InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 86: middernacht - Exodus (11:4 en 12:29)

Torastudie 86: middernacht - Exodus (11:4 en 12:29)

Torastudie 86: middernacht - Exodus (11:4 en 12:29) Precies om twaalf uur middernacht van de 15de Nissan 2448 (1313 voor gewone jaartelling) doodde God de eerstgeboren zonen van Egypte en de natie Israël werd geboren als een vrij volk. Maar hoe kan een gebeurtenis precies om twaalf uur plaatsvinden? Middernacht scheidt twee helften van de nacht en dus kan er niet iets op middernacht plaatsvinden. God kan zoiets wel. Hij kent Zijn tijden en momenten. Maar waarom moest de tiende plaag precies om middernacht plaatsvinden?

De tiende plaag

Er was een groot verschil tussen de tiende plaag en de eerste negen plagen. De eerste negen plagen waren bedoeld als demonstratie van goddelijke macht. De tiende plaag kwam er om te straffen en te vernietigen, Egypte te breken en Israël te bevrijden. Bij de eerste negen plagen waren de Joden immuun en werden alleen de Egyptenaren bedreigd. Maar bij de tiende plaag waren de Joden even kwetsbaar, er moesten een serie maatregelen genomen worden zodat de eerstgeboren Joden niet zouden sterven. De Joden moesten hun deurposten besprenkelen met bloed van een geslacht lam of geit. De Joden moesten zich ook besnijden. Door deze twee mitswot werden de Joodse eerstgeborenen gered. Er moest onderscheid gemaakt worden tussen de Egyptische afgodendienaars en de Joodse afgodendienaars die in feite net zo slecht waren als de Egyptenaren. De mitswot waren nodig om onderscheid te maken tussen de Joden en de Egyptenaren.

Twee visies van middernacht

Waarom schonk God de mitswot om ons te onderscheiden van de Egyptenaren? En als God ons wenste te verlossen ondanks alles, waarom waren dan deze twee mitswot nodig om ons te beschermen? God wilde ons verlossen vanwege zijn intrinsieke liefde voor ons en niet omdat we beter waren dan de Egyptenaren. Israël is het kind van God.

De eerste helft van de nacht vertegenwoordigt rechtvaardigheid en de tweede helft barmhartigheid, aldus de Kabbala. Middernacht is een uitdrukking van goddelijke bemoeienis in de schepping dat alle standaard criteria voor straf en beloning overschrijdt. Tegelijkertijd verschafte God ons mitswot om onze verlossing te verdienen. God verlangt een relatie met Hem via de mitswot. Zelfs de afgod van de Egyptenaren, het lam, moest geslacht worden. Het is boven rationeel. Net zoals de besnijdenis dat op de achtste dag gebeurt. Ook dat is boven rationeel.

Het halveren van de nacht

Volgens rabbi Jisraeel is de Exodus boven rationeel. Daarom zette God de klokken van de schepping stil om middernacht. Volgens rabbi Juda is de middernacht een punt van binnenkomst voor de alle overtreffende waarheid van God, maar tegelijkertijd een integraal onderdeel van ons gewone bestaan.

Samenvatting - vragen

  1. Wat is het verschil tussen de tiende plaag en de eerste negen plagen?
  2. Door welke twee mitswot werden de Joodse eerstgeborenen gered?
  3. Waarom wil God de Kinderen van Israël verlossen?
  4. Wat vertegenwoordigt de eerste helft van de nacht en wat de tweede helft?
  5. Waarom zet God de klokken van de schepping stil om middernacht?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 86: middernacht - Exodus (11:4 en 12:29)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 06-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!