dat betekent dat er 33 dagen voorbijgingen sinds Mozes overleed. De sterfdag van Mozes is dus op de 7de Adar. Op zijn sterfdag zegt Mozes dat hij 120 is geworden (Deuteronomium 31:2). Dus zijn geboortedag is ook op de 7de Adar.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 17-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Reacties: 1
Schrijf mee!