InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Israëls slavernij in Egypte

Joodse Bijbel: Israëls slavernij in Egypte

Joodse Bijbel: Israëls slavernij in Egypte Behalve hun taal, kleding en namen, zijn veel kinderen van Israël geassimileerd in de sociale en culturele omgeving van hun Egyptische buren en zij zijn degenen die de toorn van de Egyptenaren ontlokken. Alleen de kinderen van Levi worden daarom gevrijwaard van slavernij en onderdrukking die de Egyptenaren de rest van Israël opleggen. De Levieten houden zich bezig met spirituele zaken en mengen zich niet onder de Egyptische bevolking. Daarom worden zij door de Egyptenaren niet als bedreigend ervaren.

Het begin van de oppressie

Jozef en zijn broers zijn overleden en de kinderen van Israël vermenigvuldigen zich in het land Egypte. Zij houden belangrijke posities en spelen een belangrijke rol in het politieke, culturele en economische leven van het land. Het is niet verwonderlijk dat ze de jaloezie wekken van de autochtone Egyptenaren die zich miskend voelen door de 'buitenlanders'.

Nieuwe Farao

De oude Farao overlijdt ook en een nieuwe koning bestijgt de troon. Hij heeft geen sympathie en liefde voor de kinderen van Israël en kiest ervoor alles te vergeten wat Jozef voor Egypte had gedaan. Hij besluit actie te ondernemen tegen de groeiende invloed en het aantal kinderen van Israël. Hij roept zijn raad bijeen en zij adviseert hem de mensen tot slaaf te maken en hen te onderdrukken voor ze te machtig worden. Farao beperkt de persoonlijke vrijheid van de Joden, laat ze veel belasting betalen en rekruteert de mannen in gedwongen arbeid eenheden onder supervisie van harde opzieners. Zo moeten de kinderen van Israël steden bouwen, monumenten oprichten, wegen aanleggen, in mijnen werken, stenen uithouwen of bakstenen maken. Maar hoe harder de Egyptenaren hen onderdrukken en hoe harder de beperkingen hen worden opgelegd, hoe groter het volk van Israël wordt. Uiteindelijk besluit de Farao alle nieuw geboren mannelijke kinderen van de Joden in de Nijl te gooien. Alleen de dochters mogen overleven.

Dus de Farao hoopt de numerieke toename van het Joodse volk te beëindigen en op hetzelfde moment een gevaar te elimineren dat volgens de voorspellingen van zijn astrologen zijn eigen leven bedreigd in de persoon van een leider die geboren wordt uit de kinderen van Israël.

De Levieten

De enige groep Joden die geen slaaf is, is de stam van Levi. Levi is de laatste zoon van Jakob die overlijdt en zijn invloed over zijn stam is groot en langdurig. Ze nemen de Tora academie over die Jakob in Goshen heeft gevestigd en zij onderwijzen de kinderen van Israël in de kennis van G'd en Zijn heilige teksten. Dus zij houden zich bezig met spirituele zaken en mengen zich niet met de Egyptenaren, terwijl veel van hun broeders hun oude gewoonten en manier van leven opgeven. Behalve hun taal, kleding en namen, zijn veel kinderen van Israël geassimileerd in de sociale en culturele omgeving van hun Egyptische buren en zij waren degenen die de toorn van de Egyptenaren ontlokken. Alleen de kinderen van Levi worden daarom gevrijwaard van slavernij en onderdrukking die de Egyptenaren de rest van Israël opleggen.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom voelen de Egyptenaren zich miskend?
  2. Waarom besluit de nieuwe Farao de Joden tot slaaf te maken?
  3. Waarom zijn de Levieten geen slaven in Egypte?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Israëls slavernij in Egypte"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!